Gå til innhold

Tror du gud finnes ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjenner dere til St. Thomas Aquinas argumenter for Guds eksistens? Hva mener ateister var før Bigbang, og før det og før det, osv…? Tenker man seg en slags sirkel ting hvor alt repeteres?

Det er temelig tynne saker du refererer til. Aquinas?, göh, det er dødt og begravd for lenge siden ;)

Før big bang var all energi som utgjør universet samlet i et ekvilibrium. Masse og energi er to sider av samme sak.

En ledende teori går som følger; Alt var som nevnt samlet i et ekvilibrium, imidlertid oppsto en kvantefluktuasjon som gjorde systemet utstabilt og vi fikk en inflasjon som en kaller Big Bang.

Dette kunne skje fordi entropibegrepet er en smule ullent på kvantenivå, selv om ustabiliteten er i størrelsesorden ~1-40 var det nok til at en fikk ørlite mer masse enn antimaterie og her er vi.

Kort fortalt, orker ikke ta for meg Astronomi 101 - 104 her, hehe ;)

Hvor lenge eksisterte ekvilibriumet spør du?

Det gir ikke mening, det blir som å spørre hvor lang fargen brun er, det er her snakk om multidimensjonale forhold som kun kan forklares via matematiske modeller, vår intuisjon er utviklet for å fange byttedyr, lage og bruke primitive redskaper, ikke tenke multidimensjonalt ;)

Tid som vi kjenner det gir ikke mening i de forholdene som rådet, det er her hjernen på de aller fleste vrenger seg, bortsett fra Stenger, Susskind, Hawking, Feynman og etpar andre som faktisk har en smule kontroll på stoffet.

Nevnte hjernevrengning fører da til en av to ting; en setter seg litt inn i stoffet for å skjønne litt mer og leser etpar bøker og artikler, eller en kolapser og ender opp med "goddidit".

Det er iallefall min erfaring omkring dette temaet. Klassisk argumentum ad ignorantiam.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Tid er heller ikke konstant for de som trodde det ... :)

Masse er bare energi som venter på å forvandles til energi :)

Molikylene i kroppen til alle mennesker er resirkulert og har med stor sansynlighet en gang vært i et tidligere menneske :) Fasinerende tanke. Når en tenker på det sånn kan en jo nesten si at rekarnasjon faktisk ikke er på jordet allikevel... bare at det ikke er "sjelen", men molikyler i kroppen som rekarnerer :)

Men uansett hvordan du snur og vender på det, min godeste iviking, så har vi til nå, enda mennesker virkelig VIRKELIG har forsøkt, ikke funnet filla av bevis, ikke et bitte lite fnugg engang, for at de eksisterer noen gud! Bevisene for at vi er her i dag som vitenskapen forklarer det er så uendelig mye større og uendelig mye bedre bevist i forhold til sjansen for at det finnes en gud. Regnestykket du fått ville sett omtrent slik ut: 0,00000000000000000000000000000001%...

Og det er bare prosent andelen for DIN gud, da her jeg ikke regnet på alle de tusner av guder som mennesker har trodd på og som mennesker tror på. Tror du fremdeles det finnes en gud? Hvis ja, les det hele en gang til... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Men derimot at det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke vet om, er jeg bevist på!

Du kommer langt med et åpent sinn og en sunn skepsis enn du gjør med en "sunn" religios tro.... I religion er alt bassert på "sannheter" som er så latterlig usanne at det forbauser meg at noen tror på dette i dag, da vi VET bedre! :)

Lenke til kommentar
Kjenner dere til St. Thomas Aquinas argumenter for Guds eksistens? Hva mener ateister var før Bigbang, og før det og før det, osv…? Tenker man seg en slags sirkel ting hvor alt repeteres?

tenkte akkurat nå at kanskje big bang var egentlig en überbombe laget av en superinteligenr rase som klarte å utslette alt liv, som en "reset button". Morsom tanke..

Lenke til kommentar

Nei.

tenkte akkurat nå at kanskje big bang var egentlig en überbombe laget av en superinteligenr rase som klarte å utslette alt liv, som en "reset button". Morsom tanke..

Har lignende tanker selv.. Hvem vet? :)

Endret av Narrie
Lenke til kommentar

Ditta e faktisk en av dei spørsmåla som kun kan definerast av dei enkelte. Sjøl e eg kristen, trur det er noke der, men tvile allikavel på masse rundt hans eksistens.

Det som er passe overbevisande er åssen den eincella organismen som først kom på jorda klarte å dele seg og bli til ei fleircella organisme. forsøket på å finne ut korleis har faktisk gjort et par vitenskapsmenn kristne gjennom åra :p

...og kem i guds navn (:wee:) ville gadde å skrive masse tusen sider i et uforståelig oppsett som en spøk og kalle det en bibel?? :p

Endret av olz
Lenke til kommentar
Ditta e faktisk en av dei spørsmåla som kun kan definerast av dei enkelte. Sjøl e eg kristen, trur det er noke der, men tvile allikavel på masse rundt hans eksistens.

Det som er passe overbevisande er åssen den eincella organismen som først kom på jorda klarte å dele seg og bli til ei fleircella organisme. forsøket på å finne ut korleis har faktisk gjort et par vitenskapsmenn kristne gjennom åra :p

...og kem i guds navn (:wee:) ville gadde å skrive masse tusen sider i et uforståelig oppsett som en spøk og kalle det en bibel?? :p

Enig, dette er en subjektiv oppfatning, men også et mål på objektiv analyse av kjente fakta, hehe ;)

Abiogenesis handler ikke om celler, men replikering av amminosyrer, dette er noe en stadig har aha-opplevelser rundt, jeg vil tippe at en har svaret på dette innen ca 10 år.

Du kan jo spørre hvorfor folk skrev ned, shruti, smriti, dhamma, koranen, toraen +++ i samme slengen, hehe ;)

Og hva med cargo kulter?

for ikke å si raëlanere, scientologer, flat-earthers, kreasjonister - the list goes on and on...

Hvem har rett og hvem har de mest latterlige overbevisningene montro ;)

Lenke til kommentar

Det er såklart opp til den enkelte om man vil tro.

Når man velger om man vil tro [på gud] eller ikke så bør man være klar over at det ikke finnes noen indikasjon på at det man tror på (gud) stemmer. Det blir et 'longshot'.

Det er bare utrolig så lenge man ikke forstår det. Før eller siden finner man en forklaring og det er mest sannsynlig en enkel og lett forståelig en.

Det var ikke èn person som skrev bibelen. Det er en samling tekster skrevet av mange.

Ikke sammenlign den med f. eks. Ringenes Herre (skrevet av èn forfatter), sammenlign den med f. eks. Asbjørnsen og Moes Norske Folkeeventyr (samling av fortellinger oppdiktet av mange).

Slik jeg forstår det så skal gud ha snakket til oss gjennom utvalgte mennesker (profeter). Hva om disse 'profetene' bare var schizofrene personer som hørte stemmer og trodde det var gud? Kanskje det var fortellinger diktet opp for å fremme en viss moral? Det finnes mange mulige forklaringer på hvorfor bibelen ble skrevet og hvor tekstene kom fra.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Å leke med tankene om de forskjellige mulighetene, også de usannsynlige er ganske gøy, men jeg kommer hver gang frem til at det kan hende alt vi vet er feil, og at ingenting er sånn det skal. Så blir jeg nervøs og ser litt på Family Guy.

Gud derimot, jeg greier ikke helt tro på den fyren.

Lenke til kommentar
Nei.

skal ikke folk ha lov til å tro på gud?

Det kommer an på ...

Det er heller ikke forbudt for folk å drive med selvskading, men de fleste er vel for at disse personene får et tilbud om psykiatrisk behandling. Det samme gjelder andre former for psykiske lidelser.

Så, er det å tro på et overnaturlig vesen a la Gud et symptom på en psykisk lidelse som bør behandles? Kanskje, kanskje ikke.

Gudstro er vel i de fleste tilfeller en av de mildere lidelsene man kan rammes av ...

Så det bør ikke forbys som sådan, men man bør heller ikke oppmuntre til det.

Men det kan jo hende at religiøsitet er en legning man er født med, og da blir det jo feil å forby det, i hvert fall så lenge praksisen ikke går ut over andre i utilbørlig grad. (Vi må f.eks. tåle å høre kirkeklokker av og til.)

Lenke til kommentar
Så, er det å tro på et overnaturlig vesen a la Gud et symptom på en psykisk lidelse som bør behandles? Kanskje, kanskje ikke.

Så, er det å ikke tro på et overnaturlig vesen men f. eks vitenskapen et symptom på en psykisk lidelse som bør behandles? Kanskje, kanskje ikke.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...