Gå til innhold

One Call problemer, meldinger blir sendt 2 ganger


Anbefalte innlegg

Jeg har en HP iPAQ hw6515 PDA, og OneCall faktura abbonement.

 

Telefonen sier at det er et unrecognized SIM i mobilen, og så tror at jeg befinner meg i Italia. Derfor får jeg ikke nett. Men når jeg selv velger Norge, så virker telefonen normalt.

 

Det som er litt mer rart, er at mobilen sender ut 2 SMS. Den første når jeg trykker send, og den andre når mottaker har sendt en tilbake.

 

Dette har ikke vært problem med mobilen før, da den hadde Ventelo-abbonement.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en HP iPAQ hw6515 PDA, og OneCall faktura abbonement.

 

Telefonen sier at det er et unrecognized SIM i mobilen, og så tror at jeg befinner meg i Italia. Derfor får jeg ikke nett. Men når jeg selv velger Norge, så virker telefonen normalt.

 

Det som er litt mer rart, er at mobilen sender ut 2 SMS. Den første når jeg trykker send, og den andre når mottaker har sendt en tilbake.

 

Dette har ikke vært problem med mobilen før, da den hadde Ventelo-abbonement.

 

Hei Ståle,

 

Jeg har selv aldri hatt en HP iPAQ og er ikke kjent med dette problemet. Din første problemstilling virker som et terminalproblem. SMS problemet derimot er noe snodig. Det som skjer rent teknisk når en sender en SMS er at når mottaker har fått den, så skal mottakers terminal sende en kvitterings "Acknowledge" melding til operatørens switch (MSC) som skal kvittere tilbake til avsender-operatørens SMSC om at meldingen er mottatt. På den måten vil også avsenders terminal få informasjon om at mottaker har fått meldingen. Du sier over at du ikke hadde dette problemet da du hadde Ventelo abonnement. Ventelo benytter Telenor Mobil sitt nett, mens OneCall i dag benytter Network Norway sitt nett. Det vil si at de meldinger du sender ut sendes via Network Norway sin SMSC. Da du hadde Ventelo abonnement; benyttet du da Telenors meldingssentral nummer eller Ventelos eget, da Ventelo faktisk har sin egen SMSC nå? Uansett; Network Norway har ikke samme nettverksutstyr og heller ikke samme leverandør av SMSC som Telenor og Ventelo, så det kan være det som er problemet. Vet du om andre OneCall kunder har opplevd det samme som deg? Hvis de har det så bør du lage en case til OneCall kundeservice, som vil ta det videre med Network Norway`s tekniske miljø og som kan trace dette fenomenet.

Lenke til kommentar
Søsteren min har en k750i, og samme One Call abbonement som meg, men hun har ikke dette problemet. Vi bruker begge samme nummer til SMS sentralen.

 

Hei,

 

Dette har du helt sikkert testet, men siden både du og din søster har OneCall abonnement, så sett inn ditt simkort i hennes terminal og putt samtidig hennes simkort inn i din terminal. Hvis din søster da opplever samme problem og du ikke opplever noe problem, så kan du med stor sannsynlighet gå ut fra at "bug`en" ligger i din terminal. Det rare er jo at du ikke hadde dette problemet med Ventelo, men rare ting har skjedd før når man både endrer operatør og nett samtidig. Ikke alle terminaler oppfører seg likt ved bytte av nett. Det kan være verdt å teste dette.

 

Jeg mener allikevel at du bør melde det inn som en teknisk feil til OneCall kundeservice og få noen teknikere fra Network Norway til å trace dette. Gi dem da følgende informasjon:

 

* Nummer du sender melding til

* Dato og tidspunkt når "bug" inntraff

 

Dette er parameter de defintivt kommer til å spørre om og som er helt sentrale når de skal sjekke signaleringsnettet for å se hva som egentlig har skjedd.

Lenke til kommentar

Fant dette på FAQ hos OneCall nå. (Har ikke sett det før)

 

Jeg mottar/sender samme SMS flere ganger.

 

Denne typen problemer skyldes feil i mobiltelefon og ikke nettverket.

Opplever man multiple mottak fra med enn èn person, er det sannsynlig at feilen ligger i mottakers telefon. Mottakers telefon kvitterer da ikke korrekt i nettverket for mottatt melding. Nettverket tolker dette som at meldinger sendt, ikke blir levert og vil fortsette å levere og levere og levere...

 

Hører man at SMS sendt fra en selv leveres flere ganger, bør en sjekke i sendingsloggen på telefonen om meldingen står som sendt en eller flere ganger. Er den sendt bare èn gang, er det feil i mottakers telefon. Er den den sendt flere ganger, er det din telefon som sender flere ganger og man blir belastet for alle SMSene.

 

I situasjoner med multiple SMS, bør man alltid skru telefonen av og på igjen, og oppsøke et servicested dersom problemet vedvarer.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

At telefonen tror du befinner deg i Italia har faktisk en logisk forklaring. One Call har, gjennom Network Norway, en samarbeidsavtale (Roaming-avtale) med en italiensk operatør. Denne avtalen sikrer at One Call og Network Norway sine kunder får tilgang til nettverk i de fleste land i verden. I tillegg har de egne roamingavtaler med enkelte operatører i enkelte land. Det har vært noe krøll med de første SIM-kortene som One Call sendte ut med NwN-dekning. De fungerte heller dårlig på enkelte Samsung og HTC-modeller i følge NwN selv. Antagelig er det ikke HTC som var problemet, men Windows Mobile - som din iPaq også benytter.

 

Prøv å finne fram til SIM-programmene via menysystemet på iPaq'en. Antagelig ligger det et program som heter One Call eller Network Norway under Start --> Programmer. Der inne kan du velge mellom innland og utland. Velg innland og start telefonen på nytt.

 

Fremdeles ingen dekning?

 

Ta kontakt med One Call og be om et nytt SIM-kort. De har nemlig en ny type kort der dette problemet skal være eliminert. Jeg har selv fått nytt kort fra både One Call og NwN (privat + arbeid) og de nye kortene fungerer fint med Samsung og HTC-telefoner, noe de gamle ikke gjorde.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Fikk min nye Samsung i900 Omnia i går og begynte og bruke den litt. Det viste seg fort at det samme problemet jeg alltid har hatt med OneCall med div. mobiler jeg har brukt kom igjen. Har brukt OneCall sim kortet mitt med Samsung U100, LG KU990 etc, og jeg får alltid (etter at jeg taster pin koden) "6F9A - skift til side B (en", men har også fått beskjeden "6F99 - skift til side A (en". Deretter mister jeg dekning og den prøver å finne nye master eller noe, det står at sim kortet er blitt oppdatert og deretter at den vil koble seg til TIM ITA, som jeg går utifra er en eller annen italiensk operatør. Når det er gjort mister jeg signal helt. Ringte og sa at jeg fikk opp 6F9A etc. og hun sa bare: "Du må ha nytt simkort". Så jeg sa at jeg reiser til Værnes neste onsdag. Det skulle ikke være noe problem, de sendte med A-post så jeg skal visstnok få de i morgen. Jeg ble positivt overrasket over den kjappe kundeservicen jeg fikk og at jeg får sim kortet så raskt. Jeg var vel en av de første som fikk Network Norway sim kort (fikk sim kortet før resten av familien som var på IPEA fra før, jeg tegnet nytt abo) så jeg går utifra at det var noen feil de gjorde i begynnelsen av produksjonen. Gleder meg til nytt sim kort så jeg får testet ut i900'n skikkelig. Så kommer vel noen førsteinntrykk i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Fikk min nye Samsung i900 Omnia i går og begynte og bruke den litt. Det viste seg fort at det samme problemet jeg alltid har hatt med OneCall med div. mobiler jeg har brukt kom igjen. Har brukt OneCall sim kortet mitt med Samsung U100, LG KU990 etc, og jeg får alltid (etter at jeg taster pin koden) "6F9A - skift til side B (en", men har også fått beskjeden "6F99 - skift til side A (en". Deretter mister jeg dekning og den prøver å finne nye master eller noe, det står at sim kortet er blitt oppdatert og deretter at den vil koble seg til TIM ITA, som jeg går utifra er en eller annen italiensk operatør. Når det er gjort mister jeg signal helt. Ringte og sa at jeg fikk opp 6F9A etc. og hun sa bare: "Du må ha nytt simkort". Så jeg sa at jeg reiser til Værnes neste onsdag. Det skulle ikke være noe problem, de sendte med A-post så jeg skal visstnok få de i morgen. Jeg ble positivt overrasket over den kjappe kundeservicen jeg fikk og at jeg får sim kortet så raskt. Jeg var vel en av de første som fikk Network Norway sim kort (fikk sim kortet før resten av familien som var på IPEA fra før, jeg tegnet nytt abo) så jeg går utifra at det var noen feil de gjorde i begynnelsen av produksjonen. Gleder meg til nytt sim kort så jeg får testet ut i900'n skikkelig. Så kommer vel noen førsteinntrykk i løpet av uka.

 

Hei,

 

Jepps. Med nytt simkort fra OneCall så skal du nok se at dine problemer forsvinner. TIM ITA er Telecom Italia og det er den italienske operatøren som Network Norway har roamingavtale med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...