Gå til innhold

Tror du gud finnes ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare du TOLKER de bøkene (koranen, torahen og bibelen) lenge nok og på riktig måte så står alt der! Helt utrolig altså!! Det er nesten for godt til å være sant og det ER det også ;)

Har hørt hundrevis av slike "det står der og der at det og det skulle skje..." også videre fra troende, men hva da med internett, kvantefysikk, atom bomber, kreft kurer, AIDS osv osv.. ? Står dette der også bare en leser det lenge nok?

Tilfeldighetene vil jo såklart gi en idiot rett i noe også :roll:

Hadde noen kommer trekkende med disse bøkene i dag hadde de låst vedkommende inne og kastet nøkkelen.. :) Galskap er galskap selv om en velger å kalle seg religiøs...

Lenke til kommentar

I en slik post som dette her er vel respekt første nøkkel til en skikkelig diskusjon. Føler personen over kanskje ikke helt føler det samme.

Men la meg utfordre deg, og gjerne alle andre som ikke "tror" på noe (alle "tror" på noe, man må "tro" på at man kan "vite", disse tingene går hånd i hånd), hva mener du er "sannheten". Hva er din forankring for moralen?

Lenke til kommentar

Sannhet:

Det finnes - som jeg har erfart til nå - ingen rammeløse, objektive sannheter i det abstrakte.

I den verden vi kan ta og føle på, finnes det selvfølgelig en hel del "sannheter", av type jeg trenger næring for å ikke sulte og Jorda er sfærisk.

Moral:

Oppvekst, observasjon, utprøving, sanksjon og påfølgende justeringer.

Det hender også at jeg følger de lokale lovene, av ren og egoistisk konsekvensetikk.

Lenke til kommentar
Men la meg utfordre deg, og gjerne alle andre som ikke "tror" på noe (alle "tror" på noe, man må "tro" på at man kan "vite", disse tingene går hånd i hånd), hva mener du er "sannheten". Hva er din forankring for moralen?

Det finnes ingen "sannhet". Min moral er i bunn og grunn oppsummert i Kardemomme-loven, og grunnen er en blanding av oppdragelse og sunn fornuft. Hvis ikke jeg oppfører meg bra mot andre kan jeg ikke forvente at andre oppfører seg bra mot meg.

Endret av Scientia
Lenke til kommentar

Går ut i fra at det var meg du siktet til... :)

Jeg mener ikke at noe har noen "sannhet" jeg, det eneste jeg er helt hundte prosent sikker på er at ingenting ER sikkert.... :) Så hvis du sikter til de gamle dogmene i de gamle bøkene og tror dette er sannhet er du skikkelig på vidåtta er jeg redd.. :)

Min moral er den samme moral som ellers i samfunnet rundt oss, akkurat som det er for alle andre i dette samfunnet. (Med unntak av et par kriminelle og noen muslimer som tror allah er høyere enn noen moral.. :roll: )

Hvis du tror kristendom eller religion har noe med moral å gjøre har du feil. Hadde religion hatt noe med moral å gjøre så hadde vi steinet mennesker, brent hekser og levd etter den meget urettferdige, forkrøplede og skjeve "moralen" i bibelen, eller an av disse andre steingærne bøkene som liksom skal lære bort moral. Jeg har levd i snart førti år uten noen gud og tankefengsel og kan med hånden på hjertet si at moralen kommer ihvertfall ikke fra religion, tvert i mot vil jeg si! Den moralen de preker om i bibelen er både unaturlig og falsk, da den undertrykker ting vi har naturlig i oss. Jeg slakter ikke ned alle rundt meg, jeg stjeler ikke og jeg lyver ikke, jeg har helt reint rulleblad og har ikke så mye som en fartsbot engang på samvittigheten, bare to parkerings bøter, så kom ikke til meg å snakk moral. Jeg klarer meg utmerket med den moralen jeg har, takk som spør! :) Så kom ikke til meg med hykler moral ala hellige skrifter!

Lenke til kommentar

Moralen i Kristendommen er enkel, det Gud sier (i Bibelen) er godt, er godt, det Gud sier er galt, er galt.

En god og enkel forankring. (Mye kan selvfølgelig legges til, men grunnprinsippet er dette)

Men for en naturalist (utifra det du skriver antar jeg du er en naturalist, unnskyld hvis jeg tar feil), jamfør "jmk" sitt innlegg så finnes det ganske enkelt ingen "moral". Eller jo, men den eneste moralen man kan dra ut av et slikt livvsyn kan formuleres slik: "alt som er bra for min rases videre utvikling er godt, alt annet er ondt". Noen etikk som er allmenngyldig for alle kan man vel ikke snakke om?

Lenke til kommentar
Moralen i Kristendommen er enkel, det Gud sier (i Bibelen) er godt, er godt, det Gud sier er galt, er galt.

En god og enkel forankring. (Mye kan selvfølgelig legges til, men grunnprinsippet er dette)

Ignorerer du rett og slett alt det fæle Gud står bak i bibelen, eller er dette ment som en spøk?

Lenke til kommentar

Så å steine kvinner fordi de har på seg stoff av to forskjellige slag er for deg en enkel og greit moral? Dette har gud også sagt hvis vi skal tro bibelen... :roll: Dette, pluss en masse annet oppgulp som ikke hører hjemme i et moderne samfunn og som aldri kommer frem når en prater med dere kristne, står i boken du sier gir oss en god moral...... Og det er sikkert en god moral for deg og andre som tror på akkurat den guden men hva med oss andre? Hvorfor skal vi steine uskyldige kvinner bare fordi de har to forskjellige stoffer på kroppen? Eller bruke noen av de andre sinnsyke "påbudene" og moralene til din gud? Det gjør jo bare ondt verre jo.... :no:

Jeg tror folk skjønte dette og begynte å lage lover og regler i samfunnet isteden for å handle barbarisk og urettferdig som beskrevet i bibelen! Det er IKKE på grunn av bibelen at vi har det samfunnet vi i dag har, det er heller ikke på grunn av bibelen vi har menneskerettigheter og uttringsfrihet, ene og alene fordi bibelen og yttringsfrihet ikke er forenelig! Dere sier at bibelen er guds ord og MÅ følges og da må til og med du innrømme at menneskerettigheter ol ikke KAN gjennomføres hvis en tar utgangs punkt i bibelen, for det som står der er ikke forenelig med hva vi ønsker samfunnet vårt skal være. Ihvertfall ikke mitt ønske på hva det skal være! . Vel, de fleste kristne velger å IKKE leve etter det som står i bibelen, for hadde de gjort det hadde alle sammen sittet innesperret for drap og andre uhyrligheter. Så hvordan du kan forsvare moral med bibelen i hånden er for meg uforståelig, da bibelsk moral pr dags dato hadde vært umoral av verste sort!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Eller jo, men den eneste moralen man kan dra ut av et slikt livvsyn kan formuleres slik: "alt som er bra for min rases videre utvikling er godt, alt annet er ondt".

Hadde jeg vært dum og usedvanlig egoistiske kunne jeg selvsagt laget en slik regel for meg selv, men jeg er ingen av delene. Grunnen til at du trekker inn "rase" er selvsagt for å hinte til nazisme, men folk som vet litt om forskjeller på mennesker rundt om i verden skjønner at det er meningsløst å forsøke å gruppere mennesker i raser. Selv om man kunne gjort en slik oppdeling finnes det ingen rasjonell grunn til at jeg som selvstendig individ bare skulle hjelpe folk som tilfeldigvis har gener som er relativt like mine.

Lenke til kommentar

Tror du på at gud skapte universet : Av praktiske grunner, ja.

Tror du at gud finnes? : Det avhenger av hva man definerer gud som, definerer man gud i følge religiøse påstander så må jeg si nei, men definerer man gud som det som gjordet livet mulig så må jeg si ja.

Lenke til kommentar
...men definerer man gud som det som gjordet livet mulig så må jeg si ja.

Men da har du jo bare "puttet" en høyst unødvendig gud inn i det hele, eller hva? :)

Hva definerer du da "gud" som?

A. En skapende intelligent kraft?

B. En "kraft" som gir liv?

eller

C. ?

Du er jo ikke noe bedre enn de kristne i så måte da du postitulerer at det må finnes en kraft som har skapt dette, bare at du ikke helt vil kalle det "gud"....

Lenke til kommentar
Eller jo, men den eneste moralen man kan dra ut av et slikt livvsyn kan formuleres slik: "alt som er bra for min rases videre utvikling er godt, alt annet er ondt".

Hadde jeg vært dum og usedvanlig egoistiske kunne jeg selvsagt laget en slik regel for meg selv, men jeg er ingen av delene. Grunnen til at du trekker inn "rase" er selvsagt for å hinte til nazisme, men folk som vet litt om forskjeller på mennesker rundt om i verden skjønner at det er meningsløst å forsøke å gruppere mennesker i raser. Selv om man kunne gjort en slik oppdeling finnes det ingen rasjonell grunn til at jeg som selvstendig individ bare skulle hjelpe folk som tilfeldigvis har gener som er relativt like mine.

Godt mulig tjukkehockeyelvis mente at "rase" var hele menneskehten. Vår "rase" som i vår art. Jeg tolket det vertfall sånn, og å hevde at at alt som gjør at menneskeheten gjør fremskritt er godt er ingen dum moral i seg selv. Det er nok litt for komplisert til å trekke en slik slutning men prinsippet er bra beskrivende.

Lenke til kommentar
...men definerer man gud som det som gjordet livet mulig så må jeg si ja.

Men da har du jo bare "puttet" en høyst unødvendig gud inn i det hele, eller hva? :)

Hva definerer du da "gud" som?

A. En skapende intelligent kraft?

B. En "kraft" som gir liv?

eller

C. ?

Du er jo ikke noe bedre enn de kristne i så måte da du postitulerer at det må finnes en kraft som har skapt dette, bare at du ikke helt vil kalle det "gud"....

Er det egentlig noen poeng for deg om jeg gir gud tileggsattributer som A,B,C eller whatever? Det vil jo uansett ikke forandre mitt synspunkt på at jeg tror at Gud finnes, og at det var gud som startet hele skapelse prossesen.

At du synnes det er unødvendig at jeg definerer starten ved Gud får du da bare mene, jeg synnes det bare er mer behagelig å tenke på denne måten og jeg bryr meg ikke om det er 100% riktig eller nøyaktig etter dagens viten.

Betyr det at jeg tilber gud og offrer tid og krefter på å tenke på Gud daglig? Nei.

Betyr det at Gud er noe som er viktig i livet mitt? Nei.

Trenger jeg Gud? Nei.

Lenke til kommentar

Har ikke noe svar på om gud finnes, noen ganger håper jeg det og andre ganger ikke, da man ofte glemmer alt man eventuellt selv også må stå til annsvar for alt man har gjort eller ikke gjort, og det er skremmende. Men om det finnes en gud, må han ha hatt en skikkelig dårlig dag da han skapte mennesket.

Lenke til kommentar
Som dere vil se i min signatur, er jeg fan av evolusjon. Og jeg er fan av all annen teknologi og vitenskap som kan bevises, se og føles.

Forøvrig kan ingen av dere MOTbevise at Gud har skapt alt. Om dere blir litt dype med dere selv; prøv å se utover i universet og tilbake i tid.. Jorden, universet og det store intet kan da ikke bare plutselig ha oppstått av seg selv? Og det er der det guddommelige kommer inn i bildet.

Jeg er altså et slags blandingstilfelle. Jeg tror at mennesker nedstammer apene, som er bevist, og encellede organismer osv før dem(for å ta KORTversjonen.), og ikke at det var to mennesker som hadde sex og fra dem ble hele jordens befolkning dannet. Men ingen mennesker kan danne seg noen teori om hvor alt startet opprinnelig, det første fnugg av eksistens av jord, stein eller liv. Så da kan jeg tro at det var f.eks. en Gud som skapte det.

Når det er sagt, synes jeg det er utrolig kos at jeg kan be en liten bønn akkurat når jeg vil, hvor jeg vil, så lenge jeg vil, og om hva jeg vil; og da er Gud greit å ha :)

altså det er så lett å si: "dere kan ikke motbevise det!" det er som at jeg sier: "jeg tror at jorden hviler på en gigantisk skilpadde som er usynlig...Dere kan ikke motbevise det." bare tenk med fornuften..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...