Gå til innhold

Hvorfor har konsollene så lite RAM?


LucarioX

Anbefalte innlegg

Som nevnt ovenfor er det ingen tunge OS å dra. Min XP tar bare rundt 200-300 mb med noen bakgrunnsprosesser kjørende, og det er INGENTING når du har to gigabyte med RAM eller mer som "alle" spill-pcer har som blir solgt i dag.

 

 

Strippede XP OS er ikke noe jeg vil anbefale, etter hva jeg har hørt er de fleste slike upålitelige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest at Wii har 88MB RAM, PS3 256MB og Xbox 360 512MB. Faren mins gamle PC fra 2002 har 512MB RAM, altså like mye som Xbox 360 og mye mer enn de to andre nevnte konsollene. Er ikke dette litt rart? Hadde vel ikke vært så vanskelig å slenge inn 2GB? Men hva har dette egentlig å si for spillene? Så vidt jeg vet bruker Flight Simulator på PC`en min en god del RAM, hvorfor trenger ikke konsollene det? Skal sies at jeg er helt elendig når det gjelder hardware og slikt, synes bare dette var veldig rart, hehe. Altid sett på PS3 og Xbox 360 som veldig kraftige maskiner, synes derfor det er litt rart at den bærbare PC`en min har 8 ganger så mye RAM som Xboxen :p

 

Så, noen som har et svar på dette?

 

Jeg vet ikke hvor mye RAM Wii har, men både PS3 og 360 har 512 MB RAM (men PS3ens RAM er riktignok delt opp i to blokker på 256 MB hver, der den ene brukes til skjermkortet og den andre er arbeidsminne for systemet).

Lenke til kommentar
Hvis konsollspillene er glattere, kjører dere for treige PCer til spillene deres.

Enig. Jeg spiller Test Drive Unlimited og Oblivion både på Xbox360 og PC, og begge kjører glattere og med finere grafikk på PC'en. Mye mer hakking og "forsinket bilde" på konsollen.

Lenke til kommentar

Diverse spill som jeg har spilt på PC, med innstillinger "high" osv.., har lagget litt mer enn det samme spillet på konsoll... Det kan jeg ikke forstå egentlig. Eksempler er Fable og Oblivion. Selv om jeg har hatt en PC som skal klare disse spillene lett, har det alltid vært mye lagg og kræsjing!

 

Dette er også tilfellet i konsollversjonene, men ikke i samme grad som med PC-versjonene! Dette er ihvertfall mine erfaringer, og jeg kommer aldri til å vende tilbake til PC-plattformen.

 

Amen!

Lenke til kommentar
Eksempler er Fable og Oblivion. Selv om jeg har hatt en PC som skal klare disse spillene lett, har det alltid vært mye lagg og kræsjing!

Enten så har du ikke en pc som klarer å dra spillene, eller så har du virus.

What he said. Både Fable og Oblivion fungerer bedre på min PC enn min 360. De ser bedre ut og. Dårlig med antialiasing på konsoll, selv om det er digg på 47" med hjemmekinolyd...

Lenke til kommentar
Hva er den øvre grensa konsollene viser i dag? 60fps?

 

Grunnen til at konsoller er grenset av til 60fps, er på grunn av bildestandarder på TV. Spill er fikset til å gå i en fart som tilsvarer bildestandarden(e), i stedet for å utnytte den maskinvaren som er tilgjengelig og kjøre det en kan. Prøvd å emulere PS1-spill på PC'n og kjøre det med framelimit på....200, der PAL-spill bare skal kjøre i 25? Der skjer alt i dette tilfelle alt 8 ganger så fort som det skal. Eller emulere PS2-spill som snegler seg i vei i 10 fps? Der skjer alt i slow motion i stedet for å hakke seg fremover. Men hadde Crysis (bare for å ta noe) kjørt i 200 i stedet for la oss si 40, hadde ikke ting skjedd 5 ganger fortere enn det skal. Ikke spør meg hvordan det fungerer i dybden, men man kan sikkert få et PS3-spill til å kjøre i over 60fps, hvis ikke det er maskinvaren selv som avgrenser til 60fps.

Lenke til kommentar

En viktig ting til at konsoller trekker en del mindre minne er rett og slett mindre eye-candy, og ganske ofte lavere oppløsninger.

 

F. eks så pleier det veldig ofte bare å aktiveres 0-2x AA, og du har mange spill som rendrer spillet med 1280x720p (flere som kjører høyere, og noen få med enda mindre). Dette gir 921 600 piksler, og er absolutt akseptabelt til sitt bruk, da konsoller er ment å pilles på TVer, som gjerne har lavere oppløsning (og lavere krav til skarphet), enn det PC-monitorer har.

 

1280x1024 regnes vel mer eller mindre i dag som en lav og er en mye/mest brukte oppløsningen til PC. Allikevell så er det altså over 1 300 000 piksler.

Med litt høyere oppløsning (f. eks 1680x1050, som begynner å bli ganske vanlig), så snakker vi nesten dobbelt så mange piksler som det vi finner på mange av Xobxo 360 og PS3 sine spill. Samtidig som PC-brukere gjerne også skal ha på AA, og AF. Den økte skarpheten gjør også at teksturene gjerne skal være hakket kvassere og mer detaljerte, noe som totaltsett krever betyelig mer minne enn det en Xbox 360 eller PS3 vil stå ovenfor.

 

Om vi i tillegg legger på et tyngre OS og andre bakgrunnsprogrammer, så sier det seg selv at minnebruken øker betraktelig. :)

Nå er det jo ikke til å glemme at også konsoller kan lagge ganske kraftig til tider. Spill som f. eks COD 4 og Mass effect fikk virkelig PS3'en / Xboxen til å få kjørt seg. Om det er fordi minnet nærmer seg fult, dårlig koding, eller fo treg CPU/GPU, eller mest sannsynelig, en blanding av dem alle.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Eksempler er Fable og Oblivion. Selv om jeg har hatt en PC som skal klare disse spillene lett, har det alltid vært mye lagg og kræsjing!

Enten så har du ikke en pc som klarer å dra spillene, eller så har du virus.

What he said. Både Fable og Oblivion fungerer bedre på min PC enn min 360. De ser bedre ut og. Dårlig med antialiasing på konsoll, selv om det er digg på 47" med hjemmekinolyd...

Så glemmer du Khogn att Fable kom til Xbox ikke til 360 ;)

Så sammenligner du vel med Fable på din "monsterpc" opp mot lille gamle last gen Xboxen

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Eksempler er Fable og Oblivion. Selv om jeg har hatt en PC som skal klare disse spillene lett, har det alltid vært mye lagg og kræsjing!

Enten så har du ikke en pc som klarer å dra spillene, eller så har du virus.

What he said. Både Fable og Oblivion fungerer bedre på min PC enn min 360. De ser bedre ut og. Dårlig med antialiasing på konsoll, selv om det er digg på 47" med hjemmekinolyd...

 

Kanskje jeg overdrev litt med å trekke inn Oblivion, men Fable lagger på min PC selv når jeg skrur ned på grafikken! Det virker som om at det ikke har noe å si om jeg skrur alt av detaljer høyere eller lavere. Lagging skjer "hele tiden", noe jeg som jeg tror det ikke gjorde på gamle Xbox. Vet ikke om det gjelder bare Fable, men synes at mange PC-spill smålagger, selv når jeg skrur ned på grafikken.

Lenke til kommentar
Eksempler er Fable og Oblivion. Selv om jeg har hatt en PC som skal klare disse spillene lett, har det alltid vært mye lagg og kræsjing!

Enten så har du ikke en pc som klarer å dra spillene, eller så har du virus.

What he said. Både Fable og Oblivion fungerer bedre på min PC enn min 360. De ser bedre ut og. Dårlig med antialiasing på konsoll, selv om det er digg på 47" med hjemmekinolyd...

Så glemmer du Khogn att Fable kom til Xbox ikke til 360 ;)

Så sammenligner du vel med Fable på din "monsterpc" opp mot lille gamle last gen Xboxen

Det glemmer jeg ikke ;) Og det er sant at Xbox-spill ikke kjører like glatt på 360 som de egentlig gjør på den originale Xbox pga. små kompatibilitetsproblemer.

 

SirKenneth89: Da må du oppgradere PCen, eller evt. bare defragmentere eller fjerne dritten fra harddisken. Dagens PCer kjører Fable på maks detaljer uten å hakke litt engang.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar
Eksempler er Fable og Oblivion. Selv om jeg har hatt en PC som skal klare disse spillene lett, har det alltid vært mye lagg og kræsjing!

Enten så har du ikke en pc som klarer å dra spillene, eller så har du virus.

What he said. Både Fable og Oblivion fungerer bedre på min PC enn min 360. De ser bedre ut og. Dårlig med antialiasing på konsoll, selv om det er digg på 47" med hjemmekinolyd...

Så glemmer du Khogn att Fable kom til Xbox ikke til 360 ;)

Så sammenligner du vel med Fable på din "monsterpc" opp mot lille gamle last gen Xboxen

Det glemmer jeg ikke ;) Og det er sant at Xbox-spill ikke kjører like glatt på 360 som de egentlig gjør på den originale Xbox pga. små kompatibilitetsproblemer.

 

SirKenneth89: Da må du oppgradere PCen, eller evt. bare defragmentere eller fjerne dritten fra harddisken. Dagens PCer kjører Fable på maks detaljer uten å hakke litt engang.

 

Hva gjør en defragmentering egentlig?

 

Min PC:

GeForce 8600M GT 512 MB

Intel Core Duo Prosessor 2,2 GHz

2 GB RAM

 

Trodde dette skulle klare Fable på høye innstillinger uten lagging, men sånn er det altså ikke...

Holder meg til konsoller tror jeg :p

Endret av SirKenneth89
Lenke til kommentar
Hva gjør en defragmentering egentlig?

 

Min PC:

GeForce 8600M GT 512 MB

Intel Core Duo Prosessor 2,2 GHz

2 GB RAM

 

Trodde dette skulle klare Fable på høye innstillinger uten lagging, men sånn er det altså ikke...

Holder meg til konsoller tror jeg :p

Defragmentering: På harddisken er filer og mapper egentlig spredd over disken i små biter. En defragmentering gjør at bitene stokkes om og legges "riktig" i forhold til hverandre. Det blir som om du tar en bok hvor sidene er stokket om og du legger dem i riktig rekkefølge. Ikke spør meg nøyaktig hvorfor, men jeg antar det er for at det ikke bare skal være tomrom på harddisken etter slettede filer som likegodt kan brukes når de først er der, men jeg tar sikkert feil. Men når alt er spredd over disken, gjør det at maskinen blir tregere siden den må hele tiden flytte frem og tilbake for å finne det den skal når den streamer/loader fra disken. Men hvis alt settes på plass, går det mye fortere, akkurat som med boka siden du bare kan bla videre. Det tar tid når det er satt i gang, men du merker forskjell hvis du har mye på disken.

 

Maskinen din skulle da kunne kjøre Fable lett, men det kan være at ting går tregt fra disken. Prøv å defragmentere, du. Hvis det ikke hjelper, må du nok søke annen hjelp...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...