GeirHH Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) I tillegg til at den indre overbevisning sier ja, har jeg hatt mange opplevelser relatert til "fenomenet" (uff, klønete ord) at jeg er vel strengt tatt ikke i tvil om en åndeverden. Selv trur jeg ikke at gud noen gang har eksistert..- Jeg holder med vitenskapen Og hva sier den ? Poenget er at den hverken kan bekrefte eller avkrefte det guddommelige. Endret 22. september 2008 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 I tillegg til at den indre overbevisning sier ja, har jeg hatt mange opplevelser relatert til "fenomenet" (uff, klønete ord) at jeg er vel strengt tatt ikke i tvil om en åndeverden. Selv trur jeg ikke at gud noen gang har eksistert..- Jeg holder med vitenskapen Og hva sier den ? Poenget er at den hverken kan bekrefte eller avkrefte det guddommelige. Jeg vil tro du har en smule overivirige kjertler som utsondrer cannabinoider og høyere dopaminproduksjon i hjernen, og det forklarer stort sett alt dette Det er faktisk påvist en statistisk signifkans mellom mengden av naturlige halusinogener og tendensen til å tro på hva skal være - religion, new age, aliens osv. Bruker en Ochams Razor her så er det ikke vanskelig å se sammenhengen, men det er tross alt bare en del av det, det finnes mange andre mekanismer også, psykologi, infralyd og selvsuggesjon er etpar. Det at noe ikke kan avkreftes betyr ikke at det finnes, det er selvsagt. Det som hevdes uten bevis kan avvises uten bevis. I tilfellet "åndeverden" eller "guddommer" er det totale fraværet av bevis faktisk så overveldende at det nærmes er absurd å forholde seg til påstander om denslags. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det fine med tro er at ingen kan bevise noe som helst. Dere kan diskutere dette til krampa tar dere uten å bli enige. For meg kan folk tro hva de vil så lenge de aksepterer at andre kan få tro hva de vil. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg vil tro du har en smule overivirige kjertler som utsondrer cannabinoider og høyere dopaminproduksjon i hjernen, og det forklarer stort sett alt dette ........... Slike eventuelle "funn" beviser ikke noe som helst - fordi man erkjenner ikke kraften bak ting som skjer og man tror man kan tolke bort Gud på denne måten. " For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den *dårskap som vi forkynner." 1 Kor. kap. 1 * altså dårskap i verdens øyne Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg vil tro du har en smule overivirige kjertler som utsondrer cannabinoider og høyere dopaminproduksjon i hjernen, og det forklarer stort sett alt dette ........... Slike eventuelle "funn" beviser ikke noe som helst - fordi man erkjenner ikke kraften bak ting som skjer og man tror man kan tolke bort Gud på denne måten. " For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den *dårskap som vi forkynner." 1 Kor. kap. 1 * altså dårskap i verdens øyne Det beviser mer enn høytflyvende intetsigende ting som å slenge ut en påstand om "kraften bak", særlig da det ikke eksisterer bevis eller indikasjoner for dette. Og dette er forresten ikke "funn" men funn uten "", du står fritt til å gjennomføre egne studier for å se om du kan komme med refutasjoner av dette, det hjelper lite med påstander om "krefter" Det eneste som er mer intetsigende og infantilt enn å referere til"en kraft" er å komme med bibelvers som argument Lenke til kommentar
spellbound Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Tror du gud skapte alt ?Tror du han finnes ? Selv trur jeg ikke at gud noen gang har eksistert.. - Jeg holder med vitenskapen Går vel an å tro på guder og samtidig sette sin lit til vitenskap. Vitenskapen er jo ingen religion så det skulle ikke bero på store problemene. De aller fleste kristne her på forumet vil jeg tro støtter vitenskapen på de fleste områder. Det er tross alt vitenskap som ligger bak datateknologi... Selv tror jeg ikke det eksisterer noen gud. Ikke nisser, alver, spagettimonstre eller troll heller. Men man kan selvfølgelig aldri være helt sikker. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg tror sannsynligheten for at Gud eksisterer er like stor som at det er en elefant i nabohuset. Det er mulig, men sannsynligheten er inn i helvetes liten. Lenke til kommentar
b00n Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 henger meg på khaffner på denne Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) enig jeg og. Agnostiker kalles det vi eliminerer muligheten for at gud finnes, men dersom det viser seg til at han faktisk gjør det, så er vi ikke uforberedt på det edit: leif Endret 30. september 2008 av Valkyria Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 I tillegg til at den indre overbevisning sier ja, har jeg hatt mange opplevelser relatert til "fenomenet" (uff, klønete ord) at jeg er vel strengt tatt ikke i tvil om en åndeverden. Selv trur jeg ikke at gud noen gang har eksistert..- Jeg holder med vitenskapen Og hva sier den ? Poenget er at den hverken kan bekrefte eller avkrefte det guddommelige. Vitenskapen kan ikke bevise om det finnes en gud eller ikke, men vi har nok av beviser som motbeviser den kristene og de andre tusener av gudene vi har oppfunnet igjennom tidene... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Tror du gud skapte alt ?Tror du han finnes ? Selv trur jeg ikke at gud noen gang har eksistert.. - Jeg holder med vitenskapen Går vel an å tro på guder og samtidig sette sin lit til vitenskap. Vitenskapen er jo ingen religion så det skulle ikke bero på store problemene. De aller fleste kristne her på forumet vil jeg tro støtter vitenskapen på de fleste områder. Det er tross alt vitenskap som ligger bak datateknologi... Selv tror jeg ikke det eksisterer noen gud. Ikke nisser, alver, spagettimonstre eller troll heller. Men man kan selvfølgelig aldri være helt sikker. Njaaa vil si at det finnes troll, observerer de av og til her på diskusjon.no fra spøk til alvor. I følge dagens vitenskaplige modell som bygger på Poppers vitenskaplige modell er ikke noe vitenskap med mindre det er falsifiserbart. En ting må ikke være bevisbart , fordi ingen vitenskap kan bevises ! Det det derimot må være er mot-bevisbart (falsifiserbart), og først etter en hypotese er forsøkt motbevist, da kalles det en vitenskaplig teori. Gud faller nok utenfor vitenskapen, ikke fordi gud ikke kan bevises, men fordi gud ikke kan motbevises. Etter dagens vitenskaplige modell har ikke gud noe der å gjøre. Når vi skal diskutere hvorvidt noe som verken kan motbevises, bevises, observeres eller måles eksisterer har vi ikke annet verktøy å avgjøre det enn vår egen logikk. Selv finner jeg det svært ulogisk at en høyere makt som gud skulle eksistere. Det samsvarer ikke med falsifiserbar vitenskap og ingen observasjoner gir troverdig grunnlag for å støtte en guds eksistens Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Kristen Gud=aldri eksistert. Islamsk gud=aldri eksistert. Øvrige menneskeskapte guder=aldri eksistert. Ganske flott at dere kristne tror på en religion som er så undertrykende som kristendommen, men men, flott at dere har det koselig ihvertfall Lenke til kommentar
Emfren Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er 50% sjanse for at gud finnes. Enten så finnes han eller så finnes han ikke. Så enkelt er det. Enhver får selv ta stilling til hvilken av sidene de vil stå på. Men for meg blir det LITT for banalt å tro at det sitter en "kar" "der oppe" og har kontroll på alt som skjer og bedømmer alt vi gjør. Det blir litt som å tro på julenissen, like mange/(få) bevis for at han (ikke)finnes... Har ingen problem med å respektere at andre tror på hva de selv vil, men kan bare ikke la være å komme med denne vitsen: Jeg driter i hvem faren din er, finn deg ett annet vann å gå på. Her skal jeg fiske! Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er 50% sjanse for at gud finnes. Enten så finnes han eller så finnes han ikke. Så enkelt er det. Enhver får selv ta stilling til hvilken av sidene de vil stå på. Men for meg blir det LITT for banalt å tro at det sitter en "kar" "der oppe" og har kontroll på alt som skjer og bedømmer alt vi gjør. Det blir litt som å tro på julenissen, like mange/(få) bevis for at han (ikke)finnes...Har ingen problem med å respektere at andre tror på hva de selv vil, men kan bare ikke la være å komme med denne vitsen: Jeg driter i hvem faren din er, finn deg ett annet vann å gå på. Her skal jeg fiske! Hvilken gud snakker du om? Lenke til kommentar
MPC Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Les vitsen så finner du det ut Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 La meg tenke...neei, jeg lever i 2008! har dere ikke fått det mere det. Foresten var det morra og faren min som skapte meg ikke gud! Jeg har mista meldingsboka mi å da får jeg anmerkning på skolen! Så enda ett bevis på at han ikke finnes! Vis gud finnes la meg finne den innen 1time! (mest sansyneligvis ikke) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det er 50% sjanse for at gud finnes. Enten så finnes han eller så finnes han ikke. Så enkelt er det. Det er 99,999999999999999999999999999999999% sjanse for at det IKKE finnes noen gud, ikke 50%... Vi må forholde oss til virkeligheten her og ikke snøre oss inn i noe religions eventyr Ingenting av det vi til dags dato har funnet ut inkluderer noen gud, ikke filla av en engang. Og i så fall, hvilken gud er det snakk om? Det finnes sikkert 200 pluss som er aktive bare i dag, de gamle gudene ikke med regnet... Så hvem gud snakker vi om her? (Ikke for det, det er smått med beviser for alle sammen er jeg redd, så prosenten står... ) Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Les vitsen så finner du det ut Hvis det er 50% sjangse for at den kristene guden er den riktige, må det også være 50% sjangse for at alle de andre tusen gudene er riktige også. Selv mener jeg at sjangsen for at det finnes en gud har sunket betraktlig etter at vitenskapen har funnet så mange feil med de nåværende religionene. Som RWS sier 99.9999999999999999999999999999%, men personlig er jeg 100% sikker på at den kristene guden er falsk. Endret 2. oktober 2008 av Myagos Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Les vitsen så finner du det ut Hvis det er 50% sjangse for at den kristene guden er den riktige, må det også være 50% sjangse for at alle de andre tusen gudene er riktige også. Som jeg sa, prosenten står (For alle gudene til sammen faktisk!!! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå