Gå til innhold

Vifte i kabinettdøra. Hvilken vei?


HaxyQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde nå. Vifta passet bare èn vei, og det var slik at den blåse luft ut. :/

 

Jeg sjekket temperaturene, og det var max 1 grader c. forkjell. Til gjenngjeld så bråkte den mer enn noen vifte jeg har møtt på i mitt liv, så tror jeg bare skal la PC-en koke som den gjør uten noen sidevifte. ^^

Lenke til kommentar

Vifta skal monteres på innsiden av døra, right? isåfall, så er det et slags "gitter" over hele baksiden av vifta som bl.a dekker skruhullene. (Kan ikke ta dette av)

 

Vifta jeg prøvde er en gammel vifte fra godt ned i 90-tallet, så problemet kan jo kanskje ligge der, men jeg tenkte at jeg skulle prøve å se før jeg kjøpte meg en ny vifte.

 

Men om jeg kjøper meg en ny 80mm som jeg fester i døra, tror dere det vi hjelpe mye på varmen? På varme dager kan f.eks skjermkortet komme opp i 100 grader, som fører til artifacts osv i spill.

 

 

EDIT: Haha, dumme meg, jeg fant ut at jeg bare kunne skru av gitteret. : P

Så jeg fikk den til å blåse luft inn, men jeg kan ikke si det ble noen forskjell på temperaturene... :/

Endret av Haxy
Lenke til kommentar

Du må tenke litt på hvor luften som trekkes inn blir trukket fra. Jeg har sett flere som har montert en inntaksvifte rett under strømforsyningen og dermed trukket inn varm luft som strømforsyningen akkurat har blåst ut. Førte til en overopphetet strømforsyning til slutt.

 

Når du har en vifte på siden så må du passe på at den har nok rom til å trekke inn luft fra. Som en hovedregel så er 2xdiameter nok med god margin så 16 cm klaring fra døren hjelper.

 

I tillegg så må du passe på så ikke eventuelle grafikkortvifter jobber mot inntaksviften i døren. Turbulens er noe man ønsker i størt mulig grad å unngå.

 

Jeg mener at man bør ha en inntaksvifte nede, bak på kabinettet og en nede foran på kabinettet. Da får du som regel god sirkulasjon forbi grafikkortet, prosessor og disker. Jeg anbefaler også en uttaksvifte på toppen av kabinettet.

 

				/\
 +---------------+
 |	|		  |
 <- |____|		  |
 |	  x		|
 |			   |
 |			   |
 -> |			   | <-
 +---------------+

Nå er ikke jeg noen racer på ascii-art men noe slikt fungerer godt i mitt kabinett.

Tre inntak og to uttak gjør at du vil trekke mer luft inn igjennom viftene enn du blåser ut med vifter. Det gjør at støv ikke blir trukket inn igjennom alle andre sprekker som CD- og DVD-enheter.

Lenke til kommentar

Takk, men jeg har ikke "hull" til å montere en vifte på toppen av kabinettet, eller nede bak.

 

Slik er kabinettet mitt:

 

                
    +---------------+
    |____|          |
    |  ---          |
 <- | | x |         |
    |  ---          |
    |               |
    |               | <-
    +---------------+

 

(X=cpu, OppeTilVenstre=psu, BoxenRundtX=vifteplass i døra

Lenke til kommentar
Takk, men jeg har ikke "hull" til å montere en vifte på toppen av kabinettet

Det du trenger er en drill, en hullsag, et bor og et viftegitter i tillegg til viften da.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste at du måler opp og tegner på forhånd istedenfor å kappe på øyemål.

 

Sett fra toppen så anbefaler jeg at sentrum plasseres 4/7-deler til 3/5-deler frem fra bakkant av kabinettet men ikke så langt frem at du krasjer med cd-/dvd-enhetene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...