Gå til innhold

Hvordan får man jobb i "dinside", "amobil" etc


Anbefalte innlegg

Hvordan får man jobb i slike firma, nettsteder som jobber slikt som amobil, dinside, hardware osv?

 

Har studert sidene deres og finner ikke noen link til hvor de har jobber som kan søkes... noen som vet noe.. OG hva som evt kreves av bakgrunn for å kunne få slik jobb? Må man bo på det sentrale østland osv????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan får man jobb i slike firma, nettsteder som jobber slikt som amobil, dinside, hardware osv?

 

Har studert sidene deres og finner ikke noen link til hvor de har jobber som kan søkes... noen som vet noe.. OG hva som evt kreves av bakgrunn for å kunne få slik jobb? Må man bo på det sentrale østland osv????

Er ikke lenge siden de søkte etter folk til "bensinpris" delen. Men tror ikke det er en jobb du kan leve av, men sikkert greit for et lite tillegg i kassa. Men er jo evt bare å sende en mail å se hva du får til svar

Lenke til kommentar

Har du interesse og kompetanse innen et felt går det an å sende en åpen søknad til redaksjonen. Tar de inn freelancere er det godt mulig at du får prøve deg med en artikkel, og etter et par testartikler som går direkte til redaktøren tar de deg opp som fast freelancer. Dette er selvfølgelig snakk om hobby/tilleggsjobb. Skal du bli fast ansatt i en redaksjon bør du satse på en journalistutdanning. Er du flink kan du selvfølgelig få en jobb gjennom freelancing også, men det er greit å ha utdanningen i orden.

Lenke til kommentar

Takk for mange nyttige svar!

 

Har ingen journalistutdanning, og veien virker vanskelig. Har en stor interesse for mange ting, men det er nok mange på forumet som har mye mer spisskompetanse. Har selv hentet hjelp og tips her mange ganger...

 

Det virker bare veldig interessant å drive med noe en virkelig liker - skrive reportasjer om mobiler, data, bil eller annet man digger å bruke tida på, og i tillegg å få betalt.

 

Tenk f.eks. å få utlevert en ny modell av en bil. Denne skal testes....det er jo lov å drømme... eller Appels siste Iphone og før de fleste andre også...osv..osv....

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Så ta utdannelsen som kreves?

 

Men de fleste nettsider som amobil og hw.no er snakk om hobbyprosjekter som ble etterhvert veldig populære. Kanskje du kan begynne med å skrive dine egne anmelder på en egen side og se den bli populær?

 

Som etablert fam. far med allerede utdannelse innen helt annet felt, er det ikke lett å gå på en ny utdannelse - ei heller ha tid nok til å få spisskompetanse nok til å skrive anmeldelser på egen side. Men igjen takk - veien er nok kortere for mange andre der ute. Hvis de har interessen da.

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Bruk wordpress så har du en side oppe som går av seg selv. Så skriver du tester av tv'en din f.eks. Så får du kanskje tilbakemeldinger osv så baller det seg videre.

 

Så på den. Hørt om mange der som via den har kommet videre i karrieren av ting de har skrevet der?

 

Skal se litt nøyere på denne siden, når jeg får anledning.

Lenke til kommentar

Du trenger strengt tatt ikke journalistutdaninng for å drive fagjournalistikk. Journalistutdanningen er mer fokusert på nyhetsbiten, i tillegg til features. Har ikke gått der selv, men kjenner flere som holder på nå.

 

Selv jobber jeg som motorjournalist i et av de største forlagene i landet. Det er et must å ha erfaring som freelancer hvis du har lyst til å drive med noe som dette. Det er ingen som gir deg fast jobb uten at du har noe å vise til.

 

Angående det å komme videre i karrieren ved å skrive på nettet: Jeg kjenner folk som har blitt ringt opp og tilbudt jobb etter de har drevet sin egen side en stund. En av dem fikk faktisk redaktørjobb.

 

Men det viktigste er å være interessert, motivert og selvfølgelig glad i å skrive. Hvis du er det, så er det fullt mulig å leve av det. (Det kan hende du må satse mer enn du er villig til som familiefar, men det får være opp til deg.)

Lenke til kommentar
Du trenger strengt tatt ikke journalistutdaninng for å drive fagjournalistikk. Journalistutdanningen er mer fokusert på nyhetsbiten, i tillegg til features. Har ikke gått der selv, men kjenner flere som holder på nå.
Du trenger ikke ha noen IT-utdannelse for å tjene en god million i året som SAP-konsulent heller - for å dra en IT-sammenligning. Derimot hjelper det en god del på å ha et faglig grunnlag for det man driver med. Ellers er jeg helt enig i at erfaring er alfa og omega dersom man satser mot en karriere, og da starter man gjerne i det små som freelancer.

 

Og du må aldri tenke at noen er bedre enn deg - sånn vil det alltid være. Det holder med et grunnlag som er så godt at du kan sette deg raskt inn i nye aspekter ved fagfeltet du skriver om, og eventuelt grave deg dypt ned dersom du har behov for å skrive mer enn bare normale "overflatiske" artikler.

Lenke til kommentar

Som nevnt over, liker du å dille med noen av de tingene et eller flere av nettstedene våre susler med så er det bare å levere en e-post til de aktuelle nettstedene, så vil de komme tilbake til deg.

 

Om man skriver om noe man syns er kjekt så opparbeider man seg fort mer kunnskap innenfor feltet som vil komme til nytte.

 

Tross alt, det er flere skribenter i nettverket vårt som ikke har journalistudannelse. :)

Lenke til kommentar
Tross alt, det er flere skribenter i nettverket vårt som ikke har journalistudannelse. :)

Der er vel jeg egentlig et prima eksempel. Jeg skriver som freelancer med en bachelor i IT og fast jobb utenom. Jeg har ingen dokumentert kompetanse verken innen fagfeltet jeg skriver om eller innen journalistikk. Har man interesse, og kan skrive noenlunde god norsk er man langt på vei - spesielt inne Tek-nettveket, som har tradisjon for å rekruttere freelancere blant lesere og forumdeltakere. Dette kan være en fin vei videre dersom interessen øker.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke ha noen IT-utdannelse for å tjene en god million i året som SAP-konsulent heller - for å dra en IT-sammenligning. Derimot hjelper det en god del på å ha et faglig grunnlag for det man driver med. Ellers er jeg helt enig i at erfaring er alfa og omega dersom man satser mot en karriere, og da starter man gjerne i det små som freelancer.

 

Og du må aldri tenke at noen er bedre enn deg - sånn vil det alltid være. Det holder med et grunnlag som er så godt at du kan sette deg raskt inn i nye aspekter ved fagfeltet du skriver om, og eventuelt grave deg dypt ned dersom du har behov for å skrive mer enn bare normale "overflatiske" artikler.

 

Det jeg menete var at det faktisk heller er regelen enn unntaket, spesielt når det kommer til litt sære ting som bil og data, at journalistene ikke har noen formell utdannelse.

 

Der jeg holder til for øyeblikket er det kun én av 19, i en ren motorredaksjon, som har journalistutdannelse.

 

Forsto ikke helt hva du mente med det neste avsnittet, men jeg prøver:

 

Hvis du mener at man ikke behøver kunnskap, så er det til en viss grad sant. Det er allikevel en stor fordel, da du har mye av researchen i hodet, og dermed slipper å lete det frem. Det nytter ikke å skrive en test av en ny bil, for så å si at den er "blå og fin".

Lenke til kommentar
Forsto ikke helt hva du mente med det neste avsnittet, men jeg prøver:

 

Hvis du mener at man ikke behøver kunnskap, så er det til en viss grad sant. Det er allikevel en stor fordel, da du har mye av researchen i hodet, og dermed slipper å lete det frem. Det nytter ikke å skrive en test av en ny bil, for så å si at den er "blå og fin".

Det var egentlig rettet mot et tidligere innlegg fra trådstarter. Jeg burde kanskje klargjort det mer i mitt innlegg :)

 

Det jeg mente var at man ikke behøver å være den høyeste autoriteten innen et fagområde for å kunne skirve om det. Grunnkunnskap er et must og gjerne litt til dersom man skal skrive for en nisjeside, som Tek-sidene, og forsåvidt en bilredaksjon, gjerne er.

Lenke til kommentar

Her kom det mange gode svar og oppfordringer.

 

Her må man bare være offensiv i hodet sitt, så finnes det muligheter. Men som en skriver krever det mye og er man villig til det som fam.far? Vel vi får se. Det handler jo også litt om økonomi og mye om tid hvis man skal anskaffe dupeditter, finne kunnskapen og hente bakgrunnsinfo som folk flest ikke vet.

 

Men man er jo også bruker, og gjør seg fort opp tanker om hva som er bra med gjenstand, kunne vært bedre og ikke minst hva som irriterer... og så plukker man opp hva andre også mener....0g da er man jo igang med noe...

 

Det å skrive god norsk for reportasjer, mener jeg at burde fikse bra - - (litt offensiv der ja om ikke annet - for som en sa her i min lille tråd, man må ikke tenke at noen er bedre enn en).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...