Gå til innhold

[LØST]Hvordan få Atheros AR5006EG wlan kort til å fungere i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her med en HP Pavillion 6821. Alt fungerer utenom det trådløse nettverkskortet. Noen som har en enkel og grei fremgangsmåte på hvordan man får det til å fungere i Ubuntu 8.04?

Endret av Mevon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jobbes med å få lagt inn støtte for den i ath5k driveren som ligger i kjerna, i mellomtiden kan du bruke madwifi. Lurer på om samme chip brukes i eeepc, isåfall finner du flust av ferdigkompilerte versjoner av den rundt omkring. Eventuelt laster du ned fra madwifi og installerer manuelt selv.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Det jobbes med å få lagt inn støtte for den i ath5k driveren som ligger i kjerna, i mellomtiden kan du bruke madwifi. Lurer på om samme chip brukes i eeepc, isåfall finner du flust av ferdigkompilerte versjoner av den rundt omkring. Eventuelt laster du ned fra madwifi og installerer manuelt selv.

Om du/noen har en link til en ferdigkompilert driver så hadde det vert fint. Prøvde å installere madwifi manuelt men skjønte ikke så alt for mye av det.

du må kjøre windowsdrivere.

Ja, men da måtte jeg vel ha en .inf fil? Fant ikke den når jeg googla. Vet du hvor jeg kan laste den ned?

Lenke til kommentar
du må kjøre windowsdrivere.

Jaha. Kilde?

EDIT: her er en som sier at det fungerer uten ;)

Chipset: AR5006EG = (AR2423)

Chip: AR2423 (802.11a+b+g)

URL: http://www.atheros.com/pt/bulletins/AR5006EGBulletin.pdf

Supports: IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, 802.11g

Device Information: TBD

Notes: works with madwifi-r2153-20070224

Notes: Works on Toshiba Satellite A135

Notes: Had to change order of module insertion. Works when order is:modprobe wlan_scan_sta,modprobe wlan_wep,modprobe ath_pci

Notes: Works on Everex XT500T, OpenSuse? 10.3, madwifi 0.9.3.3; for some reason had to ifconfig wifi0 up to get it to work, peachy now though

Notes: Works on Acer Aspire 4315, after using http://madwifi.org/ticket/1679

Notes: Works on Gigabyte W251U

http://madwifi.org/wiki/Compatibility/Athe...AtherosAR5006EG

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hvis du går hit, så finner du denne som går igjennom både madwifi install og windowsdriver install. Jeg anbefaler madwifi inntil støtten kommer offisielt i ubuntu-kjerna, men vær klar over at hvis kjerna di byttes ut f.eks. med en oppdatering, så må du antagelig gjenta øvelsen med den nye kjerna, så bokmerk gjerne linken.

Mulig at du må svarteliste ath5k, så ikke at det stod i linken jeg ga deg. Bare sjekk om ath5k er lastet inn med en

lsmod|grep ath5k

Endret av Del
Lenke til kommentar

Denne fremgangsmåten var enkel og grei, men fungerte så klart ikke siden jeg har 5006. Er det noen som har en lignende fremgangsmåte for 5006?

Edit: Svarte før jeg så det siste forslaget fra Del. Skal prøve det.

Endret av Mevon
Lenke til kommentar
Hvis du går hit, så finner du denne som går igjennom både madwifi install og windowsdriver install. Jeg anbefaler madwifi inntil støtten kommer offisielt i ubuntu-kjerna, men vær klar over at hvis kjerna di byttes ut f.eks. med en oppdatering, så må du antagelig gjenta øvelsen med den nye kjerna, så bokmerk gjerne linken.

Mulig at du må svarteliste ath5k, så ikke at det stod i linken jeg ga deg. Bare sjekk om ath5k er lastet inn med en

lsmod|grep ath5k

Tusen hjertelig takk! Nå fikk jeg det til å fungere.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...