xcitu Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Posta først på Ubuntu forums, men fant raskt ut at det er en "mega høy" aktivitet der... naat, prøver meg her Og bare svar på norsk du ____________________________________________________ Hey! I managed to install Ubuntu 8.04 LTS on my laptop some time ago, but had to let it go due to no internet at all and graphics. Now that the new version has arrived, I am wondering if these matters have been solved? They said over 200 fixes had been done. And yes, I'm a bit late, been on vacation and didn't quite get this with me. Internet: Broadcom 4311AG Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, Bluetooth 2.0 EDR IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.3i, IEEE 802.3z, IEEE 802.1p, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.3x, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, Bluetooth 2.0 Graphics: ATI Radeon X1250 128 MB Thanks! - X Endret 25. juli 2008 av xcitu Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg kan bekrefte at støtten for broadcom trådløs er bedret fra 8.04 til 8.04.1, jeg kan også bekrefte at du har bedre støtte for ATI-grafikk nå enn for bare få måneder siden. Installer 8.04.1 nå, og rapporter tilbake, så tar vi det derfra. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du kan jo laste ned Live-cd å teste trådløst.. og andre hardware stash. Testa kortleseren på dama sin dv2030 og den fungerte helt uten problemer. Anbefaler å teste Live-cd før du innstallerer. Men som Del her nå sier så er trådløsstøtten blitt bedre med 8.04.1 versjonen. Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Ja, jeg tenkte også på Live CD, men det var litt mer vrient enn det jeg trodde. Lasta ned 700 MB versjon, burn+verify med PowerISO og boot. Gikk fint det, menyen starta, språk og start live cd. Ubuntu ikon og bar poppet opp, og etter en stund gikk den vekk. Svart skjerm i en halvtime. Så kommer "restricted drivers [OK]" greiene, deretter flere andre ting som får "[OK]". Etter sikkert 15-25 min der, så er den ferdig bootet, i tekstmodus. Eneste jeg har tilgang til er sudo/root, no more =/ Får prøve 4 GB versjonen senere, når jeg får tak i en DVD plate. But please, keep me updated, vil veldig gjerne få til Ubuntu på skole pc'n. Takker! Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Sjekk signaturen min, den dekker ATI problemet ditt. Installer med en gang, så tar vi det etterhvert. Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Ok, skal gjøre det. Men er ikke Kubuntu kommet ut med 8.04.1? Var borti KDE4 når jeg installerte OpenSUSE, som ikke fungerte, og det så veldig bra ut. Og veldig bra guide, tar opp problemene mine *Print print* Endret 22. juli 2008 av xcitu Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg har nå prøvd å kjørt Ubuntu 8.04.1 LTS og Kubuntu 8.04 med Live CD, men ingenting fungerer. Jeg får den vanlige oppstart prosedyren, men så kommer bare svart skjerm og hvit tekst med kommando linje. Tror det er noe lignende "alternate" Live CD, men er usikker. Jeg lastet begge versjonene ned fra hjemmesiden, altså ikke der det viser FTP tilgang. Bilde. Noen som vet hva jeg må gjøre for å få et mer grafisk utseende? Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 La oss ta det første først. Du har problemer med apic på ditt hovedkort. Du kan forsøke å løse dette ved å skru av apic i Bios, eller å gjøre det som boot-parameter. Hvis du allerede har installert, så gjøre du det ved å redigere filen /boot/grub/menu.lst, logg inn, sudo nano /boot/grub/menu.lst installer nano hvis nødvendig: sudo aptitude install nano legg til noapic på slutten av linjen som ser noe slikt ut: kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=2ab4c0c0-7533-42ab-98f4-310155 ro quiet splash slik at den ser noe slikt ut: kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=2ab4c0c0-7533-42ab-98f4-310155 ro quiet splash noapic Hvis du ikke har installert, bruk Alternate CD, og gi boot-parameteren noapic når du skal starte installasjonen. Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Ok, skal prøve det Jeg har ikke installert, men vil ha Kubuntu innpå. Prøvde å finne frem til en Alternate Kubuntu, men det var ikke vellykket. Så hva skal jeg gjøre for å installere Kubuntu? Kjøre installasjonen uten å gjøre noe som helst, eller adde "noapic" elno? Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Bruk Ubuntu Alternate eller Server, så installerer du Kubuntu som en pakke etterpå, det står forklart i guiden. KDE4 er ikke offisiell til Kubuntu ennå, men du kan installere den ved siden av, og velge ved log-in hvilken desktop du vil kjøre. Uansett installasjonsmedium må du nok ha noapic. Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Hei igjen. Har vært litt borte og har ikke hatt mulighet til å begynne installasjonen før nå. Ubuntu, med Alternate CD, holder på å installeres nå. Men jeg støtte på et problem, nettverk, igjen. Det står at DHCP tjeneren er enten svak eller har ikke noe nett, noe slikt. Prøvde å fikse det, men det gikk ikke så jeg gikk videre uten å konfigurere nettverket nå. Så now what? Jeg vet jeg trenger internett for resten av guiden din. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg regner med det er trådnett? Du er ikke helt avhengig av nett, men det gjør ting mye lettere. Eksempelvis kan Synaptic generere nedlastingsskript for deg, men det blir fort tungvint. Jeg foreslår følgende: -Du har ikke noe odde oppsett av nettverk håper jeg? Eksempelvis PPPOE fra Telenor som krever pålogging før du får nett? -Slå av alt annet enn nettverkskortet du skal bruke i Bios, så prøver du å installere igjen. -Sjekk om du får til å gi boot-parametre, gi isåfall noapic rett før installasjon. -Hvis du fortsatt ikke får nett, sjekk hvilket nettkort du har, og gi informasjon her så vi kan se om det er et driverproblem. Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Dette vet jeg om nettverkskortet mitt: Broadcom 4311AG Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, Bluetooth 2.0 EDR IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.3i, IEEE 802.3z, IEEE 802.1p, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.3x, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, Bluetooth 2.0 Jeg startet installasjonen med noapic i boot-parameteren. Jeg har Lyse Fiber-nett 10 MB og krever ingen pålogging før jeg går på nett. Hvordan kan jeg slå av alt annet enn nettverkskort i bios? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Har selv hat en Hp maskin med Broadcom kort, og ikke for ta lufta ut av balongen med det var et hælvete! Fant en tråd angående nettverks kortet ditt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=499060&page=2 Lykke til Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg har prøvd med Alternate nå, men det gikk ikke. Den ble stuck på 33% når den lagde ext3 system eller noe slikt, slo det bare av jeg. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg sjekket linken din, Eldox, men det var så mange forskjellige svar at jeg ble helt forvirra. Kan noen peke meg i riktig retning? Btw, klarte å installere Ubuntu 8.04 LTS tidligere, med 4 GB versjon, fikk den opp i Live, og valgte Install. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg har prøvd med Alternate nå, men det gikk ikke. Den ble stuck på 33% når den lagde ext3 system eller noe slikt, slo det bare av jeg. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg sjekket linken din, Eldox, men det var så mange forskjellige svar at jeg ble helt forvirra. Kan noen peke meg i riktig retning? Jepp finn ut hvilket trådnett du har, såvidt jeg ser er det trådløs du har angitt.Btw, klarte å installere Ubuntu 8.04 LTS tidligere, med 4 GB versjon, fikk den opp i Live, og valgte Install.OK, så da får du til å boote opp Live CD, og installere fra den? Fikk du nett (gjennom ledning) når du hadde live CD oppe? Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Nei ingenting nett, jeg husker at jeg tok en sånn internet-check-thingy i Terminal når jeg hadde den oppe, så skal prøve å finne det. Her har vi et bilde http://i29.tinypic.com/34pggux.png Endret 24. juli 2008 av xcitu Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 OK, det høres merkelig ut. Jeg har funnet denne tråden din: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11400465 som angir at du har følgende trådnett: BCM5906M Fast Ethernet PCI Express (rev 02) Den ser ut til å skulle virke ut-av-boksen i Ubuntu 8.04 med BCM5xx driver. Prøv å se med firefox om du får opp google, Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 PC'en ble fucka så jeg måtte bruke sånn recovery CD, da får jeg Vista =/ Men men, det går kjapt vekk, hiver i Ubuntu 8.04 LTS 4 gb med en gang Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Nå har jeg fått tak Kubuntu 8.04.1 AMD64, fikk den opp i Live med så ble skjermen svart etter et lite minutt, mer fikk jeg ikke sett til det. Den bootet opp på ca. 5 min btw. Prøver nå å få Kubuntu 8.04.1 i386 i Live, så får se hvordan det går. Og brukte ingen "noapic" eller noe slikt når jeg startet opp nå. -- Med Kubuntu 8.04.1 i386 så kom den bare til samme skjerm som sist gang, bilde lenger opp i postene. Btw, det fungerte ikke med 4GB versjon med Ubuntu 8.04. Endret 25. juli 2008 av xcitu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå