Gå til innhold

Hvorfor har konsollene så lite RAM?


LucarioX

Anbefalte innlegg

Har lest at Wii har 88MB RAM, PS3 256MB og Xbox 360 512MB. Faren mins gamle PC fra 2002 har 512MB RAM, altså like mye som Xbox 360 og mye mer enn de to andre nevnte konsollene. Er ikke dette litt rart? Hadde vel ikke vært så vanskelig å slenge inn 2GB? Men hva har dette egentlig å si for spillene? Så vidt jeg vet bruker Flight Simulator på PC`en min en god del RAM, hvorfor trenger ikke konsollene det? Skal sies at jeg er helt elendig når det gjelder hardware og slikt, synes bare dette var veldig rart, hehe. Altid sett på PS3 og Xbox 360 som veldig kraftige maskiner, synes derfor det er litt rart at den bærbare PC`en min har 8 ganger så mye RAM som Xboxen :p

 

Så, noen som har et svar på dette?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg vil tippe kostnader :) Man kan el heller ikkje sammenligne vanlig RAM i PC`er med det man finner i konsoller. Dette her får Mistapi klarne opp i, i detalj :p

RAM koster vel ca 1000 kr for 4 Gb så det er nok ikke prisen. Vil tippe at arkitekturen er slik at mye RAM er overflødig, hurtigheten er viktigere.

Lenke til kommentar

Rammen i konsoll er vel også skreddersydd på ein annen måte opp mot hardwaren, som er konstant i ein konsoll. Hadde det vert så billig som folk påstår hadde vel ikkje denne tråden her eksistert :)

 

Prisen på HW faller jo i konsollverdenen også, men MS,Sony og Nintendo kan ikkje begynne å levere konsoller med 3 ganger så mye RAM pga. det heller. Da forsvannt jo poenget med konsoll ned i dass og videre. Utviklerverktøyet har ein gitt HW å rette seg etter, og slik forblir den ut konsollens levetid.

 

Hørtes det fornuftig ut ? :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Konsoll sin Ram er mye mer tillegnet til spill enn dem man finner til pc

og ja Assassins Creed kjører sinnsykt bra på det "lille" rammen dem konsollene har

etter min mening og har gjort ett par tester så må man ha en pc jallefall high for å slå det 360/PS3 viser i Assassins Creed, men på recommed til pc på Ac, krevde det ikke 3GBram, og oppskrytte DX10 med enda mer oppskrytte Vista?

Lenke til kommentar

Ps3 har i alle fall XDR ram som er mye raskerer enn den DDR ramen. Cell prossessoren er også veldig kjapp å det gjør opp for litt mindre ram. Data transporten mellom cell chipen og ramen er også optimalisert slik at ramen kan opptateres raskere enn på en PC.

 

Glem heller ikke at OSet + masse programmer bruker veldig mye ram på en PC, dette slipper man på konsollene

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke slik at Assassins creed eller noen andre spill bruker 2gb med ram da, selv om dette kreves for at spillet skal kjøre smooth, men dette er jo mye grunnet bakgrunnsprosesser.

 

De fleste spill på pc ligger på et forbruk mellom 4-800mb ram, og med dette i bakhodet høres det i hvertfall logisk ut i mitt hodet at med en optimalisert konsoll kan en oppnå et MYE mindre forbruk av ram.

En ting til: Når en programmerer til pc ser en for seg at alle forbrukere har minimum 2gb for å drive nye spill. Ut i fra dette kan de programmere slik at rambrikken tynes maksimalt ved å hive mest mulig prosesser over på rambrikken.

I en ps3 blir programmererne kanskje nødt til å la annen maskinvare som prosessor og harddisk ta seg av en del av mellomlagringen grunnet lite ram.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Jeg VET ikke, men jeg gjetter at en konsoll bruker 100% av RAM på spillet som kjøres og trenger derfor ikke mer for å innfri ytelser. Mens en PC bruker RAM til OSet og diverse programmer som kjører i bakgrunnen og som skal holde maskinen i gang, derfor trenger den mer RAM dedikert til spillene.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar
Jeg VET ikke, men jeg gjetter at en konsoll bruker 100% av RAM på spillet som kjøres og trenger derfor ikke mer for å innfri ytelser. Mens en PC bruker RAM til OSet og diverse programmer som kjører i bakgrunnen og som skal holde maskinen i gang, derfor trenger den mer RAM dedikert til spillene.

 

Jaså? Hvordan kan man da åpne menyen mens man spiller på ps3?

 

Ps3 har foresten 512mb ram, 256mb til gfx og 256 til systemet

Lenke til kommentar
Har lest at Wii har 88MB RAM, PS3 256MB og Xbox 360 512MB. Faren mins gamle PC fra 2002 har 512MB RAM, altså like mye som Xbox 360 og mye mer enn de to andre nevnte konsollene. Er ikke dette litt rart? Hadde vel ikke vært så vanskelig å slenge inn 2GB? Men hva har dette egentlig å si for spillene? Så vidt jeg vet bruker Flight Simulator på PC`en min en god del RAM, hvorfor trenger ikke konsollene det? Skal sies at jeg er helt elendig når det gjelder harware og slikt, synes bare dette var veldig rart, hehe. Altid sett på PS3 og Xbox 360 som veldig kraftige maskiner, synes derfor det er litt rart at den bærbare PC`en min har 8 ganger så mye RAM som Xboxen :p

 

Så, noen som har et svar på dette?

 

Heldigvis betyr det ikke at den bærbare PCen kan vise grafikk som er 8 ganger så flott som en 360! Tror mange PC-gamers (fanboys?) ser for mye på tallene (f.eks. RAM, GHz, videominne osv) når de kommer med uttalelser om at PC eier konsoll-grafikken og at det alltid er PCen som viser det beste av grafikk.

 

Synes alltid at konsollversjoner av de fleste spill kjører smoother hvis en sammenlikner med PC-versjonen. Selvsagt kan det være at PC-versjonen har en smule bedre grafikk en konsoll-versjonen, men velger heller bedre framerate osv...

Lenke til kommentar
Heldigvis betyr det ikke at den bærbare PCen kan vise grafikk som er 8 ganger så flott som en 360! Tror mange PC-gamers (fanboys?) ser for mye på tallene (f.eks. RAM, GHz, videominne osv) når de kommer med uttalelser om at PC eier konsoll-grafikken og at det alltid er PCen som viser det beste av grafikk.

Vel, det har ingenting med å være fanboy å gjøre. Konsoller kommer med fast hardware-opplegg, mens en PC kan faktisk oppgraderes for å følge med dagens beste hardware. Så hvis du har mye peng og så lenge spillteknologien utvikler seg, er det ganske logisk at spillene ser bedre ut på PC enn konsoll etter hvert. Men for samme beløp får du mye mer ut av en konsoll.

Lenke til kommentar
Synes alltid at konsollversjoner av de fleste spill kjører smoother hvis en sammenlikner med PC-versjonen. Selvsagt kan det være at PC-versjonen har en smule bedre grafikk en konsoll-versjonen, men velger heller bedre framerate osv...

 

Hva er det du snakker om? bedre pc hardware = mer fps = bedre grafikk

Lenke til kommentar
Faren mins gamle PC fra 2002 har 512MB RAM, altså like mye som Xbox 360 og mye mer enn de to andre nevnte konsollene. Er ikke dette litt rart?

Det er stor forskjell på konsoll og PC. På en PC tar operativsystemet en større andel av minnet enn hos en konsoll. Her er det med optimaliseringer ikke like viktig som på konsoll, hvor da den brukes til hovedsaklig en oppgave (spill).

 

Å lage en konsoll er ikke så enkelt som at det bare er å slenge inn mer RAM. RAM til konsoll er som oftest spesialdesignet, da etter spesifikasjoner som produsentene ønsker. Jeg er ikke sikker på hvilken RAM-type 360 og PS3 bruker, men jeg vet at Wii bruker 1T-SRAM, som er mange ganger raskere enn det som en vanlig PC i dag bruker. Og da dermed dyrere å produsere.

 

At 360 har 512MB RAM er faktisk mer enn hva Microsoft hadde tiltenkt maskinen. Men fordi Epic ønsket mer grunnet Gears of War, ble dette lagt til. Dette gjorde at 360 ble langt dyrere for MS.

 

Det er også en forskjell som kanskje er mer viktig enn minneforbruket til konsollene. Dette har med produksjonskostnader å gjøre. For PC o.l. kan minne masseproduseres i stor skala. Jo større skala, des mer kan prisene presses ned. Bare se på minneprisene i dag, spesielt for DDR2. Når det gjelder konsoller blir det langt mer begrenset, fordi minnet er som oftest spesiallaget. Dermed vil ikke konstnadene synke like raskt som på PC. Samtidig er også markedet langt større for PC. Dette fører da til en mindre risiko, selv om priskonkurransen da er tøff.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Hva er det du snakker om? bedre pc hardware = mer fps = bedre grafikk

 

Den formelen går desverre ikke opp iom at du har glemt en nevner: MS Windoze som møkker opp alt i bakgrunnen.

 

Nemlig. Verken Ps3, 360 eller Wii kjører et blytungt OS som gladelig sluker en del mer minne enn nødvendig med sine unødvendige prosesser og tjenester man aldri benytter seg av.

 

Ser jo Micro XP, en modifisert variant som har fått fjernet en god del av alt rælet man ikke trenger. googlet litt, kom over dette, som sier at MXP kan tvinges til å bruke under 30mb ram : http://mohcinement.mylivepage.com/forum/59...24?last_page=go

Sies det riktignok rett under at man sier nei til alt den spør om når man logger inn for første gang, men det er fremdeles jævla imponerende! Noen som gidder å laste ned det latterlig lille ISO'et og prøve det selv, sitter i Sandefjord på fatterns Kubunbtu-laptop med ICE-modem, og fyker opp på hytta med en gang etter Maiden-konserten på torsdag...

Lenke til kommentar

Hvis konsollspillene er glattere, kjører dere for treige PCer til spillene deres. Hva er den øvre grensa konsollene viser i dag? 60fps? Det er det som begynner å bli levelig i FPS spill for en PC spiller det. Men det merkes ikke like bra fordi du ikke gjør like raske snu bevegelser på en konsoll som på PC (med mus)

 

Regnestykket er nok endel mer komplisert enn det.

 

Og grunnen til at PCen gjerne har 4GB ram + 1GB til GFX kortet i forhold til 256MB+256MB er jo nettopp for å "dra det tunge OSet"..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...