Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Teoretisk eller praktisk matematikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4 er jo ingen dårlig karakter. Jeg husker mattelærerne på skolen min sa at de frarådet elever som slet med å få 2 og 3 i 1MX (1.klassematten i Reform'94, den gamle reformen som gikk ut nå i år for 3.klasse VK2), ikke burde velge matematikk 2MX og 3MX, men heller 2MZ og 3MZ, som er mer praktiske fag og litt mindre pensum enn MX-matten.

 

Når det er sagt, aner jeg ikke hva de store forskjellene mellom teoretisk og praktisk matte er, fordi jeg bare fulgte standardmatten i 1.klasse da jeg begynte på VGS i 2005. Men jeg har jo snakket med mange som har valgt teoretisk matte. Dette har vært relativt flinke folk, som etter en stund fant ut at teoretisk matte ikke var noe for dem, så de byttet til praktisk og lettere matte. Jeg har hørt at pensumet i teoretisk matte er hardere enn hva det var for oss i R94. Teoretisk matte er vel for folk som har lyst til å drive med realfag videre og som er personlig engasjerte, interesserte og motiverte i matte og andre realfag og kanskje vil studere slike fag videre.

 

Det er så klart vanskelig for oss forumbrukere å skulle si hva du burde velge, for dette er noe du må kjenne etter selv, hva som passer deg best. Du kan jo prøve deg på teoretisk først og se hvordan det går? Det skader vel ikke? Og husk at om det skulle gå dårlig i starten, så ikke fortvil! Det er helt vanlig at det tar litt tid å venne seg til den nye situasjonen og de nye lærerne samt den nye klassesituasjonen. Men jeg tror du kommer til å klare dette fint! Bare husk å jobbe jevnt i mattefaget, ikke sitt kvelden før og lær deg derivasjon og integrasjon. Følg med i timene, ha så lite fravær som mulig, gjør alle mattelekser og spør læreren eller foreldre/søsken/venner om det er noe du lurer på! Det er ingen skam å spørre og virke interessert. Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar

Enkelt valg egentlig. Skal du utdanne deg innen realfag bør du velge teoretisk, da dette forbereder deg på realfagsmatte i 2. og 3. klasse. Prøver du dette med praktisk matte vil du ha gått glipp av alt for mye stoff til at du kan forstå det som gjennomgås.

Skal du ikke bli noe innen realfag, velg praktisk. Veldig mye repitisjon fra ungdomskolen, og generelt veldig lett matte.

Lenke til kommentar
Hvilket alternativ er best med tanke på en videre karriere som Jurist?

Hm, jeg vil tro at du som jurist har mer behov for rettslære og samfunnsfaglige fag, men med tanke på at jusstudiet har høye poenggrenser, er det kanskje, om du er flink i realfag, en idé å velge matte videre i 2. og 3.klasse for å få litt realfagspoeng. Man får riktignok ikke så mange poeng bare av å ta matte, da bør man kanskje ta full pakke, men det er jo fullt mulig, det også! ;)

Lenke til kommentar
Ok. Går en yrkesfaglig linje som jeg får studiekompetanse av å gå, men skal mest sannsynlig søke Jus(s?). Har da P-matte som jeg ligger godt an i, så om dette ikke vil by på noen problemer når det kommer til jus-studiene, så er det fint.

Jeg tror det skal gå veldig fint å ha P-matte da fremfor T-matte. Hvis du får en god karakter i P-matte, er vel det sikkert like bra som å slite litt ekstra med T-matte og kanskje få en dårligere karakter også. Jeg tviler vel egentlig på at du trenger T-matte når du skal bli jurist. Da er vel ikke matte det mest essensielle, heller at du har gode karakterer. ;)

Lenke til kommentar
Hvilket alternativ er best med tanke på en videre karriere som Revisor/Økonom ?

Hmm, økonom, da skal du vel igjennom en del økonomi. Likevel vil jeg si at økonomi og revisjon går under samfunnsfaglig matematikk. Uansett skader det vel ikke å velge T-matte om du har interessen for det. Da får du bare en mye dypere forståelse for matematikken og går kanskje litt dypere inn på enkelte emner. Noe sier meg at det kanskje vil være en fordel med en solid matematisk bakgrunn fra videregående, mens noe annet sier meg at praktisk matte kanskje er tingen. Som sagt har jeg ikke erfaring med T- og P-matte, så det kan være litt risikabelt evt. å stole fullt og helt på det jeg sier. Du får finne ut av dette på egen hånd! Det vi begge to iallfall vet, er at du må tåle å se tall om du skal bli økonom/revisor. :p

Lenke til kommentar

Legger inn spørsmål i denne tråden, jeg. Hvilke bøker er greit å ha for T?

 

Jeg skal ta det som privatist, nemlig. Vet de fremdeles holder eksamen for MX og MY, men jeg vet ikke hvor lenge det kommer til å vare, så jeg velger like gjerne fagene fra kunnskapsløftet med en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Vet de fremdeles holder eksamen for MX og MY, men jeg vet ikke hvor lenge det kommer til å vare, så jeg velger like gjerne fagene fra kunnskapsløftet med en gang.

Går det an da? Så vidt jeg har forstått er det ikke mulig å blande reformene. :-O

Lenke til kommentar

Jeg tok T1 på VG1 i 07/08. På skolen min ble matte klassene fordelt etter karakter på elevene. De med best karakter i en storgruppe og resten i klassevis.

 

I storgruppen var det mer sånn at du følger med og noterer ned regler og spør, ellers skal du jobbe hjemme med oppgavene. (Det var ikke alle som hadde god karakter i gruppen, fordi gruppen var for liten måtte vi legge til flere folk med lavere karakter. I tillegg var det mange som ikke gjorde det så bra på tentamen på slutten, gj.snitt ble 4, et snitt som lærene aldri har opplevd før i storgruppen)

 

Men i de andre klassene gjorde de hver eneste oppgave sammen. (Men de endte opp med 2 i snitt, den beste fikk 3/4)

 

P1-klassene har gått bra. Lette oppgaver som "1002+3495=?" i begynnelsen. (ellers også 4 i snitt)

Endret av Valvildi
Lenke til kommentar
Går det an da? Så vidt jeg har forstått er det ikke mulig å blande reformene. :-O

Siden jeg gikk ut av videregående i 1999 og har studiekompetanse fra før av vil det ikke spille noen rolle. Jeg har også studert i noen år og jobbet etter det, så videre studier vil ikke nødvendigvis kreve at vitnemålet fra vgs tas i betraktning i det hele tatt. Matten tar jeg bare fordi jeg vil trenge den teorien hvis jeg skulle finne på å utvikle meg videre. Man kan nesten si at jeg ønsker å ta matte bare for moro skyld, ikke for å forbedre vitnemålet fra vgs.

Lenke til kommentar

T-matte er overvurdert. Det er absolutt ikke så vanskelig som folk skal ha det til, og du trenger definitivt ikke klisterhjerne for å oppnå en ok karakter i dette faget. Selv fikk jeg 5'er uten å gjøre en eneste lekse, og jeg har IKKE klisterhjerne! Jeg øvde endel før prøver, det skal sies... men uansett.

 

Tror kanskje jeg tok de berømte skippertakene ;)

Endret av jaktogfiske
Lenke til kommentar

Eg har ikkje T-matte sjølv (går idrettslinje, så måtte tatt T-matte som privatist 2. og 3. året pga overlappande timar), men har høyrd at det er svært vanskeleg. P-matte er for det meste repitisjon frå ungdomsskulen (+ noko lite nytt selvfølgeleg). Men viss du har slitt med å få 4 i matte på ungdomsskulen, trur eg ikkje det blir så lett med T-matte.

Lenke til kommentar
T-matte er overvurdert. Det er absolutt ikke så vanskelig som folk skal ha det til, og du trenger definitivt ikke klisterhjerne for å oppnå en ok karakter i dette faget. Selv fikk jeg 5'er uten å gjøre en eneste lekse, og jeg har IKKE klisterhjerne! Jeg øvde endel før prøver, det skal sies... men uansett.

 

Tror kanskje jeg tok de berømte skippertakene ;)

 

 

Me too :)

Gjorde ingen lekser utenom rett før prøver, men så gjennom reglene flere ganger.

Fikk 5. Kuuunne jo for så vidt få 6 hvis jeg giddet å gjøre lekser. hehehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...