Gå til innhold

Tips for første avdeling rettsvitenskap?

Rostaboi

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet inn på rettsvitenskapstudiet og det er med litt blandede følelser. Er interessert i jus og liker å lese, og jusstudiet gir masse muligheter videre i arbeidslivet. Juristen er som poteten sier dem, den kan brukes til alt. Nå er jeg motivert som bare rakkern, og har tilogmed begynt å lese innføringslitteratur i faget. Men som så mange andre har jeg hørt historiene om studenter som sitter på lesesalen fra morgen til kvelds, lite fritid, et begrenset sosialt liv og et enormt karakterjag. Noen av dere kloke hoder som har vært gjennom fra første avdeling, som har erfaringer å dele med en rookie, og kanskje avkrefte noen av mytene om jusstudiet? Sistnevnte hadde isåfall vært beroligende :p Fagplanen lyder: "ex.fac, innføring i rettstudiet , praktisk juridisk metode, innføring i privat rett og offentlig rett" Hva syntes dere var hardt, hva er viktig å få med seg? og hvordan fungerer det i kollokviene osv? Hadde vært fint å få noen gode råd før hva jeg tror kan bli en meget anstrengende studenttilværelse bryter løs. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme lurer jeg på, bare at jeg lurer mer på hvordan tilværelsen som medisinstudent vil komme til å være. Jeg kjenner det var litt blandede følelser som meldte seg da jeg fikk tilbudet om plass på medisinstudiet.

Jeg kan som kommende fersk student dermed ikke si noe om jusstudiet utifra egne erfaringer, men det jeg har hørt, er at det er mye lesing og pugging, og at kun de folkene med best karakterer, får de beste jobbene. Jeg har også hørt at man kanskje ikke følges så godt opp på jusstudiet som mange andre steder med tanke på veiledning og kontakt med forelesere osv., og at det ikke er så mange forelesninger. Om dette stemmer i virkeligheten, vet jeg ikke. Når det er sagt, har jeg hørt at folk sier at det er et meget spennende studium, særlig om du faktisk er interessert i faget. Da tror jeg du vil komme til å glede deg over den kommende tilværelsen! Husk- uansett hva du gjør videre, det finnes alltid tid til noen avbrekk også! Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Særlig jusstudenter har et stort internt karakterpress, og er kjent for å sitte lengst på lesesalen. Men det er ikke nødvendigvis slik for alle :) Kjenner to som studerer jus (Bergen og Oslo), og utenom eksamenstidene sitter de vanligvis fra ni til to/tre-tiden. Pluss kollekvier og mer.

EDIT: Gode karakterer er veldig viktig. Mener å ha lest at 90% av elevene ved UiB får A/B på eksamene.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Huff...Her var det mange rare svar...

Jeg kan som kommende fersk student dermed ikke si noe om jusstudiet utifra egne erfaringer, men det jeg har hørt, er at det er mye lesing og pugging, og at kun de folkene med best karakterer, får de beste jobbene.

Jusstudiet dreier seg overhodet ikke om pugging - men i langt større grad om forståelse og evne til refleksjon. Du kommer med andre ord ikke langt om du har en utpreget puggehjerne. Det handler om å være moden, og å makte å identifisere de rette problemene.

"De beste jobbene" - hva legger du i dette? For noen er den beste jobben å tjene millioner som forretningsadvokat. For andre er det knallviktig å kunne jobbe som forsvarer, med langt lavere lønn fra staten. For atter andre er det jobber i det offentlige som er de beste - herunder som politifullmektig, dommer eller som saksbehandler på NAV. Jeg har erfart på min tid å jusstudiet at det er like mange drømmer som studenter. Heldigvis. Dessverre er det slik at mange tror de beste jobbene finnes hos de største advokathusene - slik er det altså IKKE.

Mener å ha lest at 90% av elevene ved UiB får A/B på eksamene.

Nei, langt ifra. Cirka 7-8% får A, cirka 15-20% får B, og så videre. Det er normalfordeling, slik at det deles ut omtrentlig like mange A-er og B-er på hver eksamen. Slik er det ihvertfall i Bergen.

Jusstudiet er etter min mening fantastisk spennende, men ja, det er mye lesing. Personlig er en typisk dag på lesesalen utenom eksamensperioden fra 8 til 18, og da er jeg ikke blant dem som leser mest. Men festing og moro blir det likevel tid til - og jusstudenter kan feste!

Gled deg, du går garantert fem vanvittig morsomme og spennende år i møte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...