Gå til innhold

G3 + litt til

Anbefalte innlegg

Etter mange år som speilrefleksbruker har jeg, i stedet for reparasjon med uviss utgang, kjøpt meg en Canon G3, og det var virkelig en stor overgang. Det er et flott kamera med et vell av innstillinger/muligheter, for meg mange nyttige og kanskje like mange unyttige. En virkelig finesse er den vribare søkeskjermen og hittil har jeg brukt bare den.

Det som trekker ned er fokuseringa som jeg synes er puslete greier. og med lite lys har det blitt en del bomskudd. Dog har det gått bedre etter at jeg har lært meg å bruke manuell fokusering.

Jeg har forundret meg over at bilder i visningsmodus ved første øyekast kan se grumsete og uskarp ut men når jeg zoomer inn kan de, tilsynelatende, se utrolig skarp ut på skjermen. Dette gjelder ikke minst bilder i "raw-modus". Har noen en forklaring på dette? Slik er det også når jeg ser bildene i redigeringsprogram.

Er det ikke mulig å laste raw-bilder direkte over i photoshop. Med kameraet fulgte det med en lettversjon av photoshop (5,0 LE), er det denne som er for "lett" eller må det uansett gjøres grep før ph takler raw-formatet?

Er programversjonen jeg har en gammel avlegs sak, jeg finner ut at den mangler en del funksjoner jeg ser beskrevet i diverse ph-veiledninger jeg har fått tak i? Den har f. eks. ikke browsermulighet og det gjør bruken ganske tungvint.

Kan noen tipse om hva som mangler siden jeg ikke får åpnet bilder direkte i photoshop fra arkivet? Det kommer opp melding på skjermen om en fil "program.exe" som mangler. Hva er slags fil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et flott kamera med et vell av innstillinger/muligheter, for meg mange nyttige og kanskje like mange unyttige.

Det kan være interessant i å vite hva du som er erfaren speilrefleksbruker mener er unyttige funksjoner. Min foreløpige liste: 1. Ørti fokusposisjoner som kan flyttes med omni selectoren. Kan vi ikke bare fokusere på det vi ønsker og så rekomponere? 2. Oppstartbilde 3. Oppstartlyd 4. Et par av fotoeffektene(bruker pc til dette).

En virkelig finesse er den vribare søkeskjermen og hittil har jeg brukt bare den.

Helt enig. Den er i bruk hele tiden. Jeg har fått flere gode bilder fra froskeperspektiv.

Det som trekker ned er fokuseringa som jeg synes er puslete greier. og med lite lys har det blitt en del bomskudd. Dog har det gått bedre etter at jeg har lært meg å bruke manuell fokusering.

Jeg sliter med å få til manuell fokus. Utsnittet forstørres og jeg ruller med hjulet, men problemet er at jeg ikke klarer å få noen indikasjon på fokus. Jeg ruller til det definitivt er ute av fokus, men når jeg ruller tilbake er så mange step som ikke viser noen forskjell på fouks. Det er litt uhøflig av meg å stille spørsmål ang. dette inne i din tråd, men jeg våger meg: Ser du at jeg gjør noe feil eller har du et litt erfaring å dele?

Er det ikke mulig å laste raw-bilder direkte over i photoshop. Med kameraet fulgte det med en lettversjon av photoshop (5,0 LE), er det denne som er for "lett" eller må det uansett gjøres grep før ph takler raw-formatet?

Tror ikke LE tar RAW. Jeg bruker vedlagte FileViewer Utility til å gjøre dem om til tiff. De som konverterer mye RAW buker et par hundrelapper på Bibble som freser gjennom filene på reokordtid(har jeg hørt).

Kan noen tipse om hva som mangler siden jeg ikke får åpnet bilder direkte i photoshop fra arkivet? Det kommer opp melding på skjermen om en fil "program.exe" som mangler. Hva er slags fil?

Kan dessverre ikke hjelpe med denne...

Lenke til kommentar

Jeg har forundret meg over at bilder i visningsmodus ved første øyekast kan se grumsete og uskarp ut men når jeg zoomer inn kan de, tilsynelatende, se utrolig skarp ut på skjermen. Dette gjelder ikke minst bilder i "raw-modus". Har noen en forklaring på dette? Slik er det også når jeg ser bildene i redigeringsprogram.

Selv bruker jeg ACDSee (ganske gammel versjon) for å browse bilder på PCen. Er meget fornøyd med dette programmet. God funksjonalitet og ikke noen unyttige funksjoner som gjør programmet tregt o.l. Jeg legger merke til at også her blir bildet tegnet opp med hakkete linjer o.l. når bildet komprimeres ned til skjermstørrelse. Jeg tror dette har med at programmets første prioritet er å tegne bildet raskt opp på skjermen, og algoritmen for dette er dermed optimalisert for hastighet, og ikke best mulig bildekvalitet.

Jeg antar også dette gjelder for visning på små skjermer på kameraer. Den vil først og fremst tegne opp bildet raskt, slik at man ikke trenger vente på dette hver gang. Man får da sett i grove trekk hvordan bildet ble, og skulle man ønske å studere bildet i mer detalj vil man uansett mått zoome inn når skjermen er så liten, med relativt dårlig oppløsning.

Vet ikke om dette oppklarte noe. Ble litt klønete forklart, men jeg forstod i alle fall hva jeg mente :wink:

Lenke til kommentar
Det som trekker ned er fokuseringa som jeg synes er puslete greier. og med lite lys har det blitt en del bomskudd.

Helt enig. Imidlertid har jeg enda til gode å se et digitalt kompaktkamera med virkelig god autofokus. Jeg tror nok at må over på digitalt speilrefleks for å få god autofokus.

Grunnen til at bildene ser grumsete og skarpe ved første øyekast i visningsmodus er trolig fordi kameraet bare viser en thumbnail av bildet. Først når man forstørrer vil man se det faktiske bildet. I alle bilder er det nemlig lagret en mini-jpg i Exif-headeren.

Er det ikke mulig å laste raw-bilder direkte over i photoshop. Med kameraet fulgte det med en lettversjon av photoshop (5,0 LE)

Nei. I Photoshop 7 går det an å få kjøpt et tillegg som man kan bearbeide bildene med.

Ellers anbefales f.eks. Breezebrowser, dette er et rimelig program som fungerer fint til RAW-konvertering av Canon-filer.

Photoshop 5.0 LE er ikke bare gammel, men også en lettversjon av egentlig Photoshop.

MLW

Lenke til kommentar

Har hatt G3 nå i 3 uker og er stort sett meget fornøyd, bortsett fra fokus........ :(

Leste et tips i et annet forum som gjør G3'n kjappere i avtrekkeren.

Prøv http://marcjutras.com/hyperfocal.htlm etterpå.

Dette er jo klassisk fototeori, men effektivt i mange situasjoner.

Motivet er "akseptabelt" i fokus noe nærmere og noe lengre unna fokuspunktet.

Ved full vidvinkel og noe redusert blenderåpning (eks. f5.6) dekker man et ganske stort spekter.

Jeg har lagret følgende innstillinger som custom: Blenderprioritet, MF på 2 meter, f5,6 og tatt bort zoom funksjonen for MF (bare til irritasjon). Dette gir skarpe bilder fra ca 1,6 meter til ca 2,8 meter, og dekker de fleste situsjoner (ellers er det raskt å stille om fokuspunktet ved behov).

Nå blir G3 et raskt kamera til øyeblikksbilder, da kun lukkertid skal bestemmes.

Ulempen er selvfølgelig lite lys inn, men kraftig blitz kompenserer noe

(ekstern blitz vil være det beste). "Frysing" av bevegelser kan også være problematisk pga lengre lukkertid, men jeg har gode erfaringer så langt....

Iallefall et tips som ikke bør være uprøvd....

Lenke til kommentar

takk for tipset !

synes G3'n kan være litt treg ja..

men får ikke lagra f5,6 greia. den går til bake til f2.0 etter jeg har "sava" (på c2) blenderprioritet hvor er den a?...

og du.... hvor fjerner man zoom greia?

hehe kan ingen ting jeg.. selvom jeg har lest halve boka snart "phuff"

Takk om du gidder å forklare. :woot:

Lenke til kommentar

Velg Av på "tilstandvælger" (utenlandsk.....), sett f5,6 med "hovedvælgeren", velg meny og MF-point Zoom av. Lagre så i C1 eller C2 og vips....

Et annet tips for å få fokusen til å "feste" er å rotere kameraet f.eks 45 eller 90 grader, få fokus, rotere tilbake, og ta bilde.

Fokusen virker på vertikale elementer, og dette hjelper hvis det meste er horisontalt... Noe herk at vi skal behøve alt dette med kamera til nesten 10000 kr... men som regel fungerer jo fokusen upåklagelig!!

Prøv forresten www.neatimage.com for å fjerne støy i bilder tatt med høy ISO, G3'ns andre (og eneste??) store svakhet.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Dette med egne forhåndsinnstillinger må jeg prøve. Jeg visste ikke at også fokus kunne tas med her.

I gruppen unyttigheter kommer etter min smak et mangfold av startlyder og -bilder. Dernest funksjoner som er så kompliserte at folk flest antakelig er avhengig av manualen for å gjennomføre dem, f. eks. låsing av fokus og eksponering. Jeg trodde et halvvegs avtrykk gjorde samme nytten.

Er ikke det å gå fra RAW til TIFF å forringe bildedataene en har?

"Fokustrening" har bestått i å finne middelpunktet mellom litt for langt og litt for kort, der forstørret søkebilde ser klart ut, og sammenholde dette med avstandsindikatoren på apparatet. Når jeg etterhvert klarte å fri meg fra tanken på å spare på filmen, så var det bare å trykke i veg.

Paintshop Pro har innebygd browserfunksjon. Vet noen om dette også gjelder Photoshop Elements?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...