Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilselger skylder meg penger - hva gjør jeg?

bleidd

Anbefalte innlegg

I begynnelsen av april 2008 kjøpte jeg en bruktbil av Tony (henger ham ikke ut her med fullt navn), og betalte 40.000 kroner. Dette var i en annen by. Jeg fløy dit og kjørte 7 timer hjem, så det er altså vanskelig og dyrt å besøke ham for å snakke om dette.

Annonsen sa at bilen var EU-godkjent, og kontrakten sier at selger betaler årsavgift for 2008. Det stod derimot ikke noe i kontrakten om at bilen var EU-godkjent, uten at jeg tenkte mer over det.

Jeg dro for å registrere bilen dagen etterpå, men fikk beskjed om at den verken var EU-godkjent (dumme meg som ikke sjekket opp dette) eller at årsavgiften var betalt. Tony svarer ikke på telefoner, men svarer på noen få sms. Jeg sender bilen på EU-kontroll og får ca 25.000 i utgifter før den er godkjent. Dette tar jeg på min kappe, som dum kjøper. Men kontrakten sier svart på hvitt at selger skal betale årsavgiften. Tony bedyrer på sms at han ikke har penger akkurat nå (hva? jeg ga ham jo nettopp 40.000!), så jeg må legge ut så lenge, 2660 kroner, for å kunne bruke bilen. DET ER DISSE PENGENE DENNE SAKEN DREIER SEG OM.

Vi ble enige om at han skulle overføre pengene til meg 31. mai (lønningsdag). Dette skjedde selvfølgelig ikke. Jeg har maset ca en gang i uken uten å komme noen vei (han svarer fortsatt ikke på telefonen, og bare på noen få sms der han lover å ta det snart, dette etter trussel om inkasso fra meg). Jeg har leveringsrapporter på, så jeg vet at alle mine sms-purringer har kommet gjennom.

Nå har han sluttet å svare på sms også, og her står jeg med skjegget i postkassa. Jeg har en kontrakt som sier at selger skal betale årsavgiften, men jeg måtte betale den selv, og selger svarer ikke på mine henvendelser.

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg anmelde ham? Finnes det inkassobyråer som tar små beløp for privatpersoner? Jeg SKAL ha tilbake mine 2660 kroner!

PS. Bilen minnet meg bare på hvor dum jeg var, så den er solgt videre (nå i god stand) med stort tap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er denne selgeren privat eller en bruktbilforhandler?

Hvis selgeren er privat er annonsen brudd på kjøpslovens §18 punkt 1. Hvis selgeren er en bruktbilforhandler er annonsetn brudd på forbrukerkjøpslovens §16 punkt c

Det er en klar mangel at bilen ikke er EU-godkjent når selger opplyser i annonsen at den er det. Slik jeg oppfatter loven så vil du ha krav på å få utleggene dine refundert ifølge kjøpslovens §34 punkt 3 (privat selger) eller forbrukerkjøpslovens §33 (forhandler).

Uansett så ville jeg tatt kontakt med en advokat og hørt hva han/hun mener om saken din. Hvis ikke så har du jo alltids "TV2 hjelper deg". :p

Lenke til kommentar

Det var privat.

Orker ikke styre med EU-saken, da dette faktisk ikke stod i selve kontrakten. Annonsen der det stod ble så klart slettet like etter salg, så jeg har ikke noe der heller. Her ble jeg rett og slett lurt.

Advokat/tv blir altfor omfattende og tidkrevende, og mye stress på jobben gir meg ikke tid til slikt for tiden.

Jeg konsentrerer meg om årsavgiften, der jeg har skriftlig bevis. Finnes det ikke noe firma som kjøper gjeld av privatpersoner? Er de kanskje bare for store beløp?

Hvem driver inn penger for firma (som Telenor/Viasat/QXL) hvis du ikke betaler regningene dine?

Men tusen takk for utfyllende svar, skal titte på lovverket du viser til!

Lenke til kommentar

er han av den dårlig sorten så bryr han seg ikke om konfliktrådet.

jeg husker at det var en sak på tv2 hjelper deg der synderen nektet å godta det konfliktrådet kom frem til.

nå husker jeg ikke hvordan det ente til slutten.

nå er det nok sjeldent at noen går så langt

siden det er så lenge siden så kan jeg heller ikke finne kilden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...