Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en liker ikke IDE. i dag forsvant alt av ide for godt. og får flere problem for hver dag som går.

Anbefalte innlegg

Hei, har i det siste hatt litt problemer med at den ene IDE disken min ofte forsvinner i windows. det skjer når jeg booter opp. virker som windows ikke liker den eller noe, fix'en min var å restarte pc'en nokk ganger til den fant ide disken igjen.

Men i dag forsvant den for godt, og tok med seg dvd brenneren min også. finner dvd brenneren i bios men ikke i windows.

Har sjekket at kabler er sikkerlig koblet til og prøvd alt jeg kan komme på som kan fixe dette problemet.

Kjører vista 64b og specs kan finnes i sig. må ide ha noen drivers eller noe?

Edit:

Problemet har blitt værre no.

Det tar uvanelig lang tid før pc'en starter å telle opp ram når jeg restarter pc'en og hver gang jeg slår på pc'en eller restarter den finner den ikke tastaturet. 

Tastaturet får jeg fixet med å dra usb kabelen ut og inn, noen ganger må jeg gjøre dette 10-15 ganger før pc'en får kontakt med tastaturet.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da stikker du på elkjøp og kjøper en for å prøve :) Har hatt lignende problem..

Bor du i Vestfold kan du sikkert få en av meg :)

hva er størst sjangs for? ide "porten" i hovedkortet eller kabelen?

Edit: Fant dvd rom i vista no. men kan ikke lese av noen plater. skal nevnest at windows knapp + E ikke funker lengre heller.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Med IDE-disker er det svært viktig at jumpere er riktig satt. Kun en Master og en slave per signalkabel. Anbefaler å sette alle enhetene til CS (Cable Select) for å unngå jumperkonflikter. Den enheten du skal ha som master settes ytterst på kabelen. Benytt 80-lederskabel.

Lenke til kommentar
Med IDE-disker er det svært viktig at jumpere er riktig satt. Kun en Master og en slave per signalkabel. Anbefaler å sette alle enhetene til CS (Cable Select) for å unngå jumperkonflikter. Den enheten du skal ha som master settes ytterst på kabelen. Benytt 80-lederskabel.

hva er  80-lederskabel? 

brukte kabelen som fulgte med shuttelen, har ikke forandret jumper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet har blitt værre no.

Det tar uvanelig lang tid før pc'en starter å telle opp ram når jeg restarter pc'en og hver gang jeg slår på pc'en eller restarter den finner den ikke tastaturet.

Tastaturet får jeg fixet med å dra usb kabelen ut og inn, noen ganger må jeg gjøre dette 10-15 ganger før pc'en får kontakt med tastaturet.

Edit: forandret topic no siden problemet har blitt større!

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Savner mere info om hva du har i maskina og hva du har prøvd på (annet enn å dra usb ut/inn) + noen spørsmål:

1. Er det snakk om 1 hdd eller flere evt. i raid

2. er det god plass på systempartisjonen (normalt er det C:)

3. er det kjørt vedlikehold på den (slette midlertidige internettfiler, spyware, virus o.l. + defragmenter)

4. er det merknader i Enhetsbehandling

5. har du lagt inn alle tilgjengelige 64bit driveroppdateringer

6. hvilken bios versjon

Shuttle har f.eks. en bios med omtale >2. Fixed system hang 8Bh when IDE detect.< her

Kan ikke finne fingerprint-drivere til Vista 64-bit på siden for nedlasting. Kanskje trengs det ikke, eller jeg ville avinstallert/deaktivert enheten, dvs. eliminere ting generelt mtp. å finne feilen (f.eks. kjøre med 1 ram-brikke).

Er det samme mønster uansett om du kaldstarter eller restarter (varmstarter), den finner ikke tastatur, dvd-rom og brenner?

Lenke til kommentar
hva er  80-lederskabel? 

... har ikke forandret jumper.

Hvis du ikke har endret jumpere er det antaglig der årsaken ligger. Du kan ikke ha 2 enheter på samme kabel som begge er satt til master eller begge satt til slave. Forklaring på jumpersettinger står forklart på enhetene (Harddisk og DVD).

Lenke til kommentar
Savner mere info om hva du har i maskina og hva du har prøvd på (annet enn å dra usb ut/inn) + noen spørsmål:

1. Er det snakk om 1 hdd eller flere evt. i raid

2. er det god plass på systempartisjonen (normalt er det C:)

3. er det kjørt vedlikehold på den (slette midlertidige internettfiler, spyware, virus o.l. + defragmenter)

4. er det merknader i Enhetsbehandling

5. har du lagt inn alle tilgjengelige 64bit driveroppdateringer

6. hvilken bios versjon

Shuttle har f.eks. en bios med omtale >2. Fixed system hang 8Bh when IDE detect.< her

Kan ikke finne fingerprint-drivere til Vista 64-bit på siden for nedlasting. Kanskje trengs det ikke, eller jeg ville avinstallert/deaktivert enheten, dvs. eliminere ting generelt mtp. å finne feilen (f.eks. kjøre med 1 ram-brikke).

bios kan jeg godt prøve å fixe, men da sendes pc'en inn. jeg har prøvd bios oppgradering 2 ganger, en av de gikk ALT til helvette. 

Er det samme mønster uansett om du kaldstarter eller restarter (varmstarter), den finner ikke tastatur, dvd-rom og brenner?

1. 1 ide og 1 cd rom på samme ide kabel. jumper har jeg ikke vært borti og de har funket fin i en lang periode før de streiket. 

2. c: er på en anna disk. 

3. kan ikke dette når jeg ikke finner disken i windows. men ja, jeg er flink med slikt.

4. finner de i oppstart (jmirco) men ikke i windows. finner også cd rom i bios men ikke i windows.

5. velger å tro det.

6. ikke sikker, kan ikke sjekket dette pr dags dato siden jeg ikke er hjemme (ferie)

ikke sikker på hva varm/kald starter. men jeg har samme problemet om jeg restarter pc'en som om vist jeg slår den på etter 1 døgn med hvile. 

Edit: har prøvd en og en ram brikke og finger print har jeg aldri brukt.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Hmm, jeg tviler på at både harddisk, dvd-rom og keyboard har gått i stykker samtidig, så da er det nesten garantert hovedkortet. Du kan prøve med en annen strømforsyning for sikkerhets skyld, døende strømforsyninger kan gi de merkeligste symptomer. Eller prøv å starte opp pcn med et minimum av komponenter.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg tviler på at både harddisk, dvd-rom og keyboard har gått i stykker samtidig, så da er det nesten garantert hovedkortet. Du kan prøve med en annen strømforsyning for sikkerhets skyld, døende strømforsyninger kan gi de merkeligste symptomer. Eller prøv å starte opp pcn med et minimum av komponenter.

har ikke noe annet av hw å teste med, men tastaturet starter å funke igjen bare jeg drar ut og setter inn usb kabelen mange ganger nokk. skjer alltid ved oppstart av pc'en og når jeg først har fått kontakt med tastaturet så funker det helt til neste gang jeg slår av pc'en eller restarter den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...