Gå til innhold

Tips til valg av høytalere i prisklassen 10.000?

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe nye høytalere i prisklassen rundt 10.000 kr, og har tenkt å ta meg en runde for å lytte på forskjellige butikker. Men det er jo ganske mye å velge mellom, så jeg tar gjerne imot tips og råd.

Jeg skal ikke bruke dem til film/hjemmekino, så det som er av betydning er utelukkende hvordan de presterer på musikk. Hører mest på hip-hop med mye trykk og bass, og noe pop/rock. På lytterunden vil jeg da ta med "Blueprint" av Jay-Z, "Life After Death" av Notorious B.I.G for å bestemme meg.

De siste årene har jeg hatt et anlegg bestående av B&W DM602 S3 stativhøytalere og en Denon PMA-1055R forsterker. Synes ikke dette anlegget har nok bass i det hele tatt, og når jeg skrur volumet opp høyt skjærer diskanten i ørene. Er derfor litt skeptisk til B&W uten at jeg vil utelukke det helt. Tror jeg ønsker en høytaler med litt mer partyfaktor, men vil ikke ta den helt ut og kjøpe Cerwin Vega.

Vurderer foreløpig disse høytalerne:

B&W DM683

JBL Studio L890

JBL ES90

Qln Artech 12

Klipsch RF-82

Patos Basic 510MK2

Synes Patos Basic 510MK2 og JBL Studio L890 virker mest interessante utifra hva jeg ser etter og hva jeg har lest, men har jo foreløpig ikke hørt på noen av dem.

B&W DM683 tror jeg blir for lite partyfaktor, mens Qln Artech muligens blir for mye av det gode. Klipsch har jeg lest kan være skrikete i diskanten...

Noen som har noen råd til meg? Andre høytalere jeg burde sjekke ut, eventuelt kan jeg stryke noen av de jeg allerede har på lista? Alle tips mottas med takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan tipse om Tannoy DC2

Eller PSB T66

Jeg har selv DC3 og er kjempefornøyd med de.

Valgte dem etter en lang lytterunde fordi jeg syns det var de som hadde den beste bassen.

Har også hatt PSB T45 som jeg var storfornøyd med så kan ikke tenke med at T66 er noe dårligere. De hadde PSB på Stereofil før, så du kan jo ringe dem å høre om de fortsatt har T66.

Hvor stort rom skal høyttalerene stå i?

Ellers er det jo ett godt utvalg av høyttalere du selv har listet opp.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Når det gjelder forsterker, har jeg tenkt å kjøpe en integrert stereoforsterker. Skal først finne rett høytaler før jeg avgjør hvilken forsterker jeg skal ha. Men til de høytalerne jeg har listet opp, hvilken prisklasse innen forsterkere bør jeg se etter? Holder det med en Nad C372 / Denon PMA-1500AE / Marantz PM-7001 / Harman/Kardon HK 970, (alle disse koster mellom 5-7000 kr) eller vil jeg oppleve markant forbedring om jeg kjøper en forsterker i prisklassen 10.000 kr?

Lenke til kommentar

Nesten så jeg håper jeg ikke er for sent ute her, men B&W DM683 er en helt vilt bra høyttaler som hever seg over de andre alternativene du linket til etter min mening.

Den har en flott diskant, B&W's FST mellomtonedriver og et godt kick i de lavere frekvenser. Helt klart en drømmepakke for de som ikke har millioner av kronasjer til å brenne av på høyttaler.

Selv ville jeg styrt unna integrerte fra NAD til såpass dyr høyttaler, men det er nok den billigste måten å få nok juice til høyttalerne for å få kontroll på dem. 683 er noe vanskelig å drive, men forsterkere som er komfortable med 4 ohms laster med noen solide watt holder nok helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Tror jeg ønsker en høytaler med litt mer partyfaktor, men vil ikke ta den helt ut og kjøpe Cerwin Vega.

Her skriker du faktisk "Klipsch"! :D

Klipsch har jeg lest kan være skrikete i diskanten...

Det kommer helt an på hva du kombinerer den med. Etter innspiling blir den også bedre.

Lenke til kommentar

Siden du skal ha trøkk må du gå for klipsch høyttalerne. De er nok det beste valget for deg. God trøkk og bra diskant hvis du kombinerer med det riktige valget av forsterker. Horndiskant er fantastisk hvis du liker at diskanten er der hvor høyt du enn spiller.

Lenke til kommentar
Nesten så jeg håper jeg ikke er for sent ute her, men B&W DM683 er en helt vilt bra høyttaler som hever seg over de andre alternativene du linket til etter min mening.

Støtter B&W 683! Utrolig bra høyttaler til den prisen. Disse spiller mer enn nok høyt og tøft for min del som student og synes partyfaktoren er høy som f***. Men spørs vel kanskje om man skal ha det så høyt som overhode mulig eller høyt og feeet lyd.

Vil vel kanskje anbefale deg å teste både Klipsch RF-82 og B&W 683 og se hvilke av dem du liker best. :) Er hvertfall de jeg vurderte selv da jeg skulle kjøpe høyttalere. :)

Endret av flogieboogie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Henger meg på B&W 683. Har hatt disse i ett år nå, og er kjempefornøyd :)

Med en god forsterker, så får du enormt trøkk. Jeg har en NAD C372, og den klarer å levere mer effekt en høyttalerne klarer å spille.

Satte dem på nesten full guffe, og gikk opp i annen etasje. Du kan tro at det ristet godt i border og stoler :p

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...