Movieheart Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg har tenkt å begynne på et lite filmprosjekt og da trenger jeg litt kunnskap om animasjon. Deler av filmen skal inneholde en bil som kjører bortover en vei, ikke en virkelig bil, men en lekebil. Og da trenger jeg litt tips til hvordan jeg skal klare å lage dette til å bli en sammenhengende film på en måte. Jeg har sett alt for mange filmer hvor de har tatt et bilde og så flyttet bilen 3-4 cm og tatt et nytt bilde. Det virker veldig hakkete og uproffesjonelt synes jeg. Jeg har tenkt litt på hvordan jeg kan gjøre det. Jeg kan sette opp videokameraet til å filme hele tiden. Og så flytter jeg bilen ørlitte granne hver gang. Og så tilslutt mens jeg redigerer. Klipper jeg bort film som inneholder diverse hender osv. Er det noen som har andre forslag til hvordan det kan gjøres bedre? Vet jeg kan ta bilder med et fotoapperat osv, men jeg er lite skeptisk til det siden jeg også skal filmer ordentlig i deler av filmen. Jeg tror kvaliteten blir litt annerledes da, når du hopper mellom animasjon og ekte film. Men det er mulig jeg tar feil her. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Stopmotion blir veldig bra, men bare hvis man er nøye på forflyttningene. Stativ til kamera er et must! Bruk samme kamera hvis du har mulighet. De fleste har vel sett Flåklypa? Her er noen eksempler på hva man kan få til: Her er et eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det: http://youtube.com/watch?v=Xnt9S9GHIp8 Når man forflytter et objekt må man tenke på flere ting: * Fart * Akselerasjon * Underlag (Friksjon på f.eks stein eller is) * Hvor mange bilder pr sekund man har tenkt å vise (normalt rundt 25 stk pr sekund). * Lys! Hvis du tenker på en bil som står stille som skal gå fra 0 til 100, hvordan forflytter den seg? Jo den går sakte fra starten også øker farten etterhvert. Dvs at du må flytte bilen f.eks 1mm i 20 bilder deretter ta 2mm 15 bilder, 3mm i 10 bilder osv... Ahh dette bringer meg tilbake til barndommen Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Ahh... Slikt er virkelig fascinerende å se på. Men aldri i livet om jeg har hatt tålmodighet til det. Har funnet en måte å gjøre det på også. Fant en gjennomsiktig tråd som jeg festet til bilen og dro den bortover veien. Ble faktisk ikke så værst. EDIT: Noen som kjenner til sider hvor jeg kan laste ned lydeffekter? Endret 20. juli 2008 av Movieheart Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå