FLarsen Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 man kan ikke forstå gud på en logisk måte... du må være i stand til å føle det - kun da kan du forstå. Der kom innlegget jeg ventet på. Denne "guden" du snakker om er en følelse og bare det. Den følelsen er ikke hva du tror den er og den er fullt og helt produsert av hjernen. Jeg har lest at folk kan få en skjelden, svak uten bruk av stoff, følelse av eufori i visse tilfeller. Denne kan feiltolkes til å være en kontakt med gud, når det i virkeligheten bare er litt ekstra dopamin i hjernen. PS: Den tegnestripen har et ganske godt poeng. Man skal bevise påstander, ikke kreve bevis mot dem. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) jesus, trodde folk skjønte at jeg var ateist. jeg bare spøkte litt! nei, jeg tror ikke på gud. tenkte jeg skulle prøve å argumentere som religiøs, men ble ganske blank der gitt.. vanskelig er det! høhø... Endret 29. oktober 2008 av IsaachElric Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 tenkte jeg skulle prøve å argumentere som religiøs, men ble ganske blank der gitt.. vanskelig er det! Og du fikk vondt i hodet av all den inkonsistente antilogikken du måtte konstruere også tenker jeg Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 jesus, trodde folk skjønte at jeg var ateist. jeg bare spøkte litt! nei, jeg tror ikke på gud. tenkte jeg skulle prøve å argumentere som religiøs, men ble ganske blank der gitt.. vanskelig er det! høhø... Oisann, da må jeg bare beklage. Skummet fort gjennom innleggene og det stod litt frem. Leste ikke noe særlig av det andre du hadde skrevet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 jesus, trodde folk skjønte at jeg var ateist. jeg bare spøkte litt! nei, jeg tror ikke på gud. tenkte jeg skulle prøve å argumentere som religiøs, men ble ganske blank der gitt.. vanskelig er det! høhø... Oisann, da må jeg bare beklage. Skummet fort gjennom innleggene og det stod litt frem. Leste ikke noe særlig av det andre du hadde skrevet. Holdt på å slenge meg på den båten jeg og.... Ikke lett å se/lese om folk kødder eller om de faktisk ER kristne... Det er ingen forskjell på kødde pisspreik eller religiøst pisspreik liksom... Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Denne "guden" du snakker om er en følelse og bare det. Den følelsen er ikke hva du tror den er og den er fullt og helt produsert av hjernen. Jeg har lest at folk kan få en skjelden, svak uten bruk av stoff, følelse av eufori i visse tilfeller. Denne kan feiltolkes til å være en kontakt med gud, når det i virkeligheten bare er litt ekstra dopamin i hjernen. Hjernen lar seg påvirke av mye rart: http://en.wikipedia.org/wiki/God_helmet Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei, jeg tror ikke gud finnes. Skjønner heller ikke vitsen med slikt tull! Hadde det kostet å være medlem av statskirka hadde jeg meldt meg ut tvert! Da er jeg redd du må melde deg ut, for det koster deg så lenge du har egen inntekt.... Seriøst? Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei, jeg tror ikke gud finnes. Skjønner heller ikke vitsen med slikt tull! Hadde det kostet å være medlem av statskirka hadde jeg meldt meg ut tvert! Da er jeg redd du må melde deg ut, for det koster deg så lenge du har egen inntekt.... Seriøst? Skatt. De får penger basert på antall medlemmer og de pengene kommer fra folket. Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei, jeg tror ikke gud finnes. Skjønner heller ikke vitsen med slikt tull! Hadde det kostet å være medlem av statskirka hadde jeg meldt meg ut tvert! Da er jeg redd du må melde deg ut, for det koster deg så lenge du har egen inntekt.... Seriøst? Skatt. De får penger basert på antall medlemmer og de pengene kommer fra folket. Hva i...? Håper jeg ikke er medlem.. om jeg er det skal jeg ringe dem og kjefte dem opp. Ble ikke døpt så er vel kansje ikke medlem. Får se. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei, jeg tror ikke gud finnes. Skjønner heller ikke vitsen med slikt tull! Hadde det kostet å være medlem av statskirka hadde jeg meldt meg ut tvert! Da er jeg redd du må melde deg ut, for det koster deg så lenge du har egen inntekt.... Seriøst? Skatt. De får penger basert på antall medlemmer og de pengene kommer fra folket. Hva i...? Håper jeg ikke er medlem.. om jeg er det skal jeg ringe dem og kjefte dem opp. Ble ikke døpt så er vel kansje ikke medlem. Får se. Jeg er heller ikke døpt og var likevel medlem. Jeg ringte tilfeldig inn en gang bare for å være helt sikker, og da sa dem overaskende nok at jeg var opplistet i registeret. Irritert meldte jeg meg ut på flekken... Det burde nesten være ulovlig å holde på slik disse snylterne gjør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 ahh, så du tror at du vet? da er det jo greit "Tro er full visshet om det en håper, overbevisning om det en ikke ser." står det i Bibelen. hilsen kristen. Ps:les Bibelen!! dersom du ikke har en Bibel: www.bibelen.no Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Nei, men jeg tror det eksisterer vesen der ute - eller kommer til å eksistere - som er mer avansert enn hva vi er, og som Arthur C. Clarke så fint sier det: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 statskirken burde heller vært sånn at man måtte melde seg inn, ikke ut. Da hadde nok de fått et kraftig budsjettkutt som de fortsjener. Angående om jeg tror på gud; nei. Enkelt og greit nei. Hvorfor? Fordi jeg mener at alt som i bibelen, koranen osv. forklares med umenneskelige hendelser har en annen logisk forklaring. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Tror du gud skapte alt ?Tror du han finnes ? Selv trur jeg ikke at gud noen gang har eksistert.. - Jeg holder med vitenskapen Ja, jeg tror at Gud skapte alt. Ja, jeg tror Gud finnes. Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud ikke finnes? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Man skal bevise før man skal motbevise Endret 3. november 2008 av khaffner Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Ja, jeg tror at Gud skapte alt. Ja, jeg tror Gud finnes. Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud ikke finnes? Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud finnes? Fixed that for ya. Endret 3. november 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
iviking Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Ja, jeg tror at Gud skapte alt. Ja, jeg tror Gud finnes. Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud ikke finnes? Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud finnes? Fixed that for ya. Hvor hevdet jeg i mitt innlegg at jeg har slike beviser? Så langt jeg vet er det hovedsaklig filosofiske argumenter man bruker for å bevise Guds eksistens, men jeg skal undersøke om det også er rent naturvitenskapelige. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Ja, jeg tror at Gud skapte alt. Ja, jeg tror Gud finnes. Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud ikke finnes? Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud finnes? Fixed that for ya. Hvor hevdet jeg i mitt innlegg at jeg har slike beviser? Så langt jeg vet er det hovedsaklig filosofiske argumenter man bruker for å bevise Guds eksistens, men jeg skal undersøke om det også er rent naturvitenskapelige. Du hevdet ikke at du hadde bevis, men du spurte om bevis mot gud, som er hva jeg reagerte på. Kjekt om du klarer å finne noen bevis, men innen det så holder *hypotesen* (etter som du vil trekke vitenskap inn i religionssammenheng) om gud ikke mer vann enn *hypotesen* om julenissen. Klarer du å bevise gud så revolusjonerer du vitenskapen, lykke til! Endret 3. november 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Hvilke definitive vitenskapelige bevis har man for at Gud ikke finnes? Ingen, men en har også et rungende vakuum for bevis for enhver guds eksistens. Det finnes forresten ingen definitive bevis på noe som helst, usikkerhetsprinsippet sørger for det. En an kun anta gyldighet i form av sannsynlighetsgrad. Fraværet av bevis der diverse skrifter påstår at det skal finnes er rimelig overveldende, sannsynligheten for eksistensen av en gud eller flere er særdeles lav. Slik det er nå er det kun ett lite usikkerhetsmoment definert av Plancktid hvor en har en desperat "god of the gaps" variant, men denne vil med stor sansynlighet forsvinne eller minke betydelig når en får utvidede teorier omkring universet gjennom forskning i Cern på grunnlag av resultater fra LHC. Rent filosofisk er det heller ingen grunner som holder vann, en møter fort veggen da filosofi nødvendigvis må støtte seg på kjent viten for at argumentasjonen skal være gyldig. Endret 3. november 2008 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå