Gå til innhold

Hvordan ASUS undergraver forbrukerens rettigheter


Anbefalte innlegg

Batteriet til min ASUS laptop er defekt. Det er ikke første gang en av komponentene i samme laptop streiker, og mitt tidligere syn på "kvalitetsmerket ASUS" har forandret seg som følge av det. Denne gangen er jeg imidlertid utenfor garantitiden til ASUS, som for batteri er på ett år. Da blir selskapet noe vanskelig å ha med å gjøre...

 

For å reklamere på batteriet må man melde fra om at det er en feil innenfor garantitiden, og at det er en feil som har gjort at batteriet ikke fungerer selv etter at garantitiden har gått ut. Man må selv klare å dokumentere at det har vært problemer med batteriet før garantitiden gikk ut.

 

Jeg har prøvet å gjengi ordrett hva jeg fikk beskjed om, og det virker som om det ikke trekkes noen skillelinjer mellom firmaets garanti (1 år) og forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett (2 år). Jeg var ikke helt fornøyd med begrunnelsen, og spurte derfor om mail- eller postadresse for å rette en skriftlig klage. Utrolig nok nektet kundebehandleren å gi meg dette. Jeg fikk omsider tak i en mailadresse gjennom forhandleren jeg kjøpte maskinen av, og fikk plutselig vite at de ønsket å hente batteriet mitt. Jeg burde imidlertid ikke fått opp forhåpningene, fordi det viste seg at de fortsatt ikke hadde skjønt at jeg ønsket å reklamere, og repliserte at garantitiden var gått ut.

 

Så spørsmålene er:

1. Har jeg reklamasjonsrett hvis batteriet plutselig blir defekt?

2. Skal jeg sende saken til forbrukerrådet, eller er det ikke noe vits?

 

For meg virker det som ASUS bevisst prøver å undergrave mine rettigheter, og gjøre det så vanskelig som mulig for meg i å nå fram i min sak. De har en ikke-eksisterende policy på reklamasjoner, de er vanskelige å kommunisere med og de er trege - jeg begynte dette i februar! Jeg vet det er en liten sak, men den irriterer meg likevel, og har ødelagt troen min på at forbrukeren alltid har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er batteriet defekt eller har bare tapt en del levetid.

 

Husk at forbrukerkjøpsloven gjelder for ting som ryker "før" de burde ryke. For batterier f.eks er det ofte slik at de tåler et vist antall opp og utladninger før de mister effekt. Spørsmålet blir jo da om batteriet har tapt seg mer enn hva man kan forvente.

 

Bare for å ta et eksempel, dersom du kjøper vanlige AA batterier og bruker de opp i løpet av en uke kan du ikke klage med forbrukerkjøpsloven i hånd og si at de SKAL vare 2 år.

 

Jeg skal være forsikig med å utale meg, men dersom batteriet var feilprodusert ville det kanskje vært sannsyling at dette merkes før 1år er gått, og at dårlig batteri etter lengre tid normalt sett bare skyldes at batteriet begynner å bli utslitt. Kan iallefall være dette Asus baserer seg på her.

 

Altitec som er en av Norges ledende forhandlere av batterier opplyser selv følgende om laptop batterier:

 

Hvor lenge varer ett laptopbatteri i praksis?

Forventet levetid på ett Li-ION batteri under optimale forhold er 2-3 år, uavhengig om det brukes eller ikke. I en bærbar PC er det langt ifra optimale forhold!

I praksis er normal levetid for batteriet 1-2 år avhengig av hvor mye og hvordan du faktisk bruker det.

Kilde: http://www.altitec.no/laptoptips.php

 

Tviler derfor på at du vil komme noen vei om batteriet ryker etter 1år.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt Thorsen, og jeg glemte å spesifisere i innlegget mitt at det ikke dreier seg om tap av levetid, men en defekt som oppstod fra en dag til en annen. Ettersom jeg har brukt batteriet riktig i forhold til bruksanvisningen (f.eks. forbehold om ekstrem temperatur), mener jeg at feilen ligger ved produktet. Videre tror jeg ikke ASUS baserer seg på så mye annet enn at de håper jeg gir opp snart. Det er nettopp denne holdningen som irriterer meg.

 

Takk for referansen til forbrukertvistutvalget Christian, jeg visste ikke at lignende saker var blitt tatt opp der. Da får jeg prøve saken for forbrukerrådet, kan jo være lærerikt om ikke annet.

Lenke til kommentar
Det er feil, batteriet skal vare lengre enn det batteriet har greid i denne saken, dette har FTu slått fast flere ganger. Blant annet kan http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20070392 brukes.

 

Dersom batteriet ikke virker er jeg enig med deg ja. Ser nå at trådstarter har opplyst om dette.

 

Batteriet virker blir altså en veining mellom hvor vidt kapasiteten er som forventet eller over hode virker.

Lenke til kommentar
Batteriet virker blir altså en veining mellom hvor vidt kapasiteten er som forventet eller over hode virker.

 

Etter min mening og etter slik jeg har sett konklusjonen i den saken du linker til så Ja.

Merk at forbruker ikke får fult medhold i saken du linker til, men bare et nytt batteri. Forbruker krevde kjøpet opphevet (med full tilbakebetaling av 13000kr) samt erstatning og renter på 5000. Jeg kjenner ikke "klager" i den saken, men for meg virker det som han kom med helt urimelige krav mot butikken, kanskje derfor klagen også endte så langt :hmm:

 

Men tilbake til trådstarter:

 

Dersom batteriet som du sier slutter å fungere en dag innen 2 år virker det riktig å reklamere på produktet.

 

Men hvorfor direkte på Asus, har ikke forhandler også et ansvar her, er det egentlig ikke forhandler som skal ta opp problemet med Asus ?

Lenke til kommentar
Men hvorfor direkte på Asus, har ikke forhandler også et ansvar her, er det egentlig ikke forhandler som skal ta opp problemet med Asus ?

Kunden kan reklamere mot forhandler, og trenger ikke bry seg om hva forhandler får dekket fra produsent igjen.

 

Det er faktisk mulig for Asus, i teorien, å legge all kostnader utenfor garanti på forhandler dersom kunden reklamerer til butikken. Butikken står ansvarlig overfor kunden, og kan ikke skylde på produsent dersom de ønsker å avslå en reklamasjon.

Lenke til kommentar
Det er feil, batteriet skal vare lengre enn det batteriet har greid i denne saken, dette har FTu slått fast flere ganger. Blant annet kan http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20070392 brukes.

 

Dersom batteriet ikke virker er jeg enig med deg ja. Ser nå at trådstarter har opplyst om dette.

 

Batteriet virker blir altså en veining mellom hvor vidt kapasiteten er som forventet eller over hode virker.

Det som er meget viktig å påpeke her er om forbrukeren har behandlet batteriet etter rettningslinjene til produsent noe som står i de aller fleste bruksanvisninger. Har du det, og dette er et forbrukerkjøp, så tar du saken direkte med selger. Ikke gå til ASUS da det bare blir styr. Det er selger som har et ansvar for deg som kunde, og FTU har slått fast slik flere her sier.

 

Dersom du ikke har fulgt retningslinjene til produsent for bruk og vedlikehold av batteriet, og f.eks. latt batteriet stå mer eller mindre kontinuerlig i maskinen med AC-adapteren koblet til.. ja da står du på bar bakke.

Lenke til kommentar

Som Nuffern sier, det er viktig å behandle det riktig. Er det helt dødt, er det defekt. Har det nedsatt kapasitet, kan man som regel skylde på at det ikke er brukt riktig.

 

Uansett, et nytt batteri ligger stort sett til rundt 45 amerikanske dollar på ebay, noe som i disse dager tilsvarer ca 225 kroner. Frakt kommer selvsagt på dette, men du får uansett et batteri levert hjem til 400-500 kroner. Da kan man vurdere om man vil bruke tilsvarende på telefonsamtaler og tid for å klage over Asus om man selv har behandlet batteriet dårlig :)

 

Du sier ikke hvor gammel pcen er, og hvordan batteriet har blitt brukt. Det er veldig vanlig at et laptopbatteri er svakt etter et til to år, siden de hele tiden er under tung bruk og påkjenning. Jeg har nesten ikke hørt om noen som har over en times batteritid på en to år gammel laptop.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var på ferie, så jeg koblet litt ut. Tenkte kanskje noen hadde interesse av hvordan det gikk med saken.

 

Som Thorsen sier var det unødvendig av meg å reklamere direkte til ASUS, men dette gjorde jeg etter henvisning fra forhandleren. I ettertid skjønner jeg jo at det var feil, og det forklarer vel også noe hvorfor ASUS ikke brydde seg om hva jeg hadde å si.

 

For å svare på Nuffern, så har jeg ikke brukt batteriet i strid med bruksanvisningen, og har også unngått å ha AC på med batteriet hele tiden, nettopp for å unngå dårligere kapasitet. Faktisk var levetiden før den ble defekt fortsatt over 2 timer. Grunnen til at jeg ikke bare kjøper et nytt er vel at det ble en liten prinsippsak, samt at jeg hadde litt for mye tid til overs. Jeg ser heller ikke noen grunn til å kreve noe utover et nytt batteri, selv om det nesten er et halvt år siden batteriet ble defekt.

 

Uansett, forbrukerrådet rettet klagen mot forhandler, som snakket med ASUS, som skal ta kontakt med meg i løpet av syv dager. Med andre ord er jeg tilbake til start, og uansett hva jeg gjør slipper jeg ikke unna ASUS.

Lenke til kommentar
Uansett, forbrukerrådet rettet klagen mot forhandler, som snakket med ASUS, som skal ta kontakt med meg i løpet av syv dager. Med andre ord er jeg tilbake til start, og uansett hva jeg gjør slipper jeg ikke unna ASUS.

 

Hm.. iallefall blir det nå forhandler sin oppgave å få asus med på betingelsene, de stiller forhåpentligvis sterkere enn deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...