Dyrehagen Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Uhm, ja, hei folkens. Har et litt rart spørsmål her. Let's cut the crap: Hvis jeg har en PC med en 620 watts PSU, og bruker denne PCen over gjennomsnittet mye (til bla. spilling), vil jeg da bruke så mye strøm at strømregninga blir betydelig høyere? Ikke le, økonomien er ikke helt på topp:P Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg er langt ifra noen ekspert på strømforbruk/elektrisitet, men tror det er langt mer å spare på f.eks. fornuftig bruk av varmtvann. Har følgt litt med på strømmåleren her i leiligheten, og det er ikke rare forbruket vi har så sant ikke vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel er på. Jeg har 2 maskiner som står på døgnet rundt og en tredje som brukes ofte. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 At PSU er på xxx Watt er jo uansett lite relevant. Det hender noen tror at en PSU alltid trekker den effekten som er oppgitt, men det er jo slett ikke tilfellet. Din PSU kan levere max 620 Watt, men typisk forbruk på en PC kan ligge på 100 - 200 Watt. Om du spiller mye vil det trekke litt mer effekt, men det gir nok liten forskjell på regninga. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Okey, takk:) Da slår jeg av lyset når jeg forlater rommet, og gamer videre med god samvittighet:D Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Sorry for bumping, men jeg lurer på noe av det samme, og gidder ikke lage ny tråd. Spørsmålet: Hvis jeg gjør noe på PC-en som bruker 200 watt, er det da det samme om jeg har en 600w PSU eller en 1200w PSU? Dårlig eksempel, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Siden begge PSU-ene har nok strøm til denne 200w-prosessen, er det ikke da det samme hvor stor PSU jeg har? Eller vil 1200w-PSU-en trekke mer strøm "fordi den kan"? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er ingen ekspert, men ja den gjør det. Det som kan være problematisk er dersom du har komponenter som trekker la oss si 350w, og du har en 400w PSU... så kan maskinen fungere litt ustabil pga at den ikke gir en jevn effekt hele veien, selv om den i teori skal greie 400w. PCen trekker litt strøm, men husk at den avgir en del varme, noe som er godt å ha i disse høst/vinter månedene. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 PC-en gir inneffektiv varme ifht en varmepumpe. Husk det. Det gjelder ikke hvor stor strømforsyningen er, men hvor effektiv den er. Gang bruket internt i PC-en med 1,2-1,3. Så gjelder det å finne ut hvor mange timer du bruker den i en gitt tidsperiode og gange det med ca 0,5 for å finne ut hvor mye det koster. Hvis du bruker lysrør bør du ikke skru de av før etter 15 minutter, og heller ikke skru det av hvis du skal være borte fra lyskilden mindre enn 15 minutter. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Det er feil Fruktkake, et lysrør bruker like mye strøm når du slår det på, som om du lar det stå på i 23sek (eller noe lignende), det du never er en myte som blant annet mythbusters har vert igjenom, dessuten hvis et lysrør bruker så mye strøm når du slår på strømmen i for eksempel en hall, ville du ikke fått slått de på i det hele tatt for resistansen i ledningene blir kjempe stor i forhold til alle de lysrørene i paralell, men det ville uasett endt med at sikringene hadde slått ut. Endret 26. oktober 2008 av SVD Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har ikke påstått dette. Dette har noe med optimal levetid på lysstoffrøret. Dette lærte jeg når jeg gikk elektro fra læreren som har hørt det fra Osram. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Da misforto jeg deg, tengte det var det du mente ettersom du nevte det i en tråd om strømregning Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Svaret er ja. En PC som brukes mye bruker markant mere strøm en en som brukes lite. Merka i hvertfall forskjell på strømregninga etter at jeg bygde meg ny maskin i fjor. Gikk da fra en AMD XP3200 maskin med 6800 Ultra skjermkort til en AMD 2X 6000 maskin med 8800 GTS skjermkort, noe som økte strømreginga med et par hundrelapper i kvartalet, og bruken har hele tiden ligge omtrent på det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå