Gå til innhold

Hvordan få Linksys WRT54GL til å fungere som trådløst-aksesspunkt og svitsj?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Linksys WRT54GL som jeg skulle fått til å fungere som trådløst-aksesspunkt med 4 ports svitsj.

Nettverket ser slik ut:

post-42742-1216640286_thumb.jpg

Har er Linksys WRT54G som er koblet til internett på loftet som denne er koblet til via en +-30m CAT5 UTP kabel som går til kjelleren.

GL-en kjører DD-WRT.

Noen her som vae hva jeg skal gjøre?

Nettverk er ikke min sterkeste side :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt og greit som ttrunde sier, pluss gi GL´en en annen IP-adresse enn default.

Hvis du har beholdt standard-adresser på ruteren på loftet, 192.168.1.1, kan du jo gi GL 192.168.1.2 f.eks. Dette gjøres i hovedvinduet der du også skrur av DHCP-funksjonalitet, både i DD-WRT og standard firmware så vidt jeg husker.

DHCP-adressene på loftsruteren din starter som regel på 192.168.1.100, så det skaper ikke noe problem for de forskjellige PCene som får IP-adresse fra DHCP.

WAN-porten på GL skal du altså ikke bruke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
På en 54GL så legger man inn DD-WRT firmware og da har man ett valg om man ønsker og bruke den som ett AP, da får man til og med 5 switch-porter i og med wan-porten blir en del av switchen.

Slik du mener?

post-42742-1216724719.jpg

Det funker nå :thumbup:

Men hvilken kryptering skal jeg bruke?

post-42742-1216724910_thumb.jpg

Trenger ikke den som er mest sikkert for det er ingen andre som tar inn nettet bortsett fra feriefolk nå og da. Men leste en plass at i noen tilfeller så gjorde kryptering av nettet det mer stabilt, kan det stemme?

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar
På en 54GL så legger man inn DD-WRT firmware og da har man ett valg om man ønsker og bruke den som ett AP, da får man til og med 5 switch-porter i og med wan-porten blir en del av switchen.

Slik du mener?

post-42742-1216724719.jpg

Det funker nå :thumbup:

Men hvilken kryptering skal jeg bruke?

post-42742-1216724910_thumb.jpg

Trenger ikke den som er mest sikkert for det er ingen andre som tar inn nettet bortsett fra feriefolk nå og da. Men leste en plass at i noen tilfeller så gjorde kryptering av nettet det mer stabilt, kan det stemme?

Bruk WPA kryptering (WPA-pre shared key)

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...