Gå til innhold

Hvor mange prosent bruker Linux?

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid undres over hvor mange som bruker Linux. Roten til funderingen kommer av "Windows Vs Linux" diskusjoner der "killer" argumentet til Windows brukere er "ja men det er bare 0,3% av verdens befolkning som bruker linux". Dette er noe jeg nekter å tro, av to grunner:

1) ingen vet hvor desktoper som har Linux installert fordi det pr dags dato ikke finnes en telle mekanisme.

2) M$ anser hver solgte PC solgt som en Windows lisens solgt.

Noen som har innspill eller en genial matematisk formel på hvor mange PCer som kjører Linux/dual-booter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://counter.li.org/

Men siden dems er vist nede. uansett er jo slike tellers høyst usikkre ettersom de baserer seg på frivillig registrering.

Jeg tror det hadde vært morsomt å se litt grafer og utvikkling i % og antall ja, og er enig dine to grunner. Pluss at ofte er det bare en distro som bli telt (ubuntu-counter og fedora-counter osv) ingen sammlett GNU/linux-counter.

Men en slik statestikk måtte nok blitt del i to:

Server-markeder

PC-markedet (desktop/laptop)

På på PC delen er vel Win32 knusende overlegen i %. (Enn så lenge ;) er her vi skulle hatt grafene)

Men når det gjelder servere og store systemer er det omvendt.

Vi må jo også huske på at MS har en diger avdeling bare til markedsføring(les: skryting og snyteri), mens GNU/linux har ingen som kan vri og vende på statestikk og "salg"stallene.

Lenke til kommentar

At Linux har økt fra ~0,40% til ~0,80% det siste året er ikke overraskende, da flere distribusjoner er blitt veldig brukervennlige :)

" 1.81% other". Noen ider om hva disse med fatter?

Windows NT, Windows 98, Windows ME, iPhone, Windows CE, Pike, iPod, Hiptop, PLAYSTATION 3, Unknown, Series60, PSP, SunOS, Nintendo Wii, Web TV, Windows 95, GS/OS 6.0.5, Toast'R'Oven

http://marketshare.hitslink.com/report.asp...=M&qpsp=113

Endret av JallaMario
Lenke til kommentar

"Windows NT, Windows 98, Windows ME, iPhone, Windows CE, Pike, iPod, Hiptop, PLAYSTATION 3, Unknown, Series60, PSP, SunOS, Nintendo Wii, Web TV, Windows 95, GS/OS 6.0.5, Toast'R'Oven" høres fornuftig ut :) begynte å lure på om det var sun rack som sto for 1.8%...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Syntes det var litt lite prosent det der. Jeg er Windows mann og liker ikke Linux på desktop, men har hele tiden hatt en forestilling om at Linux på desktop er mellom 2.5 og 3.5%...

Lenke til kommentar

Å stige 100% på en sånn liste må være mer enn 100% siden den bare samenligner fordelingen melleom de forskjellige os. Alle vet jo at flere og flere får datamaskiner/ duppedingser med eget os. Statistikken sier ingenting om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
"Statistikk før og etter kl. 1600 kunne også vært interessant. Nå sitter jeg med Windows, men hadde ikke gjort det om jeg kunne velge."

Jeg tror mye av grunnen til stigningen er at flere offentlige etater går over.

Kl. 1600 hvor i verden???

Lenke til kommentar
"Statistikk før og etter kl. 1600 kunne også vært interessant. Nå sitter jeg med Windows, men hadde ikke gjort det om jeg kunne velge."

Du mener det er umulig å føre statistikk fordi det er forskjellige tidssoner? Det går an å føre statistikk for hvert land, så det er nok ikke så veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille markedsegmenter. På desktop finner du en god kilde her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_o...erating_systems

Noen år tilbake gjennomførte analysebyråene Gartner og IDC undersøkelser som tydet på at tallet var nær det dobbelte av hva disse net-hits statistikkene ga uttrykk for, ergo kan 2% være et greit estimat i dag. Det eneste som er sikkert er at alt tyder på at både Mac og Linux er i sterk vekst på bekostning av MS. At maskiner i større grad selges med linux må antaes å forsterke trenden ytterligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du mener det er umulig å føre statistikk fordi det er forskjellige tidssoner? Det går an å føre statistikk for hvert land, så det er nok ikke så veldig vanskelig.

Klokken 1600 på server eller klient????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...