Gå til innhold

Definer støy (i DB)

ebso86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nå er du nok litt feilinformert er jeg redd. dB er riktignok en logaritmisk skala men på en måte omvendt av hvordan du oppfater den.

Kort fortalt så gir en dobling av effekten en økning på 3 dB. En tidobling gir en økning på 10dB. En 100 dobling gir oss en økning på 20dB. En tusendobling 30dB osv.... dB skalaen brukes for å gi oss litt mere håndterlige verier å holde styr på.

Og en tidobling av effekten (eller +10dB) er nok det som helst bør brukes for en subjektiv dobling av lydnivået. Men dette er jo subjektivt og kan også variere med frekvens og lydtype.

Husk også at dB er en relativ skala og for lydtrykk snakker en alltid om dB SPL (Sound Pressure Level) som er relatert til ørets følsomhetsgrense på 0 dB SPL.

Morten

Lenke til kommentar
dB... desiBel er en logaritmisk skala, dvs at det er 10 ganger høyere lyd fra 1dB til 2dB.. det vil også si at 31dB er 10 ganger høyere enn 30dB.

det er feil, her er definisjonen på decibel:

dimg103.gif

Hvor I(0) er referansen, nemlig hørselterskelen, som ligger på 1.0*10^(-12) Wm^-2

hvis lydtrykket er dobbelt så stort, så får vi 10 log 2, noe som gir en forskjell på 3,01 decibel.

Hvorfor ganger man med 10 kan noen spørre seg, jo det er fordi vi bruker decibel, og ikke bel (en decibel er en tidels bel)

AtW

Lenke til kommentar

åhhh da. Dere må tenke på at støyen øker når man setter en vifte på en kjøleribbe osv. Og når dere måler utifra hva produsenten av viften sier så er det i de fleste tilfeller feil. Du kan som regel plusse på omkring 10db og det er ganske mye..

Lenke til kommentar

En ting er jo definisjonen til db. En annen ting er hva DU definerer som støyende.

Personlig mener jeg det må gå an å sitte å jobbe med PC'n uten at den høres over bakgrunnsstøy fra andre plasser. (andre steder = biler som kjører forbi, unger som leker ute, ventilasjonsannlegg osv)

Men jeg synes ikke det blir plagsomt/sjenerende før støyen høres i det hele tatt når jeg spiller MP3'er veldig lavt. (veldig lav musikk, men nok til at jeg hører vokalen og hovedinnholdet i musikken)

Så min personlige definisjon av støy er altså at det er sjenerende i ellers rolige omgivelser.

Lenke til kommentar
Som vi nettopp lærte i naturfag så er støy uregelmentære svingniger. Så en vifte som surrer fint støyer ikke :D

eks vanlige lydbølger

| | | | | | |

Støy

|| | ||| | || || |||

det er EN defenisjon av støy

Du tenker sikkert på såkalt "hvit støy". Det er helt uregelmessig støy (ala lyden av et fossefall, eller når du ikke har stillt inn kanaler på TV'n så hører du omentrent samme støyen som i fossefall, og ser "snø" på skjermen. "snø" kalles forresten også for "hvit støy" )

Regelmessig lyd kan altså også defineres som støy... (Trykkluftbor og betongborring er ganske regelmessig, men likevel ikke noe godlyd)

Lenke til kommentar
En ting er jo definisjonen til db. En annen ting er hva DU definerer som støyende.

Personlig mener jeg det må gå an å sitte å jobbe med PC'n uten at den høres over bakgrunnsstøy fra andre plasser.

Men jeg synes ikke det blir plagsomt/sjenerende før støyen høres over MP3'en som jeg stort sett har gående i bakgrunnen. (veldig lav musikk, men nok til at jeg hører vokalen og hovedinnholdet i musikken)

Så min personlige definisjon av støy er altså at det er sjenerende i ellers rolige omgivelser.

Vel... jeg hører pcn konstant, da tenker jeg ikke på når jeg spiller spill med høyt volum eller hører musikk.

Når jeg f. eks sitter og surfer eller jobber generelt på pcn har jeg liksom heeele tiden denne lyden i bakhodet og den er ikke så lav at det bare er jeg som er pirkete. Flere kompiser har kommenter at "faen...den pcn der bråker jo som et fly" (selvfølgeli veldi overdrevet)

Men når jeg sitter å jobber om kvelden er denne støyen veldi irriterende.

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar

Dere har rett begge to! Lyden dobles ved en 3dB økning, men øret oppfatter en 10dB økning som en dobling av lyden.

Er det ikke slik at energien som skal til for å gi en 3dB økning i lydstyrke, må dobles.

F.eks: 1watt gir f.eks 90dB

2watt gir da 93dB

4watt gir 96dB osv...

Men øret oppfatter ikke dette som en dobling. En 3dB økning av lydtrykk er den minste økningen et øre kan høre forskjell på. Alikevel trengs det en dobling av effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...