Geir50 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Jeg er ganske ny når det gjelder fotografering. På kamera mitt kan jeg velge "program". Det ene programmet heter auto , mens et annet heter P, men jeg klarer liksom ikke å skille de to. Kan noen forklare forskjell for meg? Endret 21. juli 2008 av Geir50 Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Relativt ny selv på akkurat det der, men har så langt kommet til at på auto så styres også blitsen automatisk men på program må blitsen aktiveres før den skal bli med. Samt at på program så følger lukkertid og blender en forhåndsdefinert kurve (ser i hvertfall slik ut ifølge min instruksjonsbok). Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 På auto kan du vel ikke bestemme noe som helst selv, mens på P kan du stille enkelte ting sånn som iso, eksponeringskompensasjon og om du vil bruke blits eller ikke. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 På auto kan du vel ikke bestemme noe som helst selv, mens på P kan du stille enkelte ting sånn som iso, eksponeringskompensasjon og om du vil bruke blits eller ikke. lysmåling, P har ofte Program shift (du kan vri på komandohjulet for å prioritere blender eller lukker), og du har ofte flere valg når det gjelder auto fokus. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Riktig. Stor frihet, men samtidig full auto om det skulle være det beste. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 En av de viktigste forskjellene mellom P og auto for meg er muligheten til å velge RAW framfor JPEG. Lenke til kommentar
Geir50 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Etter å ha lest litt her begynner jeg nå å se forskjell. På mitt kamera (olympus e-520) så kan jeg forandre på blits, filformat og iso, selv om kamera står på auto. Men det jeg ser er at om jeg skrur kamera av eller er innom et annet programm så "resetter" autoprogrammet seg. dvs at alt resetter seg untatt filformatet. Og ja jeg kan bruke raw i auto modus. Så da tror jeg at jeg vet forskjell. Takk for alle gode svar. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Er det med den modusen vi kaller grønn automatikk? Dvs den som er merket med grønt. Eller mener du den det står A på? Lenke til kommentar
Geir50 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Det står Auto, med blå skrift. A er utenom. Litt utenom, men hva bruker dere til å rense objektivene med? da tenker jeg på når jeg fotograferer barn, og de er kjappe med fingeren, slik at jeg får fingertrykk på linsa. Endret 21. juli 2008 av Geir50 Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ja, på E520 kan man stille inn en mengde ting selv i automodus. Velger du A så stiller du inn blenderåpningen manuelt, og så velger kameraet automatisk "riktig" lukkertid. Velgder du S så stiller du inn lukkertiden manuelt, og så velger kameraet automatisk "riktig" blender. ("riktig" betyr den som gir "forventet riktig eksponering".) Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Og ja jeg kan bruke raw i auto modus. Fair enough. Canon gir for øvrig ikke tilgang til RAW i menyen om kamera er satt til auto eller noen av de andre forhåndsinstilte modusene. Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 regner med det er det samme som på Nikon kameraet mitt. at du kan velge om du vil ha lengre lukker tid, eller større blender. den justere automatisk. F.eks på Grønn auto. lukker 400 F 4.0 på p kan du gjøre sånn at det blir F.eks 50 F 16. i samme lyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå