Timeo Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Kan det være at folk overser kristendommen, selv om de tror den kan være sannheten, fordi det ikke er kult nok med Jesus og salmesang og bønn osv? Det er vel enklere å være med i kule sosiale grupperinger som ateist f.eks.? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Ateister har fra min erfaring ikke noen særlig gruppering med grunnlag i sin manglende tro. Hva er grunnlaget for det? La oss samle oss i et lokale og ikke tro på noe? Det er ikke mye annet som er felles under begrepet ateist. Men en finner kanskje flere ateister innenfor noen settinger enn andre steder, vitenskapsarenaer, skeptikerlag og lignende, men selv disse er ikke utelukkende bestående av ateister. Religion og livsfilosofi er et ikke-tema fra min erfaring i grupper der det er blannede synspunkter, det er som Sam Harris sier: "a conversation stopper" og en vet aldri helt hvordan selv ens nærmeste vil reagere om en begynner å diskutere slike tema. Like barn leker best, om det gjelder ateister eller kristne, men som nevnt er ateister ofte samlet rundt andre interesser enn sitt fravær av tro. Endret 20. juli 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Jo men hvis vi f.eks. tar ateisten Ola og den kristne Per og sender de gjennom en rekke identiske sosiale begivenheter, så vil vel Ola komme bedre gjennom det enn Per? Har ikke Ola større sjangse for økt sosial status? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det spøres hvor konservativ Per er vil jeg tro, vis per vil forskynne jesus til sinne ateistiske venner vil jeg ikke tro at han blir så populær. Men om per ikke er frampå med relgionen sin hele tia tror jeg ikke det er så mye forskjell på hvem som kommer best ut av ola og per Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hvem er det de prøver å oppnå sosial status med? Hvilke begivenheter er det snakk om? Hvordan er miljøet fra før av? Hva er det omgangskretsen samler seg rundt? Slike scenarier blir for spekulative og grunnløse i sin natur uansett. Å snakke om "sjangse" som det er noe vi kan beregne er kanskje ikke ideelt ordvalg heller. Kanskje det finnes modeller i psykologi eller sosiologi for å analysere slike situasjoner, men jeg er ikke kvalifisert på noen måte til å uttale meg om det. Er du? Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Eg trur mange tenker på den måten, og er redde for kva folk vil tenkje om dei dersom dei konverterer til kristendomen. Har høyrt om folk som har vore ein del av ei "kul" gruppe som drikk og alt slikt, og så vert dei kristne, og mister dei "kule" venane dei hadde. Mange forbinder vel kristendomen med gamle folk i gamle kyrkjer som syng endå eldre salmar. Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det skal ikke være enkelt å være kristen. Det er liksom en del av "pakken". Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Mitt inntrykk er vel - som livslang ateist - at mange kyrkjelyder [menigheter] prøver for hardt å vera kule. Om eg skulle vorte interessert i religion ville det ikkje vore pga kor kult det framstod, men av ein eller annan form for andeleg oppleving. Eg trur "misjonerande" ateistar, linuxnørdar, warcrack-addicts, fotballidiotar og nyfrelste kristne alle kan skuva folk frå seg i sosiale lag. Sosial intelligens har nok ikkje så mykje religon å gjera. MEN: om den kristne praksisen ein har er å fortelja folk at dei er syndige og umoralske er det ikkje rart om dei heller finn seg nokre andre å snakka med. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Det skal ikke være enkelt å være kristen. Det er liksom en del av "pakken". Fortjener ikke kristne like mye respekt som andre da, selv om de måtte ha et annet livssyn? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Kan det være at folk overser kristendommen, selv om de tror den kan være sannheten, fordi det ikke er kult nok med Jesus og salmesang og bønn osv? Det er vel enklere å være med i kule sosiale grupperinger som ateist f.eks.? Den største synderen er nok vitenskapen og det faktumet at landet vårt har blitt så moderne at alle innbyggerne får utdanning og friheten til å tvile på religion uten konsekvenser. Gudedyrking har gått av moten, og det vil med tiden bli enda vanskligere å forbli religiøs, jo mer vitenskapen utvikler seg. Hjernvaskede- indoktrinerte- og svake mennesker som fortsetter å ignorere fakta og stoler blindt på Bibelen vil det bli færre av. Vi mennesker er tenkere som vil til slutt ta den rasjonelle beslutningen hvis man har beviset i sin favør. Kristendommen som du tilfeldigvis er tilhenger av er i mine øyne en av de værste og blodigste religionene som har forpestet vår art siden den ble oppfunnet. Den har også vist seg å være et stort hinder for vår vitenskapelige utvikling når tilhengerne aktivt prøver å sette digre bremseklosser for de store spørsmålene vi alle lurer på, siden de store filosofene som Socrates, Plato og Aristotles begynte å stille dem. Jeg som Ateist har vokst opp i et kristent samfunn hvor flesteparten av de jeg kjente var kristene og ble selv utstøtt fordi jeg ikke hadde samme tro som flertallet. Så det kommer veldig an på hvor du vokser opp at Kristendommen forblir kult eller ei. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det skal ikke være enkelt å være kristen. Det er liksom en del av "pakken". Fortjener ikke kristne like mye respekt som andre da, selv om de måtte ha et annet livssyn? Bellicus... Når slike folk som dette dømmer deg til helvette: http://uk.youtube.com/watch?v=07cmMhQxjfg&...feature=related http://uk.youtube.com/watch?v=pfkqktUABb8 Fortjener de respekt??? vet ikke om de ser ruset eller tilbakestående ut jeg... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Aldri hørt om noen som har blitt kristen for at det er kult, ei heller pga at det er ukult. Det er ett personlig valg en tar uavhengig hva andre sier. At du føler deg dømt av andre ateister må du bare tåle. http://uk.youtube.com/watch?v=07cmMhQxjfg&...feature=relatedhttp://uk.youtube.com/watch?v=pfkqktUABb8 Året morsomste videoer :!: http://uk.youtube.com/watch?v=1ybtkssQvnw http://uk.youtube.com/watch?v=3ESfXa78Rkg Endret 21. juli 2008 av Blåbær Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Det skal ikke være enkelt å være kristen. Det er liksom en del av "pakken". Fortjener ikke kristne like mye respekt som andre da, selv om de måtte ha et annet livssyn? Absolutt. Mitt største idol - og veiviser i livet var min mormor - og hun var mormon. Var nok litt sleivete i kommentaren, beklager. Men kristendom er ikke kult. Selv om kristne og kristne grupperinger absolutt kan være det. Kristendom er en personlig kamp mot synd, en vei til frelse og unngå fortapelse. Endret 21. juli 2008 av ColdMiner Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Kan det være at folk overser kristendommen, selv om de tror den kan være sannheten, fordi det ikke er kult nok med Jesus og salmesang og bønn osv? Nei. Det er vel enklere å være med i kule sosiale grupperinger som ateist f.eks.? Ateister har veldig lite "sosiale grupperinger". Derimot er det haugevis av kristne sådanne. Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Da jeg gikk på ungdomsskolen syns jeg at det var lite kult å være kristen. Mitt syn av kristne da var godt voksne som fortsatte en gammel tradisjon med å gå i kirka hver Søndag og tro på en fiktiv person. Itillegg trodde jeg de levde livet særdeles kjedelig da de måtte følge lover og regler fra Bibelen. Barn som var kristne måtte også følge disse reglene og ble dermed automatisk kjedelige englebarn. Nå syns jeg fortsatt det er lite kult å være kristen, men mer fordi velger å bare se forbi all fornuft når det gjelder bibelen. Greit at man tror på en skaper, men han skapte ikke mer "the big bang" og derfra har Universet ekspandert. Å tro at han skal ha noen innvirkning på vår planet nå er naivt, og dersom han skulle eksistere er han vel opptatt med nye big bangs. Bibelen er en historie bok skrevet av mennesker som ikke engang nevner dinosaurene. At mennesker fortsatt går rundt og tror på den bokstavelig eller plukker ut ting fra boken som passer dem gjør meg litt oppgitt, og det syns jeg er lite kult. Endret 21. juli 2008 av Ant1 Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Det skal ikke være enkelt å være kristen. Det er liksom en del av "pakken". Fortjener ikke kristne like mye respekt som andre da, selv om de måtte ha et annet livssyn? Det har vært diskutert før, og svaret er NEI!* *les: respektløse ateisters meninger om emnet. IMO, ja, det skal respekteres, slik som alle livssyn og religioner. Endret 21. juli 2008 av SondreOverby Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Aldri hørt om noen som har blitt kristen for at det er kult, ei heller pga at det er ukult. Det er ett personlig valg en tar uavhengig hva andre sier. At du føler deg dømt av andre ateister må du bare tåle. http://uk.youtube.com/watch?v=07cmMhQxjfg&...feature=relatedhttp://uk.youtube.com/watch?v=pfkqktUABb8 Året morsomste videoer :!: http://uk.youtube.com/watch?v=1ybtkssQvnw http://uk.youtube.com/watch?v=3ESfXa78Rkg Hehe sett denne da? http://uk.youtube.com/watch?v=pMbIElTpCjo Ikke det at jeg synes kristne er så ufattelig kule, men skjønner ikke problemstillingen. En ateist er heller ikke kul i et kristent miljø En ateist er nødvendigvis ikke kul i et "ateistisk miljø" heller... Hva skal du egentlig frem til? Det samme som alle de siste trådene du har startet? At de fleste ateister er skapkristne Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det skal ikke være enkelt å være kristen. Det er liksom en del av "pakken". Fortjener ikke kristne like mye respekt som andre da, selv om de måtte ha et annet livssyn? fra et vitenskapelig ståsted fortjener kristendommen like mye respekt for alt annet som ikke kan bevises, kanskje enda litt mindre siden det blir tatt seriøst. bortsett fra det synes jeg at det ikke er kristendommen i seg selv som fortjener (eller ikke fortjener) respekt, men det er individet og dets effekt og handlinger. en kan diskuteres om en skal tillate folk å tro på hva som helst så lenge det ikke gjør skade, men jeg føler at det blir mindre viktig i den store sammenhengen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 At det er mange ateister her på forumet tror ikke jeg representerer folk flests kristne ståsted. Antallet kirkekristne har gått dramatisk ned men antallet "personlig" kristne har nok gått opp eventuelt holdt seg stabilt. Dette er da folk som ikke kan akseptere at det ikke finnes noe gud men alikavel ikke har noen spesifike skrevne kristne regler de lever etter. Har opplevd nettop dette om en diskusjon i den virkelige verden vendes inn mot religion. Mange vil ikke engang prate om emnet og føler seg direkte ubehagelig under diskusjon om guds manglende eksistens. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg tror nok grunnen er utdanning og kunnskap. Det blir vanskeligere og vanskeligere å tro på noe som motsier det aller meste innen vitenskapen og fornuften, når det eneste dere har å stille opp med er en Gud som holder seg så godt skjult at det ikke går an å finne snurten av bevis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå