Gå til innhold

Støydempende matter?

ebso86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har montert dempematter fra Torshov Bilrek. (tilsvarende amtter som på som Biltema) i en mengde PCer (ca 10 stk). Det hjelper absolutt på støyen. Jeg har inverstert i dB måler og kan således dokumentere resulatene.

Akkurat nå har jeg ikke tilgang til resultatene, men husker at det var litt varierende hvor mye støyen ble dempet. En nedgang på 3dB var ihvertfall ikke vanskelig å få til.

Disse 10mm tykke mattene veier ikke mye, det er asfaltmatter som veier tungt. tidligere solgte torshov 5mm tykke asfaltmatter, de vbar tunge. nå har de kun 2mm asfaltmatter, de er mye lettere. Disse asfaltmattene var best til å dempe harddisk vibrasjoner og støy, mens jeg klipte til 10mm mattene til resten av jobben.

Husk også at det er viftene og harddiskene som lager mest støy, så det kan være verdt å sjekke ut dem også. Hvis PSU viftene bråker noe sinnsykt, hjelper det lite å støyisolere resten av kabinettet!

Lenke til kommentar
tyldum: Hvor mye økte vekten på kabinettet ditt da?

Ikke så alt for mye, men litt tyngre ble det. Er det en party-boks så vil du kanskje unngå den ekstra vekta.

Det er jo bare kos med ei tung kasse :D

Får man tak i bilmatter på bilopphøggeri gratis, eller?

Lenke til kommentar

Jeg har en støydempende kasse rundt pc'n, og har dempet denne med skumgummimatter fra Biltema. Dette demper høye frekvenser bra bl.a. cd-rom som spinner i full hastighet (48x). Det demper derimot ikke lave frekvenser like bra. Riktignok er det ikke mye støy å snakke om nå, men hvis jeg skulle gjort det om igjen, ville jeg lagt tynne asfaltplater e.l. under disse for å øke massen.

Skumgummimattene har forresten en tynt metallbelegg på den ene siden og er selvklebende på den andre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...