AstroChicken Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Så lenge det var jpeg rett fra kamera var ting veldig enkelt, men så gikk man over til råfiler og begynte å redigere en hel del .. Man bruker da Canon sitt system (EOS utility) for dumpe råfiler (.cr2) på harddisken i kataloger typ foto/2008/2008_07_20/IMG_20080720_0497.CR2. Dette er greit nok og fungerer fint med manuell backup til DVD, så lenge man ikke legger til filer i gamle kataloger (fy, fy). Så justerer man de bildene man vil ha, men kan ikke legge jpeg'ene i de samme katalogene da det: 1. Medfører rot i sikkerhetskopiene - hva er kopiert og hva er ikke kopiert. 2. Blir dobbelt opp av bilder når man skal browse dem (norsk ord for browse?). Derfor blir det en egen katalogstruktur, foto-ferdig/2008/.. for jpeg'ene. Men noen bilder krever ekstra redigering (forvrenging, kloning, hdr, osv) og man bør egentlig ikke legge disse i de foregående katalogene - så da ender man opp med et 3. sett av de sammme katalogene .. foto-bearbeiding/2008/.. Er det galskap det jeg holder på med nå, eller har andre lignende eller bedre system? PS. Jeg vil helst ha en logisk katalogstruktur på dette, uten å være avhengig av et spesielt program for å holde orden på filene. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Bruker LR jeg, LR legger det i kataloger slik ditt eos utility gjør. Så exporter jeg de jeg vil redigere (gjør tagging og sletting i LR først) til PSD filer i en egen mappe under Edited/Brudepar 28.06.08 etc. Så har jeg web jpeger liggende i en JPEG mappe sammen med PSDene. Bruker hele tiden LR som utgangspunkt (de jeg eksporterer blir automatisk lagt inn i katalogen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå