Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC: Lagging både i BIOS og spill (Mens Windows ellers fungerer godt)

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny PC, men har litt smått problemer med å få den i gang ordentlig. Problemet er at den lagger, selv under oppstart og i BIOS, 90% av tiden. DVS at den fungerer greit i rundt 5 sekunder, for så å lagge i ca 25. I Windows har jeg ikke merket noe til problemet, mus har normal respons hele tiden, men når jeg fyrer opp f.eks. Bioshock (som er det eneste spillet jeg har installert for testing hittil) er problemet der igjen. Både under introfilmene, på hovedmenyen og i selve spillet. Når det først fungerer i noen sekunder fungerer det ytterst flytende. Jeg har akkurat satt den opp og installert Windows, så det er kun drivere, DX9 og spillet som er installert hittil. Ingen av temperaturmonitorene viser noen mulige feil heller. I BIOS tar det forsåvidt litt lenger før det begynner å lagge, men der er det ingen "klare" perioder igjen.

Hovedkortet har integrert skjermkort, så jeg har testet både med det og med et GeForce 8800GT. Jeg bruker en SATA-HDD, og jeg har testet en boot uten den for å se om den var problemet. Det var den ikke. De mulige feilkildene jeg sitter igjen med da er vel DVD-rom'en (men hvorfor i all verden skulle den være problemet?), hovedkortet/bios, CPU og RAM.

RAM-brikkene er 4x 1gb av denne typen. Jeg har konfigurert i BIOS så de får 2.1v slik de trenger, og satt de til 4-4-4-12 som de skal være. Jeg har prøvd å ta ut alle unntatt en, ingen hjelp.

Hovedkortet er et Asus M3A78-EMH HDMI og CPU er en Athlon 64 X2 6400+. Systemet viser riktig CPU, og software som følger med viser en akseptabel temperatur. PSU er 600w og burde ikke være en mulig problemkilde.

Noen innspill?

Endret av Avenius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..ingen som vet noe? :S

Kan jeg ha koblet noe feil på f.eks hovedkortet? Kan det være noe som leter etter drivere? Kan det at det har faste intervaler bety noe? (cpu/memory cycle e.l.?)

Jeg har sett litt på CPU usage i dag, og det virker faktisk som om CPU peaker eller i hvert fall er over 90% når den lagger veldig (og temperaturen har nådd max 49 grader i disse tilfellene ifølge SpeedFan). Kan det være dårlig kjøling eller strømkontakt?

Endret av Avenius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...