Gå til innhold

Problemer med toning i bildeserier på PC-skjerm

Anbefalte innlegg

Retter dette spørsmålet til dette forumet da jeg tror det er folkene her som er opptatt av mitt problem.

Jeg vurderer å kjøpe en større skjerm, en 24 tommer, hovedsakelig til billedbruk.

Jeg har bl.a. planer om å lage billedserier i .jpg format som kan vises med toningseffekt på skjermen.

Hittil har jeg bare prøvd dette med Windows skjermsparer. Alle forsøk skjærer seg på den måten at bildene tones i små ujevne rykk slik at det bare er stressende å se på i stedet for en nytelse.Har prøvd å forminske bildene slik at de passer akkurat til skjermen, men det ser ikke ut til å ha noen særlig effekt. :cry:

Jeg har derfor ventet litt med å kjøpe skjermen. Lurer på følgende forhold som årsak til problemet:

At elektronikken i skjermen ikke er optimalisert for slik toning. (?)

At skjermkortet ikke er kraftig nok. (?)

At hovedkortet ikke klarer å overføre datastrømmen i tilstrekkelig jevn flyt fra disk til skjerm. (?)

At programmet som styrer toningen ikke er godt nok. (?)

Er det noen som vet hva som skal til for å oppnå fine glidende overganger mellom bildene?

Trenger svar på dette før jeg kjøper skjerm slik at jeg ikke evt. kjøper en som likevel ikke kan vise toning i overganger skikkelig. :yes:

Dagens utrustning:

HP Pavillon dv6500 Notebook PC

Prosessor: AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-64, 2200 Mhz, 2 kjerne®, 2 logiske prosessor(er)

Skjermkort: NVIDIA GeForce 8400M GS 128MB dedikert

Skjerm: 1280x800x59Hz

RAM: 2046MB

Disk: 250MB

PS: Har lurt på skjerm EIZO FlexScan S2431WSEK som virker brukbar for bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For gradvise overganger trenger du ekstremt mange farger. Her vil DAC'en på skjermkortet kunne være en begrensning, men kortet ditt er nok så nytt at det ikke er noe problem. Sjekk bare i skjermsettingen din at du har satt den opp til å benytte så mange farger som er mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned og prøvd Faststone Image Viewer versjon 3.5.

Programmet virker meget lovende og det kommer jeg til jobbe mer med etter hvert.

Imidlertid gir det samme hakkete overtoningseffekt på min maskin som jeg har opplevd i Windows skjermsparer og Windows Fotogalleri - Lysbildefremvisning.

Jeg tror imidlertid at jeg kan utelukke programmer som kilde til problemet. FastStone er laget for å vise slik toningseffekt (transition effect) på en god måte. Jeg kan legge til at bildene jeg prøvde med, er redusert i størrelse slik at de passer akkurat med skjermen. De var dermed ikke unødig store, rundt 1 MB.

Antar at dette er en krevende øvelse for maskinen.

Er det noen på forumet som har kraftige maskiner og som får dette til på en pen måte eller noen som kanskje har enklere maskiner, men gode skjermer som får dette til å virke?

Det hadde vært veldig ålreit å vite hvor jeg skulle sette inn ressursene for å lykkes med SlideShow.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...