Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hvor skal man egentlig henvende seg ved en reklamasjonssak? Butikken der varen ble kjøpt eller produsent? Dette er altså reklamasjon og ikke garanti. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Jeg tar alltid kontakt med produsenten hvertfall.. om det er riktig eller ikke vet jeg ikke. Endret 20. juli 2008 av M-J Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Det kan ofte gå VELDIG mye kjappere om du tar det direkte med produsent, pluss at du sparer butikken for mye ekstraarbeid. Det er jo tross alt ikke butikken sin feil om en vare fusker.. Endret 20. juli 2008 av spock84 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du kan velge, du kan like fult ta butikken som proddusenten. Det spock84 sier blir litt urimelig å legge til grunn. Greit nok at butikken neppe er skyld i at problemet har oppstått, men de har likevel et ansvar for å utbedre mangelen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det kan ofte gå VELDIG mye kjappere om du tar det direkte med produsent, pluss at du sparer butikken for mye ekstraarbeid. Det er jo tross alt ikke butikken sin feil om en vare fusker.. Butikken opptrer jo som representant for produsenten, på lik linje som produsentens norske kontorer. Det er neppe en tilfeldig arbeider ved produsentens norske kontor sin "feil" om en vare fusker heller. Om du skal gå på hvem sin feil det er, så må du jo i de aller fleste tilfeller i så fall saksøke en fabrikkarbeider i Korea eller Taiwan. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du velger, produsent/importør eller butikk. Skyld tar de seg imellom. EOD Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du velger, produsent/importør eller butikk. Skyld tar de seg imellom. EOD Jeg tror det er mest vanlig at produsenten tar kostnaden for butikken, som er grunnen til at veldig mange butikker gjør seg vanskelige dersom produsenten ikke er helt enig i hva kunden har krav på Lenke til kommentar
frevild Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Igrunnen er det en stor forskjell på produsent og selger. Misligholdskrav begrunnes i at man ikke har fått den vare som følger av avtalen mellom en selv og selgeren eller av de krav loven utfyller denne avtalen med. Noen kontrakt med produsenten har man derimot ikke, med mindre denne har lovet sluttbruker at gjenstanden skal ha de og de kvaliteter. Dette er dog sjelden tilfelle, og uansett går ikke mangelsbeføyelsene i så fall lenger enn disse løftene med ubestemt adressat. Skal en gå på produsenten, må kravet derfor gjennomgående finne en annen forankring. Slik forankring finnes typisk i lov: Lovene gir ganske enkelt sluttbrukeren en viss rett til å fremme sine krav mot produsent. Dette skjer gjerne ved at man trer inn i butikkens krav mot produsenten (eller importøren), såkalt subrogasjon. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 I forbrukerkjøpsloven er det åpnet for at man kan stille samme krav mot tidligere salgsledd som man kan mot selger. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det er ofte mye lettere for gjennomsnittsforbrukerene å ta det med butikken man kjøpte varen i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå