Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hvem skal betale for middagen?


Anbefalte innlegg

Hvem skal betale for middagen ja...

 

Dette er egentlig ganske komplisert tror jeg.

 

Jenter skal iallefall ikke forvente å alltid bli påspandert.

 

Jeg har alltid syntes det var litt "ekkelt" å få ting uten å gi noe tilbake. Samtidig så virker det utrolig kjipt om gutten deler opp regninga på første date.

 

En gang jeg var på date hadde daten allerede kjøpt og betalt kinobillettene. Jeg spurte han hvor mye jeg skyldte og han sa neiiia, går så bra. Så sa jeg at det var greit, men da måtte iallefall jeg få spandere noe brus og snacks på han. Jeg satte stor pris på å få kinobillettene, samtidig som jeg fikk gitt litt tilbake også. JEG hadde iallefall stått frem som ufattelig kjip om jeg kjøpte brus og sjokolade bare til meg selv den kvelden:P

 

Hvis man som gutt spanderer og spanderer hele tiden begynner dama å forvente det. Og slutter å sette pris på det.

 

Hos oss betaler vi "hver vår gang" uten at noen egentlig holder telling med hvem som har betalt mest eller minst og hvem som betalte sist. Har jeg lyst å leie film så betaler jeg for det, og har jeg lyst å se en film på kino så betaler jeg kinobillettene også. Hvis det er en film han har veldig lyst å se så spanderer han billettene, og så handler jeg brus og snacks til han.

 

Jeg kan skjønne at det kan være kjipt å være gutt på date om man er student og har lite å rutte med though. Men man kan gjøre det helt enkelt. Trenger ikke å gå på fancy resturant heller. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å dele alt nøyaktig 50/50 vil iallefall virke ufattelig kjipt. En engelsk bok jeg leste forrige uke (Me and mr Darcy) begynner med at hovedpersonen er på date med en fyr som sitter og regner med blackberryen sin nøyaktig hvor mye hun skal betale av regningen på resturanten de nettopp har spist. Ingen tvil om at hovedpersonen synes han er kjip for å si det slik.

 

Men man skal ikke finne seg i å betale alt heller. Samtidig er det sikkert ufattelig vanskelig å ta det opp på en fin måte dersom jenta rett og slett ikke skjønner (eller vil skjønne) at dine penger vokser på trær mens hennes bare kan ligge pent til pynt.

 

Men det må da være vanlig takt og tone blant jenter nå til dags å betale sin andel av kaka?

 

Min forlovede og jeg deler alt sånn nogenlunde. Han betaler huslånet på leiligheten vi bor i, jeg betaler mat og kabeltv. Han betaler internett. Jeg betaler billånnet, bensin og forsikring. Og han betaler strøm og andre avgifter som kommer i tide og utide på leiligheten (siden det er hans leilighet) Og så er det som regel jeg som handler stuff til leiligheten hvis ikke han er ute med spanderbuksene slik som da jeg fikk meg nye gardiner for 3 uker siden :love: "sosiale kostnader" som Kino og spise ute blir det ikke så mye av for tiden, men det hender. Da det hender det og , og det varierer hvem som betaler for hva.

 

Penger skal ikke være noe stress. Ikke for gutten og ikke for jenta. Jeg tror man har det best når begge har lyst å betale sin andel av kaka , men ingen er så nøye på at det skal være nøyaktig rett fordelt.

 

I mange forhold er det jo også slik at den ene kanskje har kvelds/helgejobb og tjener noen tusenlapper i måneden, mens den andre kanskje bare går på videregående skole og bor på hybel og lever av stipendet sitt. Da er det greit synes jeg, at den som jobber er litt grei og spanderer litt på den stakkaren som har lite å rutte med. Som nevnt før ikke noe fancy, men kanskje så lite som en halvliter cola hver og en pose pottis og dip sammen med en film som går på tv (eller andre steder...)

Lenke til kommentar

Enig med det meste du sier her^^

 

Synes ikke det er noen selvfølge at mannen skal betale alt hele tiden om man faktisk er i et seriøst forhold som det virker som du er i.

 

Nå er jeg bare 15 år, og mitt eksempel hvor jeg ikke tillot kjæresten min å betale da vi var på byn er jo litt annerledes. Mine egne foreldre har sånn felleskonto tror jeg, de deler alle utgifter, tror det fungerer bra. Jeg skal prøve å spandere så mye som mulig på min(e) fremtidige kjærester og også forloveder, men litt må selvsagt hun også betale. Handler om å gi og ta, og penger vokser jo som du sier faktisk ikke på trær.

Lenke til kommentar

Du må ikke si "Mine forloveder" :!: Det skal bare være en det, og hun skal bli din kone ett år etter at dere har forlovet dere også :D Og yep, det er seriøst :love:

 

Noe skal man selvsagt spandere, og på første date hadde det vært fantastisk om alle menn spanderte , men at alle jente samtidig automatisk skjønte at det ikke betyr at gutten også skal spandere på 2. , 3. og 4. date. Har jo også hatt småkjærester da jeg var "teen" som godt kunne spandere kebab på oss en gang iblant.

 

Men jeg har jobbet mye og tjent godt siden jeg var 15 år gammel, og har alltid hatt råd til å betale min andel. Så jeg kan ikke snakke for de som ikke har jobbet ved siden av skolen og slikt.

Lenke til kommentar
Smålig? Jeg vil ha meg frabedt slike kommentarer. Det var et tips om mat som er enkel/god og grei og er nokså greit priset da det er en lunsj-rett, ikke middag.

 

Hvis du ikke ønsker kommentarer til dine innlegg så bør du nok heller ikke legge dem ut på et åpent diskusjonsforum.

 

Å ta henne ut på middag er noe du ikke bør gjøre før du "har" henne, mener jeg. Jeg har selv brent meg på denne her og tatt en "romantic interest" ut på middag, for så å senere få "la oss bare være venner" eller at ting bare ikke har fungert og på sett og vis har man sløst vekk et par hundre kroner (alt ettersom hvor dere spiser).

 

Det du skriver her er smålig. Du insinuerer her at du ikke skal ta med en potensiell "romantic interest" og spandere to hundre kroner på vedkommende, men da heller gå for lunsjretter.

 

Misforstå meg riktig her nå; det er ingenting galt i det. Vi har alle forskjellig syn på ting. Og mitt syn er at dette blir smålig.

 

Sett opp mot topic i tråden så er det fortsatt bedre enn å be med noen ut for så å be vedkommende betale for seg selv. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Typen min har bodd hos meg i en måned nå, og da vi var ute for ikke så alt for lenge siden tok han regningen. Mtp. at han har bodd her gratis, og at jeg er blakk, synes jeg det var greit. Dessuten insisterer han som oftest på å betale sånt. :p

Men bortsett fra det, så er jeg helt med på deling.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig sånn give and take som L_C beskriver. Jeg orker aldri tenke på pengene og splitte alt 50/50, uansett om jeg er med ei dame ut eller en kompis.

 

Jeg kjøper en runde, hun/han kjøper en runde neste gang. Uansett om det er middag, en kebab, en kinobillett eller en runde med øl på puben. Liten vits at man står i hver sin kø og står på sitt og betaler for sitt, men jeg er heller ikke enig at gutten skal betale alt hele tiden

 

Noen ganger betaler jeg, noen ganger betaler de andre

 

Om dama forventer at jeg skal betale er hun ikke en dame for meg uansett ;)

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
-KJ

 

Det er bedre, det er mer avslappet, det blir mer "casual" enn den typiske romantiske middagen. At det er billigere er bare en "bivirkning" av dette. Om du oppfatter det som smålig får heller være. "There's a time and place for everything", både de mer "casual"-rettene og de typiske romantiske dyre middagene.

Lenke til kommentar

Det å lage middag selv, er svært positivt. Jeg har gjort mye av dette det siste året. Du bør ikke lage en 7-retter for at det skal bli koselig, det holder med hjemmelaget pizza eller taco liksom. Poenget er hele gesturen, at du tar deg tid og lager noe du tilbyr en annen. Så min beste closing har vært å lage mat (enten hos meg eller hos jenta). Ingenting er som å se overraskelsen i øya på jenta når du kommer på døra med en bærepose råvarer og 2 flasker rødvin. Det blir WIN :)

 

Så hele poenget er selve handlingen. Heck, jeg har invitert en dame på Grandiosa og rødvin liksom. Og ellers har jeg blitt invitert på alt mulig, men den morsomste og mest minnerike, var en "romantisk Fjordlandmiddag" :)

Lenke til kommentar

Er man i et etablert forhold mener jeg at er det to ting som er viktige (i prioritert rekkefølge):

a) At økonomien ikke blir en stressfaktor.

b) At det skjer rettferdig. Man vil alltid være i situasjoner hvor den ene jobber, den andre studerer, den ene tjener mer enn den andre, den ene er arbeidsledig, etc. Og dette svinger.

 

Dater man mener jeg at en fin regel er at den som inviterer betaler, men som mann ville jeg heller ikke hatt noe problem med å betale selv om jeg ble invitert. Kanskje jeg er litt gammeldags av meg?

 

Har vært i et meget bra forhold nå i 4 år og vi har et meget avslappet forhold til økonomi. Det er ikke hvem som skal betale som blir topic, men hvem som må gå og handle ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...