FuzzFuet Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei! Har en Linksys WRT54GL som jeg skulle fått til å fungere som trådløst-aksesspunkt med 4 ports svitsj. Nettverket ser slik ut: Har er Linksys WRT54G som er koblet til internett på loftet som denne er koblet til via en +-30m CAT5 UTP kabel som går til kjelleren. GL-en kjører DD-WRT. Noen her som vae hva jeg skal gjøre? Nettverk er ikke min sterkeste side Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) skru av dhcp og sett ledningen inn i en lan port i stedet for wan porten Endret 21. juli 2008 av trrunde Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Enkelt og greit som ttrunde sier, pluss gi GL´en en annen IP-adresse enn default. Hvis du har beholdt standard-adresser på ruteren på loftet, 192.168.1.1, kan du jo gi GL 192.168.1.2 f.eks. Dette gjøres i hovedvinduet der du også skrur av DHCP-funksjonalitet, både i DD-WRT og standard firmware så vidt jeg husker. DHCP-adressene på loftsruteren din starter som regel på 192.168.1.100, så det skaper ikke noe problem for de forskjellige PCene som får IP-adresse fra DHCP. WAN-porten på GL skal du altså ikke bruke i det hele tatt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 På en 54GL så legger man inn DD-WRT firmware og da har man ett valg om man ønsker og bruke den som ett AP, da får man til og med 5 switch-porter i og med wan-porten blir en del av switchen. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) På en 54GL så legger man inn DD-WRT firmware og da har man ett valg om man ønsker og bruke den som ett AP, da får man til og med 5 switch-porter i og med wan-porten blir en del av switchen. Slik du mener? Det funker nå Men hvilken kryptering skal jeg bruke? Trenger ikke den som er mest sikkert for det er ingen andre som tar inn nettet bortsett fra feriefolk nå og da. Men leste en plass at i noen tilfeller så gjorde kryptering av nettet det mer stabilt, kan det stemme? Endret 22. juli 2008 av Einar'n Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) På en 54GL så legger man inn DD-WRT firmware og da har man ett valg om man ønsker og bruke den som ett AP, da får man til og med 5 switch-porter i og med wan-porten blir en del av switchen. Slik du mener? Det funker nå Men hvilken kryptering skal jeg bruke? Trenger ikke den som er mest sikkert for det er ingen andre som tar inn nettet bortsett fra feriefolk nå og da. Men leste en plass at i noen tilfeller så gjorde kryptering av nettet det mer stabilt, kan det stemme? Bruk WPA kryptering (WPA-pre shared key) Endret 22. juli 2008 av trrunde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå