heltnaldo Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hei! Jeg har bestemt meg for å kjøpe Mac, og lurer på å bestille fra USA, da prisene er stor forskjell på. Har tenkt å kjøpe den "største" Macbook(ikke pro) versjonen, og den ligger på 12000 i Norge, og i USA koster den 1499$ - altså en prisforskjell på 4500 NOK. Har fått tips om at om man får sendt den som "gave" så går det tollfritt, samtidig som jeg har fått høre at det ikke stemmer. Noen som vet noe om dette? Evt. om hvor mye man må betale i toll/importavgift? Marius Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Er vel sånn at hvis man setter GIFT på så er toll grensen 1000kr.. Så du må nok betale 25% og toll avgifter. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 1000 kroner er grensa på gave sendt FRA privatperson TIL privatperson. Om avsender heter noe i likheten av "Scam Ltd" vil tollvesenet lukte lunta umiddelbart! Lenke til kommentar
Oter Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 ang gave,så gjelder ikke det fra firma,og de fleste firmaene i usa vil ikke merke pakken som gave,da dette kan føre til bøter i millionklassen. og verdigrensen for gavesendinger er uansett 1000nok,og de på tollkontoret vil nok uansett kreve dukumentasjon på verdien. og sette ned verdien på pakken kan være dumt,blir da pakken borte i posten,så vil du kun få igjen den verdien den er forsikret for. maskinen koster ca 7870nok etter dagens kurs,da tar du 7870x1.25=9837nok+ ca 200kr i fortollingsgebyr da er prisen 10037kr,+ at frakt kommer i tillegg,kan ta ca 500nok i frakt(mulig det blir mere) du må også betale mva på frakten også,da blir det 500x1.25=625nok. da blir den totale kostnaden på 10662nok ink mva og frakt,da sparer du ca 1400kr i forhold til norsk pris,og har ingen reklamasjonsrett i norge,eller noen form for garanti i norge,er det verdt det? du må vel også ha en omformer fra 110v-220v Lenke til kommentar
heltnaldo Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 ang gave,så gjelder ikke det fra firma,og de fleste firmaene i usa vil ikke merke pakken som gave,da dette kan føre til bøter i millionklassen. og verdigrensen for gavesendinger er uansett 1000nok,og de på tollkontoret vil nok uansett kreve dukumentasjon på verdien. og sette ned verdien på pakken kan være dumt,blir da pakken borte i posten,så vil du kun få igjen den verdien den er forsikret for. maskinen koster ca 7870nok etter dagens kurs,da tar du 7870x1.25=9837nok+ ca 200kr i fortollingsgebyr da er prisen 10037kr,+ at frakt kommer i tillegg,kan ta ca 500nok i frakt(mulig det blir mere) du må også betale mva på frakten også,da blir det 500x1.25=625nok. da blir den totale kostnaden på 10662nok ink mva og frakt,da sparer du ca 1400kr i forhold til norsk pris,og har ingen reklamasjonsrett i norge,eller noen form for garanti i norge,er det verdt det? du må vel også ha en omformer fra 110v-220v Var egentlig dette jeg var ute etter, om det er verdt det.. Og det er det nok antageligvis ikke da.. Hvordan er det om jeg hadde vært i USA? Og kjøpt den selv? De kan da ikke kreve toll på den da? Om jeg sier at jeg har hatt den med meg hjemmefra? Ei heller moms? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) ang gave,så gjelder ikke det fra firma,og de fleste firmaene i usa vil ikke merke pakken som gave,da dette kan føre til bøter i millionklassen. og verdigrensen for gavesendinger er uansett 1000nok,og de på tollkontoret vil nok uansett kreve dukumentasjon på verdien. og sette ned verdien på pakken kan være dumt,blir da pakken borte i posten,så vil du kun få igjen den verdien den er forsikret for. maskinen koster ca 7870nok etter dagens kurs,da tar du 7870x1.25=9837nok+ ca 200kr i fortollingsgebyr da er prisen 10037kr,+ at frakt kommer i tillegg,kan ta ca 500nok i frakt(mulig det blir mere) du må også betale mva på frakten også,da blir det 500x1.25=625nok. da blir den totale kostnaden på 10662nok ink mva og frakt,da sparer du ca 1400kr i forhold til norsk pris,og har ingen reklamasjonsrett i norge,eller noen form for garanti i norge,er det verdt det? du må vel også ha en omformer fra 110v-220v Var egentlig dette jeg var ute etter, om det er verdt det.. Og det er det nok antageligvis ikke da.. Hvordan er det om jeg hadde vært i USA? Og kjøpt den selv? De kan da ikke kreve toll på den da? Om jeg sier at jeg har hatt den med meg hjemmefra? Ei heller moms? så lett er det nok ikke desverre,om du skal ta med deg dyre saker ut av landet,sånn som datamaskiner,så skal du faktisk ha med deg et tolldeklarasjon(eller hva det heter igjen)ellers så kan du måtte betale mva på en vare som du faktisk har kjøpt i norge,tror det står noe om dette på www.toll.no men er du ute av landet i mere en 24 timer,så kan du jo kjøpe saker og ting for 6k,så er det jo kanskje en mulighet å få selgeren til og skrive en kvittering med litt lavere sum. men skjer det noe med maskinen,så må den sendes tilbake til butikken du kjøpte den ifra,bare å sende den til usa og tilbake,vil nok fort koste 1000-1500kr,og i værste fall så får du mva på dette igjen,selv om du ikke skal betale det,da må du bevise at maskinen faktisk har verdt inne til reperasjon. så får du selv avgjøre om du vil ta sjansen:) Endret 21. juli 2008 av Oter Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ikke for å komme ut som en enorm Apple-hater, men det er et kjent fenomen at Apple-maskiner kan (og ofte vil) feile i løpet av sine første leveår. Ved å kjøpe fra statene vil du ikke ha norsk tastatur, du vil som regel få 1 års garanti som du må jobbe hardt for å få brukt hos Apple Norge. Dersom noe skulle skje mellom år 1 og 5 ville du normalt fått dekket dette dersom maskinen er kjøpt i Norge som privatpersjon gjennom reklamasjon. Ved å bumpe opp garantinivået vil du kunne komme opp på det servicenivået du får med en norsk maskin, men da er man også fort oppe i norske priser også. Husk også at dersom du skal sende maskinen til Norge med en lavere verdi for å slippe mva, så må du huske at verdien som står på pakken er maksimal verdi pakken kan forsikres for. Siden Apple benytter ganske sær hardware og så godt som alt sitter loddet på hovedkortet, vil du fort komme opp i prisen av en ny Mac. Har du dårlig råd, så vil dette kunne være en ganske billig forsikring. Kort og greit, dersom du er i statene så kan det lønne seg å kjøpe en Mac der siden du slipper kostnadene og risikoen ved å sende den til Norge. Dersom du ikke har denne muligheten, eller ikke har mulighet til å hoste opp 15k dersom maskinen skulle gå istykker ville jeg valgt å kjøpe i Norge. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Apple har også et rykte for seg å føle at de er over norsk lov mtp reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå