Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen restarter etter 2-3 sekunder.


Anbefalte innlegg

Maskingen min har i den siste tiden hatt problemer med å starte opp hvis strømforsyningen har vært frakoblet strøm over en kort periode (20-30 minutter). Systemet har startet opp uten skjermbilde og etter 10 minutter har den fungert normalt igjen.

 

Når jeg skulle starte pcen opp på lørdagen startet bare pcen i 2-3 sekunder for deretter og restarte og gå i loop. Har prøvd å jumpstarte PSU'en og den gikk som en kule.

 

Er litt usikker på hvilke(n) del(er) som har tatt kvelden, men lurer på om det kan være hovedkortet. Det kan også være CPU og Minne, men jeg ville tro pcen kunne holde seg litt lengre i live selv om disse delene ikke var oppe og gikk.

 

Noen som har en idè om hvor feilen kan ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tviler på at CPU er feil , svært sjelden dette skjer.

Statistikken sier PSU (...eller hovedkort) .

 

Okey, men når rebootingen ikke skjer når jeg tar ut CPU, vil det da si at hovedkortet er i orden?

 

Vil det da være en garantisak?

 

Update:

 

Testet med en annen strømforsyning. Bare 300 watt riktignok, men akkurat det samme skjedde.

Endret av Tweaky
Lenke til kommentar

CPU tilkoplet vil jo dra ektra watt fra PSU's +12v linje da .

Dessuten "starter" ikke hovedkortet uten CPU (kun fans o.l)

 

 

Edit: Vanskelig å si noe mere , sett ut fra den informasjonen om system du har kommet med (eller mangel på sådan) . Men 300W PSU (fra gamle dager) har vel ikke nok ampere på +12v for å dra igang dagens CPUer + GFX kort . Så om du skal teste med "annen" PSU må denne såfall være kraftig nok (og feilfri) .

 

Er det LGA775 sokkel CPU er det nok også at den sitter feil i socketen til at det ikke starter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
CPU tilkoplet vil jo dra ektra watt fra PSU's +12v linje da .

Dessuten "starter" ikke hovedkortet uten CPU (kun fans o.l)

 

 

Edit: Vanskelig å si noe mere , sett ut fra den informasjonen om system du har kommet med (eller mangel på sådan) . Men 300W PSU (fra gamle dager) har vel ikke nok ampere på +12v for å dra igang dagens CPUer + GFX kort . Så om du skal teste med "annen" PSU må denne såfall være kraftig nok (og feilfri) .

 

Er det LGA775 sokkel CPU er det nok også at den sitter feil i socketen til at det ikke starter.

 

Burde kanskje ha sagt hvilke komponenter jeg har ja.

 

C2D E6850 @ Stock

Gigabyte G8600GT

Corsair Dominator XMS2 PC8500

Gigabyte P35-DS4

 

Som jeg sa tidligere fortsatte strømforyningen å kjøre når jeg tok ut CPU'en, men dette har kanskje ikke noe å si for feilsøking?

 

Turer ned på Datakjeden i morra og kjøper meg et hovedkort hvis dette er årsaken.

 

Takk for hjelpen hittil forresten :-)

Lenke til kommentar

Hehe .. med den spekken der tror jeg ikke det er noen vits å feilsøke med en gammel 300 watter.

Mulig hovedkortet har gått i "vranglås" (fått korrupt cmos data e.l).

Har du resatt cmos . Beste måten er å kople fra alle strømtilførseler fra PSU->hk (slå av PSU) , sette cmos clear "over natta" slik at kortett forhåpentligvis deep resettes ,dvs data i hovedkortets addon chip fra gigabyte også (hvis de har en slik ala' uGuru/Abit , corecell/MSI ..)

 

Reinstallere minne brikkene og CPU kan også hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...