aklla Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) jeg fant ut at jeg hadde en lekasje i bak-lyset mitt i går, så jeg skal kjøpe begge husene nye. har funnet ut at det kanskje er lurt å bytte pærene også, ettersom de har badet i vann en stund. så, burde jeg satse på alt i leds eller kjøre på med vanlige pærer? og hva er egentlig den store forskjellen på disse? Endret 20. juli 2008 av aklla Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det er veldig stor forskjell i lysstyrke og lysbilde mellom de ulike LED-pærene du kan få tak i. LED trekker mindre strøm og kan lyse dårligere. Husk også på at blink-reléet må byttes hvis du setter in LED-pærer som blinklys. LED erstatninger for vanlige pærer er vel strengt tatt ikke godkjent heller, men det er vel trolig ingen som bryr seg om det? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 LED pærer er nå like bra som de ordinære, men det er ekstremt mye juggel der ute. Jeg brukte lang tid på research før jeg gikk til innkjøp av de LED pærene jeg bruker nå (har erstattet alt untatt hovedlysene) og det er i praksis ingen forskjell på annet enn at de tennes og slukkes umiddelbart og bruke mye mindre strøm (bremselysene bruker 1W vs 21W på de gamle pærene) og siden lyset de utstråler er monokromatisk (røde lysdioder gir ut kun rødt lys, osv..) så blir fargen kraftigere. De eneste LED pærene som duger er de som er basert på "tower" prinsippet (som vist under) siden de utnytter reflektoren og ikke bare stråler rett frem, lysdiodene bør også være av SMT typen for å matche lys styrken på en vanlig pære. Her ser du en sammenligning av en vanlig BAY15S pære og en BAY15S LED pære Du kan også sjekke Installasjon av led pærer som jeg gjorde på min bil. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Har merket meg kompetansen din på området Rebel, og er enig i det du sier der. En liten hijack: en ting jeg kunne hatt behov for er blink- og ryggelys i samme pære. Har du noen formening om det ville latt seg gjøre å modifisere noen av pærene, dvs. flytte over gule/ hvite dioder etc. for å få det til? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det finnes allerede en slik pære, du må bare bytte sokkelen i fra BAY15S (enkel funksjon) til BAY15D (dobbel funksjon) og flytte om på noen ledninger. Hvit/Gul BAY15D LED pære Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå