Gå til innhold

Tror du gud finnes ?

Anbefalte innlegg

Tja, jeg tror det fins noe mer en det vi kan se med det blotte øyet. Som har litt med saken og gjøre. At det var en sammensetning av noe overnaturlig og vitenskapelig liksom, vanskelig å forklare. :)

Men noen spesifikk religion tror jeg ikke på.

Endret av Narrie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du gud skapte alt ?

Tror du han finnes ?

Selv trur jeg ikke at gud noen gang har eksistert..

- Jeg holder med vitenskapen :)

Hva i videnskapen utelukker en gud?

alle tekniske fakte på at den visse GUDEn fantes.

nope, jeg tror ikke på GUD eller JESUS, når folk tror på det om står i dritt boka bibelen, er det jo like dumt og tro på det so og tro på eragon. det er jo samme dritten, vel eragon er ikke dritt :p

Lenke til kommentar

Nei.

Selv om vi ikke kan motbevise at Gud finnes, vi kan heller ikke bevise at gud finnes.

Jeg tror ikke at Gud skapte alt. Var på en liten Konfirmant Undervisning før jeg ble konfirmert, og jeg fikk den følelsen av at de absolutt skulle ha oss til å tro på Gud. De begynte å skulle bevise at gud finnes. De brukte settninger som "Alt er så perfekt, gud må ha skapt det"..

Mest patetiske jeg noen gang har hørt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er mange som føler seg smarte når de avskriver høyere makter og setter sin lit til vitenskapen. Sistnevnte forklarer svært lite, hvis man ser på "den store sammenhengen". Og jeg vet mange elsker å dra frem at bibelen påstår at jorden kun er 6000 år gammel. Nå har ikke jeg lest bibelen, men jeg har lest såpass at jeg vet følgende: det som står er i noe sånt som "i begynnelsen skapte Gud jorden". Hvem vet når denne begynnelsen er? Kristendommen er faktisk ikke så ukombatibel med vitenskapen, noe det faktum at omtrent halvparten av verdens forskere er religiøse - sies det.

Jeg er lei av å lese innlegg som rakker ned på kristne som dumme og ignorante. Det treffer ikke meg personlig, men det irritererer meg fortsatt. Alle som setter sin lit til vitenskapen på en slags Dawkins-måte burde lese mer. Kristne leser bibelen, kanskje dere kan plukke opp en vitenskapsbok en gang i blant? Det er utrolig interessant.

Min erfaring er faktisk at desto mer vitenskap jeg leser, desto mer begynner jeg å lure på om ting bare "ble sånn". Smak litt på følgende sitat: We do not hesitate to be impressed by complexity of nature, but we complain because the God of nature is not simple enough for our puny brains. This is a tragedy.

Og for å svare på spørsmålet tråden stiller: tja?

Lenke til kommentar
Det er mange som føler seg smarte når de avskriver høyere makter og setter sin lit til vitenskapen. Sistnevnte forklarer svært lite, hvis man ser på "den store sammenhengen".

Kunne ikke vært mer enig. Bare dumt at dette aldri siger inn hos folk. Denne myten om at det er visse ting som er bevist ser ut til å være spikret fast i all evighet.

Lenke til kommentar
Det er mange som føler seg smarte når de avskriver høyere makter og setter sin lit til vitenskapen. Sistnevnte forklarer svært lite, hvis man ser på "den store sammenhengen".

Kunne ikke vært mer enig. Bare dumt at dette aldri siger inn hos folk. Denne myten om at det er visse ting som er bevist ser ut til å være spikret fast i all evighet.

Nå tror jeg du blander sammen vitenskaplig fakta og vitenskaplige teorier.

Du mener at vitenskaplige bevis er en myte? eller kanskje en konspirasjon utført av ateister og antikrist?

Antikrist skal komme og så tvil i hjertet ditt?

"høyere makter" kan være så mye, men dersom du sikter til bibelen så forklarer den ingenting.

Skal du ha "åndelig-forklaring" så må du nok heller lese kildene til bibelen og ikke en dårlig hebraisk oversettelse.

Åja, det glemte jeg...bibelen har ikke kildeanvisninger :p

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Det er mange som føler seg smarte når de avskriver høyere makter og setter sin lit til vitenskapen.

Interessant påstand. Er du "smartere" dersom du setter din lit til høyere makter?

Sistnevnte forklarer svært lite, hvis man ser på "den store sammenhengen".

Hva er "den store sammenhengen"?

Kristendommen er faktisk ikke så ukombatibel med vitenskapen, noe det faktum at omtrent halvparten av verdens forskere er religiøse - sies det.

Er det mer sannsynlig at kristendommen er riktig fordi den støttes av religiøse forskere?

Jeg er lei av å lese innlegg som rakker ned på kristne som dumme og ignorante.

Her er jeg faktisk enig.

Alle som setter sin lit til vitenskapen på en slags Dawkins-måte burde lese mer.

Dawkins-måten? Her falt jeg av. Lese mer av hva?

Min erfaring er faktisk at desto mer vitenskap jeg leser, desto mer begynner jeg å lure på om ting bare

"ble sånn".

Hva var det som bare ble sånn?

Smak litt på følgende sitat: We do not hesitate to be impressed by complexity of nature, but we complain because the God of nature is not simple enough for our puny brains. This is a tragedy.

Verden er flott derfor må det være noe mer til vår tilværelse enn liv og død. Mystikk, evig liv, hva tenker du på?

Til å beskylde andre for å ikke ha lest nok, bør du nok i det minste ta deg bedre tid til å sette deg inn i stoffet du så heftig kritiserer.

Lenke til kommentar

- Jeg holder med vitenskapen :)

Hva i videnskapen utelukker en gud?

Ingenting. Vitenskapen er et alternativ (som er langt mer logisk) til Gud.

Sistnevnte forklarer svært lite, hvis man ser på "den store sammenhengen".

Jeg foretrekker å stå uten svar, når alternativet er å sette min lit til en fysisk umulig forklaring.

Kristendommen er faktisk ikke så ukombatibel med vitenskapen,

Jo. Ifølge Bibelen eksisterer Gud utenfor tid og rom. Ingenting kan eksistere utenfor tid og rom.

noe det faktum at omtrent halvparten av verdens forskere er religiøse - sies det.

Nei. http://www.natcenscied.org/resources/artic..._10_15_2002.asp

Alle som setter sin lit til vitenskapen på en slags Dawkins-måte burde lese mer.

Lese mer hva? Må vi åpne øynene for den åpenbare bibelske sannhet at en fysisk umulig Gud står bak alt?

Min erfaring er faktisk at desto mer vitenskap jeg leser, desto mer begynner jeg å lure på om ting bare "ble sånn".

Min erfaring er faktisk at desto mer Bibel jeg leser, desto mer begynner jeg å lure på om forfatterne er seriøse.

Lenke til kommentar
Det er mange som føler seg smarte når de avskriver høyere makter og setter sin lit til vitenskapen. Sistnevnte forklarer svært lite, hvis man ser på "den store sammenhengen"
Tror ingen rimelig person skal ha vanskelig for å innrømme at vitenskapen har flere ting som den ikke kan vite med sikkerhet om enda. Men at du skal vite bedre gjennom dine religiøse overbevisninger er ikke da en mer gyldig posisjon. Posisjoner innehatt av religiøse før vitenskapen fikk inntog har gang på gang tapt sitt terreng, som burde gi en noe innsyn i hvor holdbare disse forestillingene er når bevisene kommer på bordet. Svaret når en ikke vet er "Jeg vet ikke", ikke "jeg tror gud gjorde x".
Vitenskapelige teorier endrer seg i takt med nye observasjoner og tester, de er ikke satt i stein. Men de forandrer seg i takt med hva vi vet om virkeligheten, ikke antagelser om det overnaturlige og religiøse.
Lenke til kommentar
Nei, altfor mye latterligheter og usannsynligheter.

Er det sannsynlig at alt vart skapt av en ren tilfeldighet og av ingenting?

???

Hva er mest sannsynlig:

Ligger det en femmer under sofaen eller ligger det en colabox?

Skal vi se.....nope ingen av delene, det var bare hybelkaniner :thumbup:

Lenke til kommentar

"Av ingenting" - nei, det er ikke sannsynlig, for ikke å si umulig. Nøyaktig samme odds som at Gud står bak.

"Ren tilfeldighet" - ja. Hadde det vært en intelligens som stod bak, ville det ha vært

ikke-biologisk design rundt oss.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

"Av ingenting" - nei, det er ikke sannsynlig, for ikke å si umulig. Nøyaktig samme odds som at Gud står bak.

"Ren tilfeldighet" - ja. Hadde det vært en intelligens som stod bak, ville det ha vært

ikke-biologisk design rundt oss.

Sant det du sier om samme odds. skulle bare fram til at det var lite sannsynli at Gud skapte verda som at det kom av et smell eller noe annet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...