GoldenBoys Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 skal leie ut borettslags leiligheten jeg eier, har jeg rett til å foreta inspeksjon la oss si hver 6mnd eller noe? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Paranoid? Jeg har aldri vært ute for en utleier som krever noe slikt, men ihht. husleieloven kan det se ut som om det er lov: § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det viktige ordet her er "nødvendig". Du kan ikke kreve å komme inn bare fordi du vil se hvordan han oppfører seg. Lenke til kommentar
GoldenBoys Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Det viktige ordet her er "nødvendig". Du kan ikke kreve å komme inn bare fordi du vil se hvordan han oppfører seg. Neida, jeg tenker på en halvårlig inspeksjon for å sjekke for skader o.l Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Du må nok ha en bedre grunn enn det der. Du leier ut de fleste rettigheter og plikter. Ikke bare borett... Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det skal jo strengt talt ikke være nødvendig, da du uansett vil utføre en slik inspeksjon etter at leieperioden er over. Et par kamerater av meg måtte nylige erstatte et hull de hadde laget i parketten der de bodde. Lenke til kommentar
GoldenBoys Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Det skal jo strengt talt ikke være nødvendig, da du uansett vil utføre en slik inspeksjon etter at leieperioden er over. Et par kamerater av meg måtte nylige erstatte et hull de hadde laget i parketten der de bodde. Ja, du har vel forsåvidt rett i det. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 skal leie ut borettslags leiligheten jeg eier, har jeg rett til å foreta inspeksjon la oss si hver 6mnd eller noe? Jeg bruker av og til å få besøk av huseier som er BOB (Bergen og omegn boligbyggelag), men da får jeg lapp i posten og grunnen er at de skal sjekke at brannvarslingsanlegget funker og andre branntekninske ting. Dette er jeg egentlig bare glad for. Tar det som et tegn på at de tar brannsikkerheten i bygget seriøst. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 skal leie ut borettslags leiligheten jeg eier, har jeg rett til å foreta inspeksjon la oss si hver 6mnd eller noe? Jeg bruker av og til å få besøk av huseier som er BOB (Bergen og omegn boligbyggelag), men da får jeg lapp i posten og grunnen er at de skal sjekke at brannvarslingsanlegget funker og andre branntekninske ting. Dette er jeg egentlig bare glad for. Tar det som et tegn på at de tar brannsikkerheten i bygget seriøst. Og et enkelt smutthull for å foreta en inspeksjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå