erik456 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hei,jeg har tenkt og sette opp Raid 1 sånn jeg får bedre sikkerhet på pc`en min. Jeg har to slike Disker:Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM.Det jeg luerer på er hvordan jeg setter opp raid 1?,er det i bios eller med et program?. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Les manualen til hovedkortet, det står vanlivis godt forklart der. Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Les manualen til hovedkortet, det står vanlivis godt forklart der. ok,men funker Raid 1 med alle hovedkort eller...? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) støtter hovedkortet raid så fungerer det hvis ikke gjør det ikke det. Det er ikke alle hovedkort som har støtte for raid. Skal du da fortsatt ha det så kan du kjøpe eksternt kort med hardware raid støtte (noe som er mye bedre) eller du kan bare drite i all innebygd og innstikkort raidfunksjonalitet og kjøre softwareraid som virker i linux og jeg vil tro windows og støtter det. Linuxraid begynner iallefall å bli så modent at folk velger det over hardwareraid, i tilegg er det mye billigere. (får sikkert klager på at det finner hw raidkort som egentlig er sw raid, og de kan og brukes men da mener iallefall jeg at du like så godt kan kjøre softwareraid gratis ettersom kortet bare hjelper med å avlaste prosessoren og dagens prosessorer er så kraftige at de klarer de fleste raidtyper greit uten mye cpu bruk) Endret 20. juli 2008 av Admin'c Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 støtter hovedkortet raid så fungerer det hvis ikke gjør det ikke det. Det er ikke alle hovedkort som har støtte for raid. Skal du da fortsatt ha det så kan du kjøpe eksternt kort med hardware raid støtte (noe som er mye bedre) eller du kan bare drite i all innebygd og innstikkort raidfunksjonalitet og kjøre softwareraid som virker i linux og jeg vil tro windows og støtter det. Linuxraid begynner iallefall å bli så modent at folk velger det over hardwareraid, i tilegg er det mye billigere. Støtter dett hovedkorte det eller: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343999 Eller må jeg kjøpe sånn tillegutstyr,og forresten hva heiter det tillegutsyret jeg skal ha?ø Du snakkte om et program jeg kunne bruke hva heiter det.M en foresten jeg har hørt av ein venn at det er noe du kan bruke noe i xp er dette tilfellet eller. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Fra den siden du linket til "ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er) Serial ATA-300 - kontakt(er): 4 x 7-pin seriell ATA - 4 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5 / JBOD" Les manualen og spør hvis du er i tvil. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 er lov til å sjekke selv Serial ATA 3Gb/s Dette hovedkortet inneholder fire SATA 3Gb/s porter med høyytelses RAID funksjoner i RAID 0, 1, 0+1, 5 og JBOD. Dette er en ideell løsning for en forbedring av harddiskytelsen og beskyttelse av sikkerhetskopier uten å måtte kjøpe tilleggskort. så les manual evt google software raid Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 er lov til å sjekke selv Serial ATA 3Gb/s Dette hovedkortet inneholder fire SATA 3Gb/s porter med høyytelses RAID funksjoner i RAID 0, 1, 0+1, 5 og JBOD. Dette er en ideell løsning for en forbedring av harddiskytelsen og beskyttelse av sikkerhetskopier uten å måtte kjøpe tilleggskort. så les manual evt google software raid ok,tusen takk ,men det er en ting jeg lurer på og det er kan jeg sette opp Raid 1 inni xp med manage? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg kjenner ikke til nForce kort men normalt sett må du sette dette i bios og i tillegg konfigurere i en egen raid-bios. Atter en gang, les manualen. Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg kjenner ikke til nForce kort men normalt sett må du sette dette i bios og i tillegg konfigurere i en egen raid-bios. Atter en gang, les manualen. ok,så du gjør alt i bios og ingen ting i xp?? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Er jo forskjell på Software-raid og Hardware-raid, men noen hovedkortet krever oppsett i bios og OS. Lenke til kommentar
erik456 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Er jo forskjell på Software-raid og Hardware-raid, men noen hovedkortet krever oppsett i bios og OS. Hva er forskjelllen på software-raid og Hardware-raid då? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Er jo forskjell på Software-raid og Hardware-raid, men noen hovedkortet krever oppsett i bios og OS. Hva er forskjelllen på software-raid og Hardware-raid då? Noen ganger er det lov å bruke google eller andre søkemonitorer også. Går fortere det enn å spørre. Isteden for å forklare, som er litt tungtvindt gjorde jeg.... Jeg brukte 10sek og søkte, fant følgende: True RAID Dedicated controller board with full RAID functionality • All RAID functions performed by the controller hardware freeing up CPU and system memory for background and end user applications. • Utilizes on-board I/O processor (CPU) • Utilizes on-board XOR off-load engine • Utilizes dedicated cache memory Software RAID Software RAID uses generic OS based routines to perform the array functions consuming valuable system resources. • Uses host system CPU resources • Uses host system memory • All RAID functions done in operating system device driver Enkelt og greit, software raid kjøres via software( win xp f.eks) og hardware er satt opp i bios. Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Sinnsykt så grinete folk er for å svare på spørsmål! Er ikke det en av tingene et forum kan brukes til? Spør om ting du lurer på som andre kanskje vet. on-topic: Jeg bruker software raid som jeg har satt opp i manage, for når jeg bytter hovedkort så er raidet der fremdeles. Kan by på trøbbel om du har et 4tb raid 0 array og skal flytte det over i en annen pc. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Sinnsykt så grinete folk er for å svare på spørsmål! Er ikke det en av tingene et forum kan brukes til? Spør om ting du lurer på som andre kanskje vet. on-topic: Jeg bruker software raid som jeg har satt opp i manage, for når jeg bytter hovedkort så er raidet der fremdeles. Kan by på trøbbel om du har et 4tb raid 0 array og skal flytte det over i en annen pc. Mener du manage som i diskbehandling liksom? Et liten bilde av oppsettet?- screenshot.. Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jepp det jeg mener. Har ikke screenshot her, er i nordsjøen. Der har jeg nå 3x300gb harddisker i raid0 og 2x500gb i raid 0 Funker fint å flytte det over på andre hovedkort, til og med i vista. Trenger ikke gjøre noe da de dukker opp som harddisker i my computer. Skulle likt å visst ytelsesforskjell på det som jeg kjører kontra raid oppsett i bios. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hiv opp et bilde når du har muligheten er du snill. Sleit med oppsett av Raid 1, softwareraid. Støtte du på noen problemer? Skulle hatt en samsung 500gb og en WD 500gb i Raid 1 Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Bruker bare 2 oppsett med raid0, men skulle gå fint med raid1 også. Skal laste opp bilde når jeg kommer hjem på mandag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå