Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Varer testet defekte, hvordan funker erstatning? (PcUtstyr.no)


Anbefalte innlegg

Etter mye problemer med mitt hovedkort (Asus P5N32-E Sli nForce680i) og skjermkort (MSI GeForce 8800GTS 640MB) så bestemte jeg meg for å sende de inn nå i sommerstider da jeg uansett ikke er så mye hjemme.

 

Det har hovedsaklig vært grunnen til at jeg ikke har sendt de inn tidligere for da må jeg sitte ukevis uten maskin, noe som var veldig lite aktuelt for å si det sånn..

 

 

Nå skal ikke jeg ramse opp alle problemene jeg har opplevd, ei heller alt jeg har gjort for å feilsøke og fikse det hele, men la oss si det slik at min to-tre siders feilmelding som jeg gav PcUtstyr inneholdt det meste.

 

 

Så nå endelig etter nesten 1mnd siden jeg sendte komponentene inn så er de nå blitt bekreftet defekte, noe som ikke akkurat kom som noe stort sjokk på meg.

 

Og siden jeg selv strengt tatt visste at de var defekte på forhånd (ellers så hadde jeg aldri tatt meg bryderiet med å sende de inn) så har jeg lest litt rundt hvordan det hele fungerer.

 

Jeg har bare to ganger tidligere vært nødt til å sende tilbake produkter, det ene var en iPod Touch som jeg hadde i litt over 1.5mnd før baklyset til skjermen tok kvelden helt av seg selv, og en minnepinne som tilsynelatende bare sluttet å virke etter 5min.

 

Minnepinnen ble raskt testet og jeg fikk tilsendt en ny en, veldig fornøyd med det. iPoden derimot som er det siste produktet jeg har sendt inn derimot har jeg ikke kommet noen vei med da Apple support skylder på fuktskade som verken går på garanti eller reklamasjonsretten?

Jeg fatter ikke hvordan den kan ha fått noen fuktskade da den stort sett har vært på rommet mitt hele tiden, men jeg kommer tydeligvis ingenvei i den saken.

 

 

Etter det så har jeg utviklet en naturlig skepsis ovenfor alt som har med retur å gjøre, derfor har jeg forhørt meg endel, samt ringt PcUtstyr sin egen returavdeling og forhørt meg litt..

 

 

Erfaringen som de fleste har i slike situasjoner er jo at når en vare blir bekreftet defekt så får du tilsendt samme produktet på nytt, som da forhåpentligvis ikke er defekt. Om det ser ut til at selv den nye du mottar har de samme problemene så får du gjerne etterhvert plukke ut et annet produkt til samme verdi for å se om det fungerer bedre?

Jeg er vell ikke så langt ifra sannheten her?

 

Derimot om det skulle være slik at butikken ikke lengre har det produktet som du sendte inn på lager, altså at de ikke har muligheten for å sende deg det på nytt så skal du selv få plukke ut din egen erstattning til samme verdi som produktet du sendte inn? Ikke sant?

 

Er hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha forhørt meg litt, kompisen min har jo nettopp hatt et defekt hovedkort, samt et skjermkort for 1-2år tilbake, og han fikk da velge seg ut et nytt hovedkort / skjermkort til samme pris som han hadde betalt for produktet han hadde sendt inn..

 

 

Altså i erstatning for sitt innsendte 7900GT skjermkort fikk han tilbake et 8800GTS kort. Sistnevnte kostet ca 2000kroner når han fikk det, som var temmelig nøyaktig det samme som han hadde betalt for sitt 7900GT tilbake i tiden den dagen han anskaffet det. Altså han fikk velge ut en erstatning fra butikken sitt sortiment til samme verdi som han engang betalte for det produktet han hadde levert inn siden de ikke solgte noe 7900GT skjermkort lengre.

 

Og det er vell slik det normalt fungerer er det ikke det?

 

 

 

Saken er den at PcUtstyr skrev til meg på mail idag (iforbindelse med at varene ble bekreftet defekte) at jeg kunne velge meg ut et nytt hovedkort og skjermkort fra deres sortiment for totalt 3200kroner..

 

Det i seg selv høres jo vell og bra ut, men det jeg stusset litt over etterhvert er jo faktum at jeg bare får velge ut erstatninger for totalt 3200kroner?

 

For verdien på produktene jeg sendte inn (det jeg betalte for de da jeg anskaffet dem) var på over 5500kroner, og nå skal jeg bare få velge ut erstatninger til totalt 3200kroner? For meg henger ikke det helt på greip?

 

Hvert fall ikke etter hvordan kompisen min ble behandlet når han sendte inn varer i retur? Har spurt onkelen min som jobber i en data/elektronikk forhandler og han kunne heller ikke forstå dette og mener at jeg har krav på erstatninger til samme verdi som de produktene som jeg sendte inn (ergo rundt 5600kroner)

 

Han trodde det at det kunne være PcUtstyr som prøver å slippe litt billig unna da mange gjerne ikke tenker så alt for mye over slikt og bare hadde valgt seg ut erstatninger til 3200 og at jeg bare burde sende de en mail og lure på om det har skjedd en liten feil eller noe?

 

Har kontaktet et par andre også som har endel 'erfaring med retur av varer' og de alle mener det samme som onkel.

 

 

 

Så jeg tenkte jeg kunne forhøre meg litt her også.

Hvordan fungerer egentlig dette? Hvilke krav har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve tilbudet er ganske greit, og på ingen måte sleipt av selger. Du får tilsvarende, og sannsynligvis bedre varer for 3200 kroner enn det du hadde. Selve fremstillingen er noe dårlig da du kan enten kreve tilsvarende vare eller kjøpet hevet dersom tilsvarende vare ikke kan skaffes. Når de sier at du kan få tilsvarende varer for 3200 kroner kan det tolkes som at de velger å heve kjøpet. Ved heving er ikke 3200 kroner korrekt. Dette blir bare flisespikkeri, og jeg ville ha takket ja til tilbudet. Ettersom de kan levere tilsvarende vare, så har du ikke rett til å heve kjøpet. Da er det langt bedre at du selv velger akkurat det du ønsker for 3200 kroner enn at de selv plukker det absolutt dårligste de kan gi deg.

 

Med andre ord en veldig grei deal, og jeg ville ha hoppet på den. På en annen side kan du sikkert få de til å strekke litt på summen. Er selv selger, og i et slikt tilfelle ville jeg gitt en hyggelig men sta kunde 3600 kroner om det var det som måtte til for å få saken ut av verden.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...