Bababuba Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hm, nei. Jeg tror iallefall ikke på en gud, slik han fremstår bokstavlig i bibelen! Vitenskapen går foran religion, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å tro på begge deler? Man behøver ikke å tolke bibelen på en bokstavelig måte, for å være en god kristen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg tror iallefall ikke på en gud, slik han fremstår bokstavlig i bibelen!Vitenskapen går foran religion, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å tro på begge deler? Man behøver ikke å tolke bibelen på en bokstavelig måte, for å være en god kristen Hmmm nei, men det er kanskje bare jeg som synes at poenget forsvinner fra gudetro dersom en tror på begge deler? Det blir god of the gaps, altså at Gud kun passer inn i hullene i den menneskelige forståelse, som blir stadig mindre og færre for hver dag som går. Jeg er temmelig sikker på at vi er stadig nærmere et mer og mer ateistisk samfunn, der kirkene er mer monumenter og samlingssteder en et sted hvor folk aktivt ber og priser whatshisface. Vent! er ikke det sånn kirken er i dag for de fleste av oss? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Geirgrusom : Det er ikke til å komme unna at en stor andel av befolkningen ikke lenger tror på kristendommen eller andre tøvete religioner som krever mer enn det de gir. Hva er egentlig poenget med en bønn? Hvorfor skal gud som er så mektig at han skapte universet kreve at vi mennesker bøyer oss i støvet og tilber han hver bidige dag i en kirke eller moskè ? Svaret er enkelt : Den kristne / muslimske (sett inn annen menneskeskap religion her) gud finnes rett og slett ikke, det hele er humbug som er laget for å gi makt til de mennesker som administrere denne religionen. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 "Guder" er menneskeskapt og disse såkalte gudene vil opphøre med engang ingen tror på dem eller veit om dem. Personlig ser jeg ingen grunn til og tro på en høyere åndelig makt som i teorien har skapt oss og verden rundt oss. Får ikke meg selv til og tro at det skal være en allmektig gud når man finner så mye ondskap og svik i denne verdenen. Tror heller ikke en "gud" ville ha bygget opp en verden hvor livet går ut på og drepe andre dyr og planter for og skaffe seg mat.. Det og drepe for og spise er da ingen god gjerning, så denne livvstilen kan da umulig ha blitt laget av en god "gud". Så nei, jeg tror ikke på gud Virker mere som det er styreform bygget opp på frykt og håp. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Nei, det finnes ikke det fnugg av belegg for å kunne forfekte en omni{potent, present, niscious} entitets eksistens annet enn bøker som er redigert et utall ganger og baserer seg på tredje-fjerde-femte-osv-håndsberetninger som ikke kan anses for å være en kredibel kilde i det hele tatt. Lenke til kommentar
sCuper Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg tror ikke gud finnes, jeg tror den levende Gud finnes Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Men det bør da kunne sies at det er praktisk å tro på en gud, det forenkler hele tankeprossesen veldig. Jeg tror at det finnes en gud nettop fordi det å ikke tro på gud fjerne ganske mange muligheter. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det er fordummende. Du får da bare dra dine egne konklusjoner, men helst ikke kall andre for idioter fordi de har andre synspunkter enn deg selv. Du får nesten forklare deg litt med hva som er akkurat fordummende med å tro at Gud finnes, og da snakker jeg kun om gud og ikke om religion A, b, c, etc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Fordi "gud" fjerner behovet for utdanning nok til å fårstå de fleste beviste teorier innen vitenskapen. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) hvorfor er det ikke laget en poll her fra starten?! så kunne vi skilt kirken fra staten en gang for alle som svar på om gang gud fines, ja, men kun når jeg er pålogget cs Endret 18. oktober 2008 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Fordi "gud" fjerner behovet for utdanning nok til å fårstå de fleste beviste teorier innen vitenskapen. Og du mener du har utdanning nok til å forklare hver eneste detalj? At du har kunnskap nok til å uttale deg korrekt på hva som skjer ved døden? Nei, vitenskapen greier nok å forklare en veldig høy % av verden og universet, men det vil alltid finnes tvil og muligheter. Hvor mange her vil egentlig påstå at Sjelen ikke finnes? Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Fordi "gud" fjerner behovet for utdanning nok til å fårstå de fleste beviste teorier innen vitenskapen. Og du mener du har utdanning nok til å forklare hver eneste detalj? At du har kunnskap nok til å uttale deg korrekt på hva som skjer ved døden? Nei, vitenskapen greier nok å forklare en veldig høy % av verden og universet, men det vil alltid finnes tvil og muligheter. Hvor mange her vil egentlig påstå at Sjelen ikke finnes? Hvorfor skal det finnes noe slikt som en sjel? Folk har (er) en bevissthet, men den er som et program på en pc; den kan ikke eksistere uten et medium, som er hjernen. Den kan altså ikke eksistere på egenhånd. Når det gjelder utdanning. Religion gjør deg tilfreds med å ikke vite. Den demper en av menneskets beste egenskaper: Nysgjerrighet. Vitenskap kan forklare en veldig høy % av universet ja, religion kan ikke forklare noenting. En grunnløs uttalelse er ikke en forklaring. Endret 18. oktober 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Sjelen fantes ikke før de første skriveriene om det, og religion fantes ikke før de første menneskene mislyktes i å forklare hvordan ting hang sammen, eller forsto at det var lettest å kontrollere store folkemengder ved hjelp av det. Endret 18. oktober 2008 av Stifi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Fordi "gud" fjerner behovet for utdanning nok til å fårstå de fleste beviste teorier innen vitenskapen. Og du mener du har utdanning nok til å forklare hver eneste detalj? At du har kunnskap nok til å uttale deg korrekt på hva som skjer ved døden? Nei, vitenskapen greier nok å forklare en veldig høy % av verden og universet, men det vil alltid finnes tvil og muligheter. Hvor mange her vil egentlig påstå at Sjelen ikke finnes? Og når sa jeg at jeg at jeg kan forklare alt? Jeg sa heller ikke at vitenskapen kan forklare absolutt alt , derfor skrev jeg ; " de fleste teorier" . Jeg kan jo gjerne omformulere meg så jeg blir litt lettere å forstå ; Som en ateist vil jeg forsøke å tilnærme meg læring og logiske forklaringer på vanskelige "ting" , i stedet for å vende meg mot en såkalt "gud" for svar. La meg stille ett spørsmål, hvordan vet du at akkurat DIN gud er den ekte? Muslimene er like overbevist som kristne om at de tror på riktig gud. Endret 18. oktober 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Jeg tror ikke på gud sånn som han blir framstilt i kristendommen. Men hva som skjer etter døden kan jo jeg ikke vite, kanskje blir alt svart og jeg er ikke mer. Eller kanskje sitter det en fyr og bestemmer hvordan livet etter døden skal bli for meg. Eller kanskje jeg starter livet mitt på nytt, som en stein, fugl, menneske, eller at jeg får det helt samme livet en gang til. hmmm hvem vet. Endret 19. oktober 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
Emfren Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 NEI, må nok skuffe dere med å si at INGEN gud finnes! (merk dere at jeg uthever enkelte ord ved hjelp av store bokstaver for å få fram hva jeg mener) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 La meg stille ett spørsmål, hvordan vet du at akkurat DIN gud er den ekte? Muslimene er like overbevist som kristne om at de tror på riktig gud. Nåda, jeg driter egentlig om min gud er ekte eller ei, han følger i alle fall ikke noe dogma og krever ingenting av meg eller deg. Som sagt, for meg så er det en personlig sak å tro på at det finnes noe "ekstra" som ikke kan forklares med vitenskapelige teorier eller målinger. La oss si det sånn at jeg har tro på at jeg har levd tidligere og har også opplevd et par ting i livet som tilsier at dette stemmer. Det er en del ting som forskere ikke enda greier å forklare, hvordan kan noen mennesker faktisk vite hva som har skjedd i et hus (åndenes makt) uten at de i det hele tatt har noen forhistorie om det huset? Hvordan kan noen klarsynte i det hele tatt kunne beskrive ganske detaljert hendelser som kommer til å skje? (Nostradamus er vel en kontroversiell en) , Eller hvordan har det seg at det er mulig å drømme noe som utspiller seg på nøyaktig samme ordene som man drømte? Det er helt greit for meg at dere bare avviser dette som svada, men igjen det finnes spørsmål der ute som ikke har svar men som gir deg bare enda flere spørsmål når man prøver å forklare dem. Flere dimensjoner? Det er teoretisk mulig. Paralelle univers? Teoretisk mulig. Bøye universet ? Teoretisk mulig. Som sagt, dere får tro hva dere ønsker, ikke akkurat noen som tvinger dere til det ene eller det andre, men vær nå litt grei og respekter andre personer sine synspunkter uten at dere kaller dem overtroiske idioter eller annet vås, tror ikke akkurat at det er mangel på inteligens som gjør at noen personer velger å tro på gud. Lenke til kommentar
sharpspear Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 nei det gjør jeg så absolutt ikke! hvis han gjør det, så må jeg si at han gjør en elendig jobb. Lenke til kommentar
Konstabel Snabel Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 La oss si det sånn at jeg har tro på at jeg har levd tidligere og har også opplevd et par ting i livet som tilsier at dette stemmer. Det at du føler at du har opplevd ting før(déjà vu?) kan forklares på mange måter. klikk Det er en del ting som forskere ikke enda greier å forklare, hvordan kan noen mennesker faktisk vite hva som har skjedd i et hus (åndenes makt) uten at de i det hele tatt har noen forhistorie om det huset? La oss ikke gi TV for stor makt. Du vet ikke hva disse "klarsynte" har fått av info fra før. Jeg vil ikke si at "klarsynte" ikke finnes, når de bruker det kun for å tjene penger (tv/teletjenester). Da skal det være sagt at jeg ikke tror at absolutt alle disse menneskene er svindlere. Hvordan kan noen klarsynte i det hele tatt kunne beskrive ganske detaljert hendelser som kommer til å skje? (Nostradamus er vel en kontroversiell en) , Eller hvordan har det seg at det er mulig å drømme noe som utspiller seg på nøyaktig samme ordene som man drømte? Nostradamus var vel heller en profet enn en klarsynt. Disse profetiene hans var ikke daterte, og de var ganske "fuzzy", ikke veldig troverdige. Det er helt greit for meg at dere bare avviser dette som svada, men igjen det finnes spørsmål der ute som ikke har svar men som gir deg bare enda flere spørsmål når man prøver å forklare dem. Det finnes mange spørsmål, ja. Men jeg nekter å velge det enkle svaret(religion). Flere dimensjoner? Det er teoretisk mulig.Paralelle univers? Teoretisk mulig. Bøye universet ? Teoretisk mulig. Ja. Som sagt, dere får tro hva dere ønsker, ikke akkurat noen som tvinger dere til det ene eller det andre, men vær nå litt grei og respekter andre personer sine synspunkter uten at dere kaller dem overtroiske idioter eller annet vås, tror ikke akkurat at det er mangel på inteligens som gjør at noen personer velger å tro på gud. Vil heller si at det er den lette veien ut, og at det gir folk sinnsro siden de får svar på svært vanskelige spørsmål. Det tidligere postere mener med at det er fordummende, er at religiøse folk allerede har svarene sine, og er mindre mottakelige for andre(riktige?) svar, og søker heller ikke nye svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå