Gå til innhold

forsterker til halv akustisk gitar

DilliMusic

Anbefalte innlegg

heisann

jeg er ute etter en forsterker til min halv akustiske gitar. vil ha en forsterker som jeg der igjen kan koble opp til lydkortet og ta opp lyden jeg får fra forsterkeren. vil ha en forsterker som gir kjempe god lyd. hadde vært fint med litt effekter på den men er ikke noe must. (reverb,delay).

pris? hmm vel jeg er villig til å punge ut en del bare det ikke er helt overdrevet heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare skal spille inn på en PC, kommer du trolig like greit unna det med en preamp og for eksempel guitarrig2, eller en annen forsterkersimulator til PC. Dette tar mindre plass, og er lettere å få god lyd med, samt at du slipper opplegget med mikrofon og slikt. En mulitieffektboks med innebygget forsterkersimulator er også en mulighet.

Det er ikke noe feil med en forsterker, for all del, men ville bare nevne muligheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dilli- det er stor forskjell på disse to:

- en halv akkustisk gitar

- en halvakkustisk gitar

Den første tror jeg du trenger en sag eller noe for å lage, den andre kan du kjøpe i butikken uten å modifisere den.. :)

La oss nå anta at du mener en halvakkustisk gitar, så er det slik at det ikke er noen "spesielle" forsterkere som er reservert for den typen gitarer. En Roland Cube er veldig anvendelig, jeg foreslår at du kikker på en slik. Den kan man også koble rett til lydkortet uten å gå veien om mikrofon. Det er faktisk stort sett å anbefale, da det er så mye enklere.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
La oss nå anta at du mener en halvakkustisk gitar, så er det slik at det ikke er noen "spesielle" forsterkere som er reservert for den typen gitarer.

Tja, er rimelig sikker på at det finnes forsterkere spesielt beregnet på akustiske gitarer. Mener å ha sett modeller fra bla Trace Elliot, Fender, Marshal og flere andre fabrikanter. Disse er gjerne noe dyre, da.

Lenke til kommentar

men nå er jo forsåvidt en halvakustisk gitar en elgitar med litt ekstra rom og ikke en akustisk gitar med litt lite rom. Så det passer med hvilken som helst god elgitarforsterker.

De andre som er spessielt beregnet på akustiske er mer beregnet på den type mikker.

Jeg enbefaler at du stikker i en butikk og prøver deg frem. Det finnes mange gode forsterkere.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, og er enig. Men jeg valgte å tolke spørsmålet i førsteinnlegget dithen at Dillimusic sitter på en akustisk gitar med pickup/transducer. Har hørt mange omtale disse som halvakustiske. Det hjalp heller ikke nevneverdig på definisjonen at det ble raljert med de grammatiske ferdighetene hans fra TWFA og Castorfiber.

Dillimusic kan kanskje opplyse oss forvirrede en gang til: Har du en akustisk gitar/kassegitar med pickup/transducer (type "westerngitar" eller nylonstrenger), eller en elgitar med hulrom i kroppen, eks type Gibson ES355?

Lenke til kommentar

Nå var vel min "raljering" ment som et forsøk på å fritte ut av trådstarter hva slags gitar det var mer enn et ondsinnet innlegg, men la gå.

Jeg er også klar over at det finnes gitarer tilpasset de som kun skal spille med en akkustisk gitar, men dette er ganske spesielle forsterkere som da ikke passer videre til annet bruk.

Har lett etter gitaren, og funnet to sider. Tror ikke vi kommer lenger før trådstarter kaster mer lys over hva slags gitar det er snakk om:

http://www.johnsongtr.com/ eller http://www.johnsonguitarsusa.com/

Edit- det er vel trolig ikke en slik han har. :)http://www.johnsonguitarsusa.com/machinegun.htm

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kommer ikke inn på de linkene du har der. men det er en helt vanlig akustisk stål streng fitar. kan kobles til en forsterker via jack eller xlr. er en liten "boks" på den der jeg kan stille volum og eq på den. vet ikke om det hjalp noe særlig. kjøpte den i en musikk kjappe.

Lenke til kommentar

Nå har du fortsatt ikke nevnt noe om hvor mye penger du vil bruke. Det finnes forsterkere som er spesiallaget til akkustiske gitarer, men de koster som regel en god del penger. Jeg tror fortsatt at du kommer veldig langt med en Roland Cube- forsterker.

På en slik gitar vil jo en ren lyd være viktigst, og da duger en Cube veldig lenge. Det er mange "kravstore" gitarister som har en Cube hjemme som øvingsforsterker.

Du kan jo ta deg en tur til i butikken, og høre om de har noe forslag til forsterker til gitaren du kjøpte?

Linkene i den forrige posten min fungerer helt utmerket her hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...