Gå til innhold

Amentio roter med ordre, til tross for at varer var på lager ved bestilling.

Anbefalte innlegg

Samme har skjedd med meg. Bestilte pc i deler fra amentio for litt over en uke siden. Bestilte der fordi alt var på lager. Nå er ikke skjermkortet på lager. Resten har jeg mottatt bortsett fra kabinettet til pcen. Det er på lager, men er ikke levert av ukjent grunn. Får noen pakker fra posten og noen fra schenker og jeg kan ikke finne noen oversikt over hva som er sendt når og fra hvem. Kommer kabinettet? Alle kolli på ordren hos amentio er mottatt, men ikke noe kabinett. Når kommer skjermkortet? Har ikke lyst å avbestille og bestille et annet sted på grunn av ekstra frakt. Er skuffet over hvor rotete det er å bestille hos amentio. Alltid vært fornøyd med dem før, men nå ble det visst litt for komplisert for dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kabinettet mitt dukket plutselig opp på mitt lokale postkontor. sjekk om noen av sendingene(sendingsnummer) inneholder flere kolli. du kan i så fall trykke på sendingsnummeret hos postens trackingtjeneste.

hvilket skjermkort har du bestilt? selv har jeg bestilt et hisdigital radeon hd4870. ekstra bittert er det da at de har inne gigabyte radeon hd4870. vurderte å endre bestillingen...

Lenke til kommentar

Amentio er forsåvidt en billig nettbutikk og har opplevd bra service derfra, men dessverre har de en tendens til å oppgi feil varer på lager og lignende. Veldig ofte kan en vare de ha på lager bety at de har den på fjernlager og lignende eller hva de har i bestilling fra leverandør.

Bestillte bla en tv der som de skulle ha 100 på lager av, men tok 6 uker før de fikk den på lager da. Forklaringen jeg da fikk fra Amentio var at det var antallet de hadde bestillt inn, ikke det de faktisk hadde på lager, men fikk veldig bra service, de refunderte blandt annet frakt + at jeg fikk med en kabel, så kommer til å handle der flere ganger, men nå sjekker jeg(mail) at de har varene før jeg bestiller :p

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar

@Dezzorex:

Nå vet jeg ikke helt hvordan forholdet mellom Amentio og deres distributører er, men det kan jo hende at Amentio har reservert et antall av den varen, feks om Amentio kjører kampanje på de.

Fikk tilbud for flere måneder siden på en HP 6910p-pakke med ekstra batteri, 2GB minne, 7200rpm-disk, T7700 CPU, bæreveske, 3-års osnb-carepack osv for 8998,- eks.mva. Bestilte 20stk eller noe sånt. Var litt styr med distributøren for å få tak i flere litt senere da jeg trengte 2stk til.

Oppdaget senere da jeg hadde en feil med en av de maskinene og ringte HP, for hadde no on-site next business day carepack på de, så det skulle ikke være noe problem. Det viste seg at Statoil Hydro i Stavanger egentlig skulle ha den maskinen fra distributør..

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt 4850. Husker ikke hvilken produsent. Det var det nest billigste kortet de hadde på listen mener jeg. Det eneste de hadde på lager. Og de hadde mange på "lager". Men når det ikke dukket opp logget jeg inn for å se hva som skjedde, og da var det ikke på lager lenger. Hadde vært greit å få den beskjeden uten å måtte oppdage det selv. Sende en mail til amentio for et par dager siden og fikk igår beskjed om at resten skulle bli sendt med posten etterhvert. Får håpe det ikke tar for lang tid. PCen er til min fetter som sikkert har lyst å få den før sommerferien er over.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har handlet en del fra Amentio og det har gått greit helt til nå. Den siste ordren min med flere varer ankom etter to uker i tre kolli, men det manglet to varer. En forespørsel pr. mail avslørte at det var "feil i lagerstatus" (ville ikke bestilt derfra om det ikke var på lager), og at varene mine skulle bli sendt 17.09., altså om 12 dager. Og lagerstatusen står fremdeles positiv på nettsidene, mens antallet på lager synker litt etter litt. Det ser ut som om jaget etter å være den siste krona billigere resulterer i at man ikke har tid til å vise folkeskikk.

For når varene er betalt og leverandøren som er billigst er tom får kunden fint finne seg i å vente en måned, selv om man lett kunne tatt varene fra leverandøren som speiles på nettsidene og levert. Men det ville vel kanskje redusert marginen med en femmer eller noe? Uansett blir dette siste bestilling fra denne butikken, for det hjelper lite å være "billig" når man rasker til seg betalingen lenge før man leverer. Handler vel hardware for noen titusener i året og de tåler vel å miste meg som kunde, men jeg ser at det er flere og flere som opplever dette. Blir det mange nok går det på omdømmet og omsetningen løs... Leste om en kar på avforumet gikk et par måneder og ventet på en rådyr plasma etter at pengene var trukket fra kontoen hans.

Er slikt lov?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

@Muffinman: Ja, lagerstatus vil stå som 'på lager' dersom det er feks tre distributører som har samme varen. Men som oftest blir ikke de to dyreste brukt etter min erfaring..så de velger den billigste distributøren uansett ja, og lagerstatus vil stå positiv.

Synes det er litt merkelig, men har ikke gidda å brydd meg med det.

Har sett at enkelte varer feks kan selges for 1000kr, men distributør nr2 og 3 har utsalgspris på varen på feks 1100kr, mens den billigste feks 995kr. Da taper de jo 100kr om de skulle brukt de to dyrere distributørene. MEN, de kan jo bare prise ting høyere, for da taper de jo ikke penger på det..! Men det er jo en av grunnene til at Amentio er billigst.

Lenke til kommentar
gidder ikke. skjermkortet sendes onsdag. tar sikkert like lang tid å bestille på nytt hos en annen leverandør da.

to uker til sammen sånn ca da. altså ikke alt for ille, men jeg mener det er villendende markedsføring når de svarer bekreftende på et eksplisitt spørsmål. jeg spurte om de hadde varene på lager og om min bestilling ville reservere meg delene; dette bekreftet amentio over telefon. dersom dette ikke er tilfelle, bør de i det minste nevne det overfor kundene. særlig på direkte spørsmål...

Villedende markedsføring er vell å ta i.

Handler mye med amentio og i de fleste tilfeller går alt helt greit.

Når det er sagt så tviler jeg sterkt på at de lyger kundene sine opp i ansiktet for å tjene noen kroner.

Da er det mere grunn til å tro at det har skjedd en glipp i lagerstyringen.

Ser ingen grunn til å tvile på amentio av den grunn.

Selv de beste kan gjøre feil :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg la inn en stor bestilling i helga på deler til å bygge en ny PC. Den ble behandlet i går og i dag er det 4 kolli på vei med posten. Det gikk raskt! Håper at alt er med... :)

Oppdatering: Fikk allerede første pakka i dag!

Endret av Epp
Lenke til kommentar
@Muffinman: Ja, lagerstatus vil stå som 'på lager' dersom det er feks tre distributører som har samme varen. Men som oftest blir ikke de to dyreste brukt etter min erfaring..så de velger den billigste distributøren uansett ja, og lagerstatus vil stå positiv.

Synes det er litt merkelig, men har ikke gidda å brydd meg med det.

Har sett at enkelte varer feks kan selges for 1000kr, men distributør nr2 og 3 har utsalgspris på varen på feks 1100kr, mens den billigste feks 995kr. Da taper de jo 100kr om de skulle brukt de to dyrere distributørene. MEN, de kan jo bare prise ting høyere, for da taper de jo ikke penger på det..! Men det er jo en av grunnene til at Amentio er billigst.

I mitt tilfelle dreier det seg om ca. 20 kr i prisforskjell, inkl.mva. Ikke veldig kundevennlig spør du meg. De er ikke SÅ mye billigere at det er verdt å vente en måned på varene ETTER at pengene er trukket fra kontoen.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle dreier det seg om ca. 20 kr i prisforskjell, inkl.mva. Ikke veldig kundevennlig spør du meg. De er ikke SÅ mye billigere at det er verdt å vente en måned på varene ETTER at pengene er trukket fra kontoen.

Dette er ikke noe problem som bare Amentio har. Alle nettbutikker har leveringsproblemer når importøren ikke har varen på lager. Min erfaring med Amentio er at du avbestiller varene som ikke er på lager om de ikke kommer inn til den første datoen som er satt, men om alt er på lager så får du varen i løpet av 2-3 dager.

Amentio er billig og har rimelig bra service. har dog aldri returnert varer med feil, så når det gjelder slike problemer vet jeg ikke hvordan servicen er...

Lenke til kommentar

Det er da ikke alle nettbutikkene som trekker pengene fra konto FØR varen er levert...

I en tråd på avforum kan man lese om en kar som bestiller en Panasonic tv til over 20 K fra Amentio. Pengene blir trukket når ordren blir behandlet, men varen viser seg å ikke å være på lager. ETA flyttes stadig, og når det er gått et par måneder avbestiller kunden varen og krever pengene tilbakebetalt. En stund senere kommer varen inn på lager og blir sendt ut likevel ved en feiltagelse. Da blir han bedt om å betale inn summen EN GANG TIL, til tross for at han ikke har fått tilbake det første beløpet enda...

Nå skal det sies at dette løste seg ved at kunden godtok apparatet han i utgangspunktet avbestilte, og at han etter mye om og men slapp å betale inn summen før han fikk tilbake den første innbetalingen.

Når det dreier seg om en såpass stor sum som i dette tilfellet er det kanskje lettere å se hvor galt det er å ta betalt for en vare som ikke er levert. Prinsippet gjelder selvfølgelig ved mindre beløp også - TV-kunden handler et annet sted neste gang, og det gjør også jeg. Når det viser seg at jeg ikke kan stole på lagerstatusen hos Amentio blir det en annen butikk som får sjansen neste gang. De ville helt klart tjent på å tape de 20 kronene nå og sende ut varen istedet for å vente en måned. Jeg har allerede handlet for noen tusenlapper siden jeg la inn ordren som fremdeles ikke er levert - og disse pengene havnet denne gangen hos en konkurrent som er dyrere. Jeg har ingen problemer med å betale noen tiere ekstra for å unngå slik rot.

Det blir for lett å skylde på at "alle nettbutikkene" har dette problemet. Det trenger ikke vi som forbrukere å godta. Opplever man problemer er det bare å slutte å handle der. Om mange nok gjør det vil man se at systemet ikke er godt nok, og gjøre grep deretter.

Et slik system er sikkert kostnadseffektivt om man ser kun på tallene, men når det i tillegg er såpass rigid og lite fleksibelt må man ta inn kundeflukt som en post i regnskapet. Det blir å spare seg til fant slik jeg ser det.

EDIT: Tråden på avforum:

http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-v...veringstid.html

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

nok en gang; Amentio har ikke eget lager, så lister derfor opp distributørens lager (feks GNT, Ingram Micro og TechData).

Om varen er billigst hos GNT, men ikke på lager, og for å spare penger sier Amentio at den ikke er på lager for da må de betale kanskje 200kr mer for å få varen fra TechData.

Og om en vare kun finnes hos en distributør, og distributøren sier ETA er 01.01.09, og når dagen kommer er ETA kanskje forandret til 07.02.09, så er det ikke Amentios feil, men distributørens eller deres leverandør igjen, etc..

Lenke til kommentar
nok en gang; Amentio har ikke eget lager, så lister derfor opp distributørens lager (feks GNT, Ingram Micro og TechData).

Har da forstått det. Men det er irrelevant; kunden skal ikke behøve å forholde seg til hva som forårsaker problemene. Resultatet blir akkurat det samme uansett hvor varene lagerføres.

Lenke til kommentar

Amentio har da ansvar for hva som står på deres egne sider, samme hva importøren sier.

Kan de ikke selv stå inne for en dato, må de heller skrive ubestemt e.l.

Er også skeptisk ang. at alt blir sendt i så mange kolli hvis man tenker miljø.

Blir både mer handling og mer embalasje av dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Jeg leser dette forumet mye og har sett mange tvilsomme tilbakemeldinger på amentio. Allikevel valgte jeg å prøve dem på et par småting jeg skulle ha, og resultatet er nedslående. Jo da, pris er grei, og leveringstid på det som faktisk er sendt er ok - men herregud for et rotete system? Butikken deres er rotete som fy og det er sjelden man finner det man leter etter grunnet manglende underkategorier og "tags" istedet, men det systemet de bruker til ordrestatus er virkelig på bunn. Ikke sender de mail når noe er sendt. Ikke bruker de forstålige "koder" annet enn "behandlet" så det er umulig å vite hva som er på vei og ikke, og ikke merker de de individuelle varene i ordren som sendt eller ikke. Første og siste gang jeg handler der

Lenke til kommentar

Som om det ikke er nok kan man ikke søke retur så lenge en vare står som "behandlet". Jeg sendte mail for å få returnert et defekt hovedkort, og da endret de ordrestatusen til "sendt" og så måtte jeg selv gå inn og søke retur. Etter at jeg hadde søkt om retur fikk jeg mail med forslag om å oppdatere bios og prøve siste drivere. Å oppdatere bios på et ustabilt hovedkort har vel aldri vært særlig lurt, og drivere er ikke relevant når problemene viser seg lenge før os laster...jeg skrev tilbake at hk var levert med siste bios, og at drivere ikke var relevant for problemene. Da kom det mail om at Amentio hadde kontaktet sin leverandør for å få instruksjoner om hvordan returen skulle foregå.

Hovedkortet ble bestilt for over to måneder siden og da skulle det være på lager. Det tok en måned å levere det (pengene ble trukket fra konto umiddelbart), nå har jeg jævlet skikkelig lenge for å få det til å fungere og om jeg kjenner lusa på gangen brenner det nok mer enn ett adventlys før jeg har en fungerende pc... har handlet mye på Amentio et år eller to nå, men tålmodigheten er slutt. Systemet fungerer ikke godt nok.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...