tacomodo Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ble litt inspirert at den andre autostart tråden her til å spørre litt rundt dette med å starte ting når maskinen booter. Jeg vet at man kan gå inn i gnome og finne "Session" og legge til oppstart der, men hvor gjør man dette manuelt? Jeg regner med at gnome kanskje har en egen fil man legger til ting som startes når man logger på? Hvor er denne? En daemon tilsvarer windows service som kan kjøre i bakgrunnen? Må disse legges inn i noen egne oppstartsfiler? Hvor passer "modules" inn i alt det her? Mener jeg måtte legge inn oppstart av "hal" module når jeg installerte Arch en gang. Er det forskjell på daemon og module? Videre så lurer jeg på dette med runlevels. Hva er det, og hvorfor burde jeg vite om det? Jeg tror jeg såvidt har fått med meg at runlevel 6 så rebooter maskina (init 6?), og ser det er nevnt runlevels her og der rundt om på nettet i diverse guider Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Gnome og KDE har sine egne måter å gjøre dette på, typisk beregnet på start av GUI-programmer e.l. Vet ikke hvordan man gjør det "manuelt" i Gnome, men i KDE legger man scripts o.l man vil autostarte under ~/.kde/Autostart Globalt sett har man fila /etc/rc.local som kjøres tidlig i oppstart, her kan man også legge inn egne ting man vil at skal autostartes ved boot. En daemon kan sammenlignes med en service, ja. Oppstartsscriptene til disse ligger typisk i directoriene /etc/init.d, /etc/rc.d, /etc/rc?.d o.l (litt varierende med distro). ? i /etc/rc?.d = runlevel.. som jeg kommer tilbake til. En module kan man se på som en driver. Det er en del av kernelen som kan lastes inn etter behov. Så, runlevels; jeg er ingen ekspert, men kan prøve å gi en forklaring. Det finnes noen "standard" runlevels, men hva de forskjellige gjør er ikke hugget i stein, og det kan variere en del fra distro til distro. 0 er som regel shutdown, mens 6 er reboot. 3 kan typisk være oppstart i textmode, mens 5 er oppstart med X. 2 kan typisk være det samme som 3, men uten at nettverket blir startet. Som sagt tidligere blir oppstartsscripts til forskjellige daemons (og annet som starter opp under boot) lagt i en katalog /etc/rc?.d, hvor ? = runlevel. Innholdet i disse katalogene bestemmer hva som skal startes for hver runlevel. Default runlevel spesifiseres i fila /etc/inittab, og kan også overstyres vha. en parameter til kernelen (kan gis via grub). Dette kan være nyttig for å få startet linux i single user mode (runlevel 1) om man har store problemer og trenger å starte opp uten noen daemons startet. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Takk for innføringen, du er en vandrende wikipedia Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) additional til Sokkalf^s forklaring av runlevels: wikipedia har faktisk en grei gjennomgang av hvordan runlevels er organisert i forskjellige større distroer handy link Endret 22. juli 2008 av olefiver Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 additional til Sokkalf^s forklaring av runlevels: wikipedia har faktisk en grei gjennomgang av hvordan runlevels er organisert i forskjellige større distroer handy link Den linken var ganske god lesing! Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå