Gå til innhold

Tror du gud finnes ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er agnostiker; Jeg holder absolutt muligheten åpen for det eksisterer gudommelige krefter som påvirker oss, og til og med kanskje lar seg påvirke av oss mennesker. Jeg ser på det som sannsynlig at det ligger en form for bevisst intelligens bak alt det fantastiske som finnes i verden og universet.

For meg er det innlysende at alle verdens religioner har oppstått på likt grunnlag; menneskenes behov for svar på det uforklarlige, livet og døden. Og fordi vi har opplevd disse store tankene i vidt forskjellige klimatiske, geografiske og sosiale forhold, så har man tolket disse spørsmålene ganske forskjellig. Der er rett og slett ulike tolkninger, basert på ulike naturlige leveforhold, rundt de store spørsmålene vi undrer oss over, som har gitt opphavet til alle de forskjellige religionene som finnes.

Å påstå at feks en hinduist er fordømt til evig liv 'der nede' fordi vedkommende tilfeldigvis vokste opp i en hinduistisk familie er i mine øyner alt for drøyt til at det burde godtas.

Hvis Gud eksisterer så tror jeg dens kraft og bevisst er så abstrakt at vi mennesker på ingen måte kan forestille oss hva dette er. Vi nærmer oss kanskje noen svar i kvantefysikken, der de har funnet energier på så små skalaer som er så abstrakt at vi ikke kan forestille oss det. Dette er energier og svingninger som ALL materie er bygget opp av.

Vi putter allikevel naturligvis oss selv i sentrum, og ser på oss selv som guds utvalgte og hans største kreasjon.

En meget naiv tankegang..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Vi nærmer oss kanskje noen svar i kvantefysikken, der de har funnet energier på så små skalaer som er så abstrakt at vi ikke kan forestille oss det. Dette er energier og svingninger som ALL materie er bygget opp av.

Du bruker begrepet energi som om det var flere av de. Igrunn er energi bare energi. Dersom du sikter til strengteorien der man faktisk påstår at all materie består av energi og svingningen mellom disse, så er det ingen store framskritt der for øyeblikket.

Og hvorfor skulle dette hjelpe oss med å finne den såkalte Gud? Og hvorfor skulle det være noe spesielt mer abstrakt med Gud enn med resten av universet? Abstrakt vil da i grunn bare si at det er vanskelig å forholde seg til, og det må jeg være enig i at Gud er, da man ikke definerer eller snakker om denne mister/miss Gud likt.

Aldri hatt noen affeksjon etter denne: "Gud er bare nødt til å være så utrolig at vi mennesker bare ikke kan forstå det!". Det er slik heltehistorier fortelles, det er klart en egenskap som fenger mangfoldet. Supermann er jo bare nødt til å bli så full av "energi" at kryptonitten bare plutselig ikke virker lenger.. Men i den virkelige verden er det nok bare en ufattelig dårlig begrunnet kommentar.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke på gud, og jeg ser heller ingen grunn til å begynne å tenke ulogisk og begynne å tro på det, og jeg lurer på om de kristne egentlig forstår hvor latterlig, ulogisk og ignorant det egentlig er å tro på noe sånt når det kommer til stykke.

Lenke til kommentar
Nei, jeg trur jorden blei skapt av big bang

Huh? Nå er du urimelig i oppbyggingen din. Nå skal jeg være enig i at det er mest sannsynlig at jordkloden vår, og den videre utrbredelsen av masse i universet er en direkte eller indirekte konsekvens av Big Bang, men enn om Big Bang tok plass eller ikke, sier lite eller ingenting om en "Gud".

Så hadde du holdt deg til "Nei.", så hadde det egentlig vært bedre. Slik at ingen får den oppfattelsen av at Big Bang og "Gud" er uforenelige. Alt kommer ann på hva man legger i "Gud". Og den siste setningen min sa det egentlig, so why do we care?

Åh, ja, det er òg religiøse som bruker samme argumentasjonsteknikk som nevnt ovenfor, dèt er grunnen.

Lenke til kommentar
Den kristne guds kryptonitt er vogner av jern. :) Det skal faktisk ikke mer til for å stoppe den allmektige kristne guden. :D

Bare legger til bibelreferansen

Herren var med Juda, og de la under seg fjellbygdene. Men dem som bodde på sletten, greide de ikke å drive bort; for de hadde jernvogner.

Når det gjelder big bang så er det mer eller mindre et faktum at det har skjedd. Om det stod en Gud bak er irrelevant, fordi det er ingenting som antyder verken det ene eller det andre.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Som GeirGrusom sier så er det irrelevant om en gud sto bak The Big Bang. Jeg ser ikke noe som tyder på det enda, derfor er det irrelevant. Det er altså mulig at det eksisterer en første beveger, men frem til denne bevegeren er bevist så ser jeg ikke noen grunn til å styre livet mitt etter regler en angivelig, ikke påvist entitet har kommet med. Akkurat nå så er det mye mindre som taler for at den kristne entiteten eksisterer enn det som taler for.

Nå er det ikke slik at mangel på bevis beviser eksistens, men mangel på bevis motbeviser heller ikke eksistens. Når man kan motbevise en slik entitets eksistens, ja da kan man konkludere med at den ikke ekisterer. Det er derfor jeg ikke konkluderer med at entiteter ikke eksisterer, men spesifiserer at jeg antar at de guder som er presentert for meg i dag ikke eksisterer. Noe som altså ikke utelukker at jeg kan ta feil, men at jeg fortsatt søker etter bevis for at noen av dem, eller en annen - ikke enda definert entitet, eksisterer.

Lenke til kommentar
Jeg vet at jorden ble skapt av bing bang.

Nei det gjør du ikke. Hypoteser har fortalt deg at dette er den mest plausible forklaringen på hvordan jorden ble til, men du VET det ikke... :) Med mindre du vet noe ingen andre vet da så klart....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Det er ikke noe mer ulogist at det var gud som skapte verden, enn at den oppstod ved The big bang. Det er så og si like sannsynlig.

Jeg tror mange vil argumentere for at det er sant, selv om jeg ikke er enig selv. Det er nok mer logisk med Big Bang enn den kristne eller en av de hinduistiske gudene, men det er vel like stor sjanse for at "gud" (altså en allmektig eksistens) skapte Big Bang som at det skapte seg selv gjennom noe annet (jeg antar at du formulerte det litt feil).

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke på Gud.

Vil bare legge til at min hva min religionslærer sa i timen i dag:

Det er ikke noe mer ulogist at det var gud som skapte verden, enn at den oppstod ved The big bang. Det er så og si like sannsynlig.

Trodde jeg skulle begynne å gråte. :(

Tror du trygt kan anbefale læreren din å gå til NASA's hjemmesider og lese seg litt opp på temaet ;)

Spør etter beviser, utregninger og teorier eller i det minste hypoteser for det som hevdes, vær kritisk.

Ta en kikk på Here Be Dragons så finner du gode rettesnorer for kritisk tenkning som er til nytte i denne type situasjoner - og ellers også for den del :)

Edit: Hvilken logisk feilslutning var det lærern din kom med montro, her kan du sette vedkommende i knipe, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Ser ut til at det er utrolig mange lærere der ute som ikke klarer å skille øst fra vest... :(

Lenke til kommentar

La h*n diskutere det med fysikklærern ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...