Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er mange som føler seg smarte når de avskriver høyere makter og setter sin lit til vitenskapen. Interessant påstand. Er du "smartere" dersom du setter din lit til høyere makter? Sa jeg det? Sistnevnte forklarer svært lite, hvis man ser på "den store sammenhengen". Hva er "den store sammenhengen"? Hvordan alt henger sammen. Var det vanskelig å skjønne? Vi mennesker vet såpass mye at vi trygt kan si at vi vet svært lite om det som er å vite noe om. Kristendommen er faktisk ikke så ukombatibel med vitenskapen, noe det faktum at omtrent halvparten av verdens forskere er religiøse - sies det. Er det mer sannsynlig at kristendommen er riktig fordi den støttes av religiøse forskere? Hva mener du med religiøse forskere? Er vitenskapen mer sannsynlig fordi den støttes av forskere som ikke har noe annet enn vitenskapen? Alle som setter sin lit til vitenskapen på en slags Dawkins-måte burde lese mer. Dawkins-måten? Her falt jeg av. Lese mer av hva? Lese mer vitenskap. Jeg siktet til Richard Dawkins, forresten. Min erfaring er faktisk at desto mer vitenskap jeg leser, desto mer begynner jeg å lure på om ting bare "ble sånn". Hva var det som bare ble sånn? Alt. Smak litt på følgende sitat: We do not hesitate to be impressed by complexity of nature, but we complain because the God of nature is not simple enough for our puny brains. This is a tragedy. Verden er flott derfor må det være noe mer til vår tilværelse enn liv og død. Mystikk, evig liv, hva tenker du på? Til å beskylde andre for å ikke ha lest nok, bør du nok i det minste ta deg bedre tid til å sette deg inn i stoffet du så heftig kritiserer. Hva er det jeg kritiserer? Det eneste jeg kritiserer er såkalte vitenskapelige tilhengere som ikke nødvendigvis vet hva de snakker om. Du stiller mange spørsmål til innlegget mitt. Kanskje du burde vente på forklaringen før du kritiserer noe du ikke forstår? Eller kanskje du bare var vanskelig. Jeg setter pengene mine på det siste. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Ja, gudene finnes, de skapte mye, men ikke alt. Noen ting skaper seg selv. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Ja, gudene finnes, de skapte mye, men ikke alt. Noen ting skaper seg selv. Når du tror ting kan skape seg selv, er det ikke logisk å regne med at en gud eller flere har skapt noe av det. Da forsvinner behovet for høyere makter. Apropos "gudene", er du polyteist? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er korrekt. Behovet forsvinner ikke fordi enkelte ting dukker opp av seg selv. Alt dukker ikke opp av seg selv. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Teister argumenterer med at det må finnes en gud fordi alt trenger en skaper. Du har et litt sært synspunkt. Du sier at ting ikke nødvendigvis har noen skaper, du går så langt som å si at det finnes ting som har oppstått av seg selv, mens du samtidig påstår at en gud eller flere står bak mye av det. Oddsene er lave. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Problemet med at det ikke finnes bevis mot Gud, er at det er uendelig ting det ikke finnes bevis mot, men det å anta at de finnes uten noe som helst å legge tyngde på, setter deg i et intellektuelt avlukke. Ting kan trenger ikke lenger en forklaring fordi "Gud gjorde det" Hvordan hadde bilsikkerhet sett ut i dag hvis alle ulykker var forutbestemt av Gud? Hva er poenget med sikkerhetsbelter når vi følger skjebnen allikevel? Det er tusen forklaringsproblemer med Gudetro, mye fordi moderne vitenskap forteller oss at dersom det finnes en Gud, er det milliarder av år siden Gud har gjort noe annet en å sitte på ræva. Bønn fungerer ikke, verden er urettferdig, alt hviler på hav som skjer når vi dør (hvor det er enklest å anta ingenting fordi det finnes ingen antydninger til at det skjer noe spesielt) Det som er litt rart med døden, er at mennesker som ikke tror på Gud, vil visstnok bare opphøre å eksistere, men mennesker som tror plutselig kommer til himmelen. Hvis Gud har gjort det sånn, ser jeg overhode ikke poenget med at mennesker skal være i live i utgangspunktet. Det er bare en sirkel av unyttighet og dårlig logistikk. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det som er litt rart med døden, er at mennesker som ikke tror på Gud, vil visstnok bare opphøre å eksistere, "But the fearful, and unbelieving, and the abominable, and murderers, and whoremongers, and sorcerers, and idolaters, and all liars, shall have their part in the lake which burneth with fire and brimstone: which is the second death." - Revelation 21:8 Mennesker som som ikke tror på Gud vil gå til helvete, de vil ikke opphøre å eksistere. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 For å svare på tråden: Nei Lenke til kommentar
Genuine Genes Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 For å gjenta det jeg skrev tidligere, er det så umulig at vitenskap har rett, OG at det fins en Gud? Når alt kommer til alt så er jo vitenskap en fellesbetegnelse på ting som faktisk KAN bevises, hvilket betyr at vi ikke kan motbevise det. Når jeg ser på alle innleggene i denne tråden til nå, virker det jo som om tittelen var: "Hva har mest rett; religion eller vitenskap?" Trådstarter spør om vi tror på Gud, ikke om vi tror at Gud skapte verden og vitenskap kan bare "suge seg". Det MÅ jo ikke være enten eller. Jeg er faktisk overrasket over at ingen her er enig med meg, i min teori som lyder noe som dette: Vitenskap kan bevises, de har faktisk bevist at universet ble til ved Big Bang, også kalt det store smellet. Før det var visstnok hele universet i en stor klomp, som fikk så stor temperatur og trykk at det til slutt bare sprengte, og det fløy deler over alt, som dannet de forskjellige solsystemene og planetene. Nå vet ikke jeg med sikkerhet om man vet hvordan ting var FØR smellet, men en ting er sikkert: Til et visst punkt kan INGEN mann eller kvinne på denne planeten si HVORDAN universet ble til, hva var det aller aller aller første som skjedde; hvorfor, hvordan? osv osv osv. Derfor sier jeg: kanskje Gud lagde denne massive klumpen? Kanskje Gud sørget for at klumpen skulle sprenge etter et visst antall år, og når det kom vesener intelligente nok til å frakte kunnskapen videre til generasjonene(oss mennesker på jesu tid), plantet Gud visjoner og minner i hodene våre, så vi skulle ha noe å tro på. Mennesker har blitt født og gått i døden for tro, kanskje Gud mener vi skal ha en tro. Blir etter hvert veldig veldig dypt dette her. Men hovedpunktene i dette innlegget er at: Big bang kan bevises. Det kan også bevises at vi mennesker nedstammer fra aper, og før det mange andre former for dyr/mindre intelligente mennesker, og også bare encellede vesener når man kommer langt nok tilbake i tid. Vi har ikke Eva og Adam som felles forfedre. Men hvorfor er det så umulig at kanskje Gud lagde alt HELT, HELT i starten? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) For å gjenta det jeg skrev tidligere, er det så umulig at vitenskap har rett, OG at det fins en Gud? Når alt kommer til alt så er jo vitenskap en fellesbetegnelse på ting som faktisk KAN bevises, hvilket betyr at vi ikke kan motbevise det.Du virker å ha en rar forestilling om hva vitenskap er. En god vitenskapelig teori bygger først og fremst på at den kan falsifiseres, altså at en kan finne beviser som viser teorien feil, som gjør at den må revisjoneres eller forkastes i sin helhet. Se gjerne hvilken som helst ex-phil bok eller les litt om Karl Popper. Argument fra første årsak er også et utslitt argument som ikke forklarer noe som helt. En flytter bare årsaksrekken bakover et hakk til. Om alt skal ha en årsak, og big bangs årsak var gud, hva var guds årsak? En forklarer noe forholdvis enkelt med noe uendelig mye mer avansert, en gud. Det har ikke noe for seg. Endret 23. juli 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Genuine Genes Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jauda, skal ikke si jeg er en ekspert. Hehe, men du skjønner poenget mitt? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Som jeg har sagt før. Svare på hva vi ikke vet er "jeg vet ikke", ikke "gud gjorde det". Forskyve årsaksrekker, og hive gud inn der vi ikke har svar i håp om at folk skal slutte å stille spørsmål er ingen løsning på noen verdens ting. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Men hvorfor er det så umulig at kanskje Gud lagde alt HELT, HELT i starten? Fordi det ugjendrivelig vil kreve forklaring på hvor gud kom fra. En har oversikt over hendelsene fra t=1x10-43 sekunder, da var alt samlet i en homogen, isitrop region på 10-33 cm og temperaturen var 1032K. Det gikk med andre ord hett for seg Dataene fra Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) gir folk som Stephen Hawking enda mer å jobbe ut fra. Endret 23. juli 2008 av Jalla Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Derfor sier jeg: kanskje Gud lagde denne massive klumpen? Kanskje Gud sørget for at klumpen skulle sprenge etter et visst antall år, og når det kom vesener intelligente nok til å frakte kunnskapen videre til generasjonene(oss mennesker på jesu tid), plantet Gud visjoner og minner i hodene våre, så vi skulle ha noe å tro på. Mennesker har blitt født og gått i døden for tro, kanskje Gud mener vi skal ha en tro. Hvorfor støtter du deg til idéen om at det var én gud og ikke mange? Hvem er det som har fortalt deg at det kun er en gud? Det er kun enn håndfull religioner som sier at det bare er en, 90% av alle religioner forteller om mange guder. Derfor sier jeg: Det var en interessant, men umulig tanke. Endret 23. juli 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Genuine Genes Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Ah, dette har ikke jeg tenkt så mye på. Jeg legger egentlig ikke noe vekt på at det bare er èn Gud. Men dette er selvsagt også en mulighet. Var ikke poenget mitt, som sagt^^ Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 For å sitere: "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith I am nothing.""But," say Man, "the Babel fish is a dead giveaway, isn't it? It could not have evolved by chance. It proves you exist, and so therefore, by your own arguments, you don't. QED." "Oh dear," says God, "I hadn't though of that" and promply vanishes in a puff of logic. Takk for oppmerksomheten. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Gud må defineres før det gir mening å spekulere i om det finnes. Lenke til kommentar
Sobrio Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg har opplevd at Gud finnes! Jeg må nesten trekke på smilebåndet når jeg leser, "nei, jeg lever i 2008" Jeg respekterer selvfølgelig alle livssyn, men at vi lever i 2008 er vel ikke noe argument mot? At kristendommen er verdens største religion, og vokser som bare det i 2008, er vel heller et argument for.... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg har opplevd at Gud finnes! Jaha, hvordan? Har du bevis? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå