Gå til innhold

Har dSLR hvilket nytt kompaktkamera?

Anbefalte innlegg

Har et Canon 400D med diverse optikk, men mitt gamle IXUS 400 er modent for utskifting. Hvilket kampaktkamera anbefales til under kr 3000? Ser at anbefalingene her på Akam-siden er nokså utdaterte...

Ønsker:

+++ Full manuell kontroll

+++ Lite og kompakt (mindre enn Canon G9)

++ Lite støy på høy ISO

++ Vidvinkel (gjerne tilsvarende 28mm)

++ Høy lysstyrke (F 2.8?)

+ Rimelig

+ RAW-mulighet

+ Bruker Compact Flash kort

0 Mye zoom/tele

+++ = Viktig

++ = Nokså viktig

+ = Litt viktig

0 = Ubetydelig

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg var i same situasjon som deg en tid tilbake, skulle finne et supplement til speilrefleksen. Min prioriteringsliste var noenlunde lik din og mitt valg falt på dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=47534

Etter en måneds bruk så har jeg ingen problemer med å anbefale dette kameraet som supplement til speilrefleks, spesielt liker jeg muligheten for RAW og de manuelle instillingene som er like enkle å bruke som på et speilrefleks.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter det samme, men det er ikke mange kameraer i den kategorien.

De som finnes er litt for dyre etter min mening, så jeg tror det blir til at jeg kjøper en Canon Ixus 860 IS.

Vet ikke om det har helt manuelle innstillinger, men noe kan man kontrollere selv, og det er overraskende responsivt og tar 1,5 bilder i sekundet.

Lenke til kommentar
De som finnes er litt for dyre etter min mening, så jeg tror det blir til at jeg kjøper en Canon Ixus 860 IS.

Vet ikke om det har helt manuelle innstillinger, men noe kan man kontrollere selv, og det er overraskende responsivt og tar 1,5 bilder i sekundet.

Jeg har sansen for 860 IS, den har fin vidvinkel og bra lysstyrke. Har nå sett på tre alternativer.

Leica C-Lux 2

- Ikke manuell kontroll

+ God lysstyrke

+ Vidvinkel

+ Veldig lite og nett

+/- Kjenner ikke til noen tester av den

+ Leica er jo litt kult

Panasonic Lumix DMC-LX2

Har i grunn det aller meste, litt stort?

Leica D-Lux 3

Likt som Panasonic'en?

+ Har det meste

- Dyrt

+ Meget god byggekvalitet

Noen som har erfaring med Leica C-Lux 2? Eller noen av de andre?

Lenke til kommentar
Leica C-Lux 2

(...)

+ Leica er jo litt kult

Er egentlig en Panasonic (husker ikke betegnelsen). Alt fra elektronikk til objektiv er nøyaktig likt. Eneste forskjellen er ørsmå designforskjeller, og at Leica'en har en litt annen software enn Panasonic'en.

Leica D-Lux 3[/url]

Likt som Panasonic'en?

Det er fordi det er en Panasonic LX2, og igjen er eneste forskjellene littebitt design og software.

Panasonic produserer både kamerahusene, elektronikken og objektivene til Leica sine kompaktkamera, og lanserer de samtidig under sitt eget merke (Panasonic Lumix). Som sagt, eneste endringene Leica gjør, er hovedsaklig å sette på sitt røde Leica-merke, skru prisen opp (på grunn av det røde Leica-merket) og installere en litt annen software i kameraet. Det sies at denne softwaren er mer optimalisert for europeiske hudtoner enn de fleste andre kompaktkamera, men jeg har til gode å se bevis for at det gjør noen spesielt stor forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...