Gå til innhold

Tror du gud finnes ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sier ikke at du er trangsynt selv om du ikke tror på gud, jeg mener man er trangsynt hvis man blå nekter for at det er en mulighet. Igjen les posten.

Vi trenger vel heller ikke å bli usaklige.

javel nei...

Er det å spørre deg hvorfor du mener at de religiøse har bedre/herligere/større verdier enn andre som ikke tror på noe religiøst usakelig?

Hvorfor det, er jo bare et simpelt spørsmål: Hvorfor i all verden tror du de religiøse har bedre verider enn fx ateister? Hva fikk deg til å si det?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det sier jeg ikke. Jeg sa kun at det finnes mange fine verdier i religionene. Sikkert mange ateister med flotte verdier også. Akkurat som det finnes kristne med dårlige.

Er det ikke lov til å si at noe er bra lenger? Hvis jeg sier at mange kristne verdier er fine, sier jeg da at alle andre verdier er dumme?

Lenke til kommentar
Dog så tror jeg på mange av verdiene du finner i religion. Verdier som vi alle burde prøve å leve etter

Du nevnte religon og dens fine verdier spesielt, ikke ateisme eller andre. Så da lurer jeg fremdeles: Hvem verdier er det du sikter til?

Hvorfor tror du de religiøse verdiene er noe å leve etter? I så fall, fra hvem bibel eller hellig skrift er det du har funnet dette?

Faktum er jo at de fleste "verdiene" i den kristne bibel er så hakke gale at ikke en gang de mest fanatiske av dem følger dem selv.... så hvis du mener sånne verdier tørr jeg å påstå at du er på bærtur....

:)

Lenke til kommentar
Altså araziel, jeg lurer på om du leser posten min før du svarer eller om du skjønner hva jeg mener. Leste gjennom en del av de sitatene du linka til og det står ingen ting der om anntall "guder". Den kristene gud sier kun at han er den guden man skal tro på.

"You shall have no other gods before me" Jeg mener at dette første bud faktisk åpner for flere guder. Dog kristendommen, islam og jødedommen tilber den ene "rette" og har han som sin gud.

Alvorlig talt lille venn. Hvis du ikke klarte å lese til sitat nr. 4 så vet jeg ikke hva vi skal gjøre med deg. Og det er jo bare begynnelsen.

"Yahweh, He is God in heaven above and on the earth below; there is no other."

"See now that I, I am He, And there is no god besides Me"

Og ja, enkelte bøker i bibelen åpner for flere gudelignende skapninger, men ingen med skapende kraft eller makt som Gud, derfor utelukkes mao alle andre Guder eksplisitt siden de har makt og/eller skapende kraft ifølge sine religioner.

Gud skapte mennesker i sitt bilde og vi fikk fri vilje, siden den gangen har menneskene skuffet gud mange ganger. Han har prøvd å redde oss mange ganger, men har ikke klart det hit til.
Dette tror du fordi? Jo, det står i bibelen, dersom du ikke tror på det som står i bibelen (as per min forrige post) hvorfor i all verden tror du da på Jesus eller at Gud skapte noe som helst? (det er irrelevant om du er kristen, du får lese spørsmålet deretter)
Dere som leser bibelen og tar alt som står der bokstavelig er fundamentalister om dere tror på det eller ei. Du kan ikke ta alt som står der seriøst, prøv heller å se etter et underliggende budskapet om kjærlighet. Og vi diskuterer faktisk om det finnes en gud, ikke om bibelen er en god eller dårlig bok.(Hvor jeg må si meg enig at bibelen ikke er noe særlig)
Enkelte passasjer er ikke billedlige eller metaforer, men direkte kommandoer og/eller fortellinger som ikke kan tolkes noen annen vei enn rett fram. Bibelen inneholder også 10x så mye vold og hat som kjærlighet, så hvis det var målet må jeg si at man har bedre valg enn bibelen. Spørsmålet er i siste instans om bibelen er en bra eller dårlig bok nettopp fordi uten bibelen har vi ingen grunn til å være kristne. Hvis bibelen er full av selvmotsigelser og dermed ikke kan stoles på, så må vi forkaste hele greia. Du kan ikke cherrypicke uten grunnlag for det, og vi har ikke grunnlag noested for å si at et evangelie er bedre enn et annet, eller en lov er bedre enn en annen. Ergo må vi bare konkludere med at det hele trolig er tøys med innskudd av historie, og dermed ikke kan legges som grunnlag for et livssyn.
Og dere! Når sa jeg at jeg er religiøs? Kristen? Igjen les innleggene mine før dere slenger ut kommentarer. Jeg irriterer meg bare over trangsynte ateister og religions-hatere som ikke er villige til å innrømme at det er en mulighet for at det finnes en høyre makt. Jeg vet ikke dere frykter.
Ateister er for det meste ikke trangsynte i forhold til troende av noe slag, så der tar du alvorlig feil. Om en ateist ble møtt fjes-til-fjes med en hvilken som helst Gud når han døde så ville han neppe tenkt to ganger på å 'tro' på vedkommende, men faktum er at vi da har bevis, og tro er sådan irrelevant.

Hadde en evangelistisk kristen derimot stått foran Odin når han døde ville han stukket fingrene i ørene, lukket øynene og bedt til Jesus og nektet for at Odin var virkelig.

For ikke å snakke om at troende av ALLE slag, inkludert wicca/newage-idioti, nekter å tro på testede og vitenskapelig bunnsolide ting, DET er å være trangsynt det.

Så for å være sikker på at alle har fått det med seg:

Jeg er ikke særlig religiøs. Snarere tvertimot så tror jeg vel på videnskapen, men jeg er ikke så trangsynt at jeg utelukker noe. Dog så tror jeg på mange av verdiene du finner i religion. Verdier som vi alle burde prøve å leve etter.

Dersom du ikke er religiøs anbefaler jeg deg at du leser litt mer om disse religionene du forsøker å beskytte, verdiene er kanskje ikke like fabelaktige som du har fått inntrykk av fra presten og mormonerne. Fremmedfrykt, konedrap og massevoldtekter er jo spesielt deilig. Religion har ingen verdier verdt å ta vare på som vi ikke også kan finne (klarere representert og uten overtro) i vår vestlige kulturarv innen gresk filosofi osv.
Jeg er enig at alle(nå har jeg vel ikke satt meg inn i alle de små) dagens religioner er helt på tryne. Jeg mener jøder skjærer av en del av penis.
De skjærer av en del av penis. Dermed bryter de ikke bare menneskerettighetene, de får legene til å bryte sitt hippokratiske løfte. Jeg håper virkelig Sverige går foran som et foregangsland og forhindrer foreldre i å forbryte seg mot et uvitende barn på den måten. De er allerede godt i gang sånnsett.

@RWS: Hvem brukes i spørsmål angående en person. Det heter "Hvilke verdier" og "Hvilken hellig skrift". Jeg klarer for det meste å ikke påpeke orddeling, men å starte spørsmål med "Om" eller misbruke "Hvem" blir bare for dumt.

Endret av araziel
Lenke til kommentar
@RWS: Hvem brukes i spørsmål angående en person. Det heter "Hvilke verdier" og "Hvilken hellig skrift". Jeg klarer for det meste å ikke påpeke orddeling, men å starte spørsmål med "Om" eller misbruke "Hvem" blir bare for dumt.

Er'n fra bygda så er en fra bygda... skriver vel som jeg snakker noen ganger antagelig. Men takk for rådene, selv om jeg nok egentlig visste det selv.... :blush:

Igjennom eller mellom døren........ i drammens dalen sier en mye rart, veit døh.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Ja, jeg tror på Gud. Han skapte menneskene, verden og vitenskapen.

Det er den nye veien de kristne tar. De har begynt å skjønne at vitenskapen faktisk er sann og derfor omfavner de den og innbiller seg at gud lagde den....

Det går opp for dem hvor feil de tar når vitenskapen ikke lenger gir dogmene i kristendommen flere mørke kroker å gjemme seg i og gud har tatt "selvmord" ved å gi oss vitenskapen... Er en knakanes artig tanke da!!?

Vitenskapen som motbeviser "alt" det bibelen forteller om?

Som jeg sa, gud tar selvmord...... Ikke kom her og ødelegg nå da!!!

:D

Lenke til kommentar
Tror du gud skapte alt ?

Tror du han finnes ?

Dette er umulig å svare på. Kan være at Gud står bak alle natur lovene, big bang osv. Men jeg er sikker på at Gud ikke skapte alt slik det står i Bibelen, om Gud skulle eksistere. Har ikke sett noen tegn eller andre "ting" som tilsier at Gud finnes. Det eneste som sier at Gud finnes er Bibelen (Koranan og Tora), men hvordan kan vi være sikre på at Bibelen er korrekt eller inneholder Guds ord/budskap ?

De forskjellige skriftene som samlet utgjør Bibelen, kan ha opphav fra mennesklig fantasi o.l (gode forfattere). Men så har man troende som mener at Gud forhinderer forfatteren(e)/oversetterene å gjøre feil, men dette blir litt sirkel argumentasjon, fordi det forutsetter at Gud finnes, og det er Bibelen som forteller at Gud finnes. I tillegg så har mennesket fri vilje og en noe syndig natur (i alle fall i følge noen), så jeg ser ingen problemer med at mennesker kan ha skrevet ting som de påstår at er Guds ord, uten å være det.

Så en liten filmsnutt hvor det ble sagt at det refereres til bøker/skrifter i Bibelen som ikke er med i Bibelen, altså at ting er utelatt. Hvis dette stemmer, så blir Bibelens troverdighet enda mer svekket i mine øyne. I tillegg så er det det berømte kirke møte på i år 325 (tror jeg det var, husker ikke i farten), som stiller enda flere spørsmål ved Bibelens troverdighet.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så komplisert? Guder er noe mennesker dikter opp for å gi svar på spørsmål de ikke kan svare på, eller ikke tør å svare på forsi svaret er for skummelt.

Det å dø er for eksempel ganske trist. Og da er det fristende å lage en historie om at det finnes et liv etter døden, selvom de som kan tenke selv vet at det bare er tull.

Lenke til kommentar

Tror jeg på gud ?

Hvilken gudsdefinisjon ?

Det er ivertfall 3 hoved definisjoner, deretter kommer det millioner med personlige definisjoner..

Jeg blir nødt til å regne med at det er noe i retningen av den kristne gud som omtales og rette meg etter det.

Først vil jeg si i all seriøsitet:

En gjeng med dumme dyr (mennesker) som ikke har noen påviselig grunnlag til å vite noe som helst om tiden, hva, hvordan og hvor fra, beskriver i nøyaktighet en skikkelse. Sammtidig som en gjeng med andre folk har beskrevet mange andre lignende skikkelser før og etter, noen av skikkelsene går til og med under samme navn.

Videre:

La oss ta en klassisk tolkning av gud og knuse den overbevisningen på barnslig vis:

Gud er almektig... Nei ingen kan være almektig. Hvis du er almektig kan du lage en stein som er så tung at du ikke selv kan løfte den, men desverre er du dermed ikke almektig alikevel, siden du ikke kan løfte steinen.

Dette er et dårlig eksempel, men historien om gud er like dårlig så mer trengs ikke.

Hvorfor tror noen på gud ? Samme grunn som alle vi andre tror på noe... Det passer oss ganske bra ..

Er det noe vi normalt er klar over .. ? Nei

Er det noen mening eller logikk i gud utover å ha en masse forklaringer ? Nei

Gud gir jo ingen ordentlig forklaring hvis man tenker seg lit om, for hva skapte gud ? Problemet ligger i menneskets sterke forhold til tid. Vi er vant med tiden, og at noe alltid kommer fra noe annet. Det at det faktisk bare fantes energi, materi og antimaterie og at dette utviklet seg i en rettning er liksom ikke nok. Det må jo ha kommet fra et sted ? RIGHT...

Som mange andre har sagt: Jeg trodde at gud skapte meg, før jeg kjønte at jeg skapte gud...

Er Fantasien virkelig ? Signaler som flyr rundt i hjernen eller hva den nå en er .. På en måte ja og en annen nei.

Er kristendommen en utdatert tro som noen påstår ? Ja absolut. En senil leder og homofober er grunnlag nok til og ta den konklusjonen tror jeg.

Kan man si noe absolut ? Nei, men til disse folka som mimrer om at vi ikke kan vite noenting, og for alt vi vet så flyr verden rundt oss og ingenting er virkelig. Så kan jeg bare si: Javel, men hvis det er sånn kan vi like godt bare skrive en masse random bokstaver istede for å diskutere.. Den trosretningen der fører ingensteds. Det var faktisk en litteratur rettning for noen år tilbake (det absurde). Den siste boken som ble skrevet i serien var: "Boken om ingenting", Full av hvite sider, etter den mistet folk interessen av en merkelig grunn.

Til de menneskene som tror at kristendomen ble spred uten vold og at religionen er størst fordi den er best vil jeg si:

Helt siden bibelen ble skrevet ned har andre tekster om blodet på guds hender blitt skrevet, og det er store mengder. Faktisk er det den ledende årsak til død gjennom tidene, kansje slått av alderdom. Kristendomen er stor fordi den hadde den kuleste storyen og den beste propagandaen. Grunnen til at den fortsatt finnes er at den går som arv. Familien beskriver den til sine barn og slik går den videre.

Det er enda flere mennesker som tror på den fri vilje, men det er såvidt jeg vet bevist at hjernen står bak denne følelsen av frihet. Personlig har jeg ingen tro på fri vilje. Faktsisk er det også vist at visse deler av hjernen brukes hyppig under spirituelle tanker om gud.

Mit svar blir derfor nei. Fordi det går mot all logik å tro på gud og hva skal vi leve etter hvis det ikke er logikk. Det ville jo bare putte oss nærmere dyrene å oppføre oss mindre avansert.

Lenke til kommentar

Nei, jeg trur ikke på gud, jeg trur på vitenskapen. Jeg lever i 2008, en tid der jeg ikke trenger å lete etter en grunn til at livet skulle oppstå, vitenskapen gir mye mer mening enn religion.

Dessuten: Hvordan kan de kristne bevise at alt som står i bibelen er sant? Det er jo ikke "gud" som har skrevet den, men folk som har skrevet sin subjektive oppfatning. I en dokumentar på TV så jeg at det var mange skrifter (evangelier) som hadde blitt funnet, som sa noe helt annet enn det bibelen sier.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
Nei, jeg trur ikke på gud, jeg trur på vitenskapen. Jeg lever i 2008, en tid der jeg ikke trenger å lete etter en grunn til at livet skulle oppstå, vitenskapen gir mye mer mening enn religion.

Dessuten: Hvordan kan de kristne bevise at alt som står i bibelen er sant? Det er jo ikke "gud" som har skrevet den, men folk som har skrevet sin subjektive oppfatning. I en dokumentar på TV så jeg at det var mange skrifter (evangelier) som hadde blitt funnet, som sa noe helt annet enn det bibelen sier.

Det har dukket opp noen ekstra skrifter ja, thomas evangeliet bland annet, som ikke helt stemmer med resten av oppkoket som står i den "gode" boken.......

Jeg tror at et besøk i kjelleren til vatikanet ville gitt svar på en del ting som kristendommen bevist har løyet om. Religion, og da spesielt kristendommen, er verdens største totale fysiske OG psykiske kontroll organ... En kan si hva en vil om kommunisme og nazismen, men de blir bare lille brødre til det som heter religiøs tro, som kontrollerer deg "innenfra", den gjør at du frykter straff samme hvor du er og hva du gjør og "lokker" deg til å være snill og grei ved å gi deg evig liv... :roll: . I mine øyne er kristendom, og all annen religion, et forferdelig tankefengsel der du ikke bare mister evnen til å tenke selv men også blir fratatt DIN identitet da de bestemmer hvordan du må oppføre deg også, ofte på tvers av menneskets natur. Du MÅ være kristen for å ha den "rette" moral liksom... Pføy og neitakk, ikke noe for meg. Hvis jeg ikke kan være snill og grei UTEN trussler om ditt og datt eller flotte gulerøtter kan det heller være....

Så jeg tror absolutt en tur i vatikanet hadde gjort seg..... Tror mye av bevisene på løgnene som de troende tviholder på ligger skjult der ... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
er ingen gud, men vitenskapen har heller ikke rett :)

På hvilke områder mener du vitenskapen tar feil ? Er ett ganske bredt tema, så det kan være greit å utdype litt. Regner med at du tenker på hvordan universet ble til, og hvordan livet begynte på denne planeten ?

Lenke til kommentar
er ingen gud, men vitenskapen har heller ikke rett :)

Mener du rett og slett at vitenskapen ikke innehar alle svarene enda (og derfor er gude mye mer riktig eller noe slik?)

Vitenskap er jo bare viten om det vi vet i dag og til mer vi vet til mindre vet vi, men vi vet i det minste mindre og mindre om mer og mer for å si det sånn :) og LANGT mer enn det gude tro påstår de har noen som helst viten og svar om...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...