Oxygen 07-12 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Fra 19", til 22" WS og 24" WS jeg har brukt så har det hver gang alltid vært bedre å bruke mindre oppløsning enn det skjermene er laget for og anbefalt å bruke. Det gjelder både i Windows (XP) og i spill. Bruker jeg anbefalt (native) oppløsning i Windows så blir alt unødvendig knøttlite og teksten uleselig. Dessuten blir ikke grafikken så dårligere (i Windows) når jeg har funnet den som passer meg best. Det er klart det er ikke alle så blir bra, det er ikke CRT switching av oppløsning lengre som alltid funket smooth, men jeg finner alltid en lavere oppløsning som funker veldig bra på LCD skjermene. Hva er andres formeninger? Endret 20. juli 2008 av Oxygen07 Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Fra 19", til 22" og 24" WS jeg har brukt så har det hver gang alltid vært bedre å bruke mindre oppløsning enn det skjermene er laget for og anbefalt å bruke. Det gjelder både i Windows (XP) og i spill. Bruker jeg anbefalt (native) oppløsning i Windows så blir alt unødvendig knøttlite og teksten uleselig. Dessuten blir ikke grafikken så dårligere (i Windows) når jeg har funnet den som passer meg best. Det er klart det er ikke alle så blir bra, det er ikke CRT switching av oppløsning lengre som alltid funket smooth, men jeg finner alltid en lavere oppløsning som funker veldig bra på LCD skjermene. Hva er andre formeninger? Kjører du en LCD skjerm på en annen oppløsning enn den skjermen er lagd for, vil resultatet nærmest alltid være et uskarpt bilde eller et bilde med andre forvrengninger, fordi skjermen må interpolere og trikse for å tilpasse det sin egen oppløsning. En LCD-skjerm med en oppløsning på 1680 x 1050 har 1680 piksler i bedden og 1050 piksler i høyden. Kjører du skjermen på en lavere oppløsning, må den "gjette" seg til de manglende pikslene, og avhengig av det matematiske forholdet mellom oppløsningen til skjermen og den oppløsningen du tvinger den til å kjøre, kan resultatet bli riktig så stygt. Så personlig prøver jeg alltid å kjøre skjermen i den oppløsningen den er beregnet for, men enkelte litt eldre spill har ikke støtte for WS-oppløsninger, så da må man jo ofte bite i det sure eplet. Endret 20. juli 2008 av Distressor Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Synes selv det var knøttelitet førstagangen også men en venner seg etterhvert. Bare og bruke den native oppløsningen så synes en den er bra. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 hvis teksten er liten så kan du bruke større fonter. hvis ikonene er små så kan du bruke større ikoner. dette uten å redusere oppløsningen på skjermen. skulle du finne på å kjøre en lavere opløsning så må det være et bestemforhold mellom skjermens anbefalte opløsning og den du bruker for å få et greit bilde. forholdet må være likt begge veiene eller så blir bilde forvrengt eksempel: 1: 1680 x 1050 best 2: 840 x 525 1 pixel =2 3: 560 x 350 1 pixel =3 o.s.v. med lav oppløsning kan bilde se ut som en mosaikk andre oppløsninger elendige hvis du orker så kan du leke deg litt med programmet paint i Windows da ser du effekten ganske bra Lenke til kommentar
Boye Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Spesielt artig hvis man ser store bilder på skjermen, fra web, kamera etc. Først skaleres selve bildet ned av Internet Explorer / Photoshop etc. så man ser hele bildet. Deretter skalerer skjermen det Bruker man ClearType er det jo klart man ikke ser den helt store forskjellen, men med "old school" non-antialiased font kan det bli ganske blurry? I spill derimot blir det litt interessant, fordi skaleringen i seg selv gir en "gratis antialiasing" av grafikken og gjør alt bittelitt mer glattere. Nesten som eldre nVidia fullscreen antialiasing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå