Gå til innhold

Hvordan vet jeg om jeg har hd-skjerm?

Anbefalte innlegg

Hei

Rart som det enn høres ut er jeg faktsik ikke sikker på om jeg har hd skjerm eller ei.

Jeg har bestandig gått ut i fra at hd-skjermer har hdmi kontakt noe min ikke har, derfor har jeg trodd at min tv ikke er hd men at den presterer maks 480p. Men så begynte jeg og tenke og kom på at jeg har hørt at de første hd-skjermen ikke hadde hdmi men component som beste bilde alternativ, tar jeg feil?

Etter den tanken begynte jeg og lure på om min tv kanskje kan levere hd bilder. Jeg skrudde derfor på ps3 og stilte inn på at den skal sende ut bilder i 720p, med en gang legger jeg merke til at bilde blir klarere og skarpere, ikonene bil dessuten mindre men som sagt skarpere. Men så begynte jeg og lure på om det er skjermen som støtter 720p eller ei. Noen som vet hvordan jeg kan få testet dette ut? Jeg har en Hyundai HPT-4280, kjøpt sommeren 2006, altså 2 år gammel. Hadde kanskje vært på markedet et halvt års tid før min mor kjøpte den. Står ikke noe på skjermen om noen hd støtte.

Edit:

Når jeg velger at ps3 skal sende ut bilder i 720p, står det "1280 x 720" nederst i høyre hjørne når jeg slår på tven (viser oppløsningen). Når jeg velger 1080i står det "1920 x 1080" og når jeg velger 1080p står det "out of range" og jeg får ikke noe bilde.

Dette må da bety at tven min støtter 720p og 1080i?

Takker for hjelp :)

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aftenposten skriv at den er "klar for 720p/1080i", altså HD Ready. Komplett derimot meiner den berre taklar 480p...

Det er mulig den bare takler 480P og da nedskalerer den fra 720P. Grunnen til at du får bedre bilde når du stiller spiller til 720P er at tv-en gjør en bedre nedskalering enn PS3. Så sant tv-en ikke er 720P da:).

Vel det står "1280 x 720" når jeg slår på ps3, så jeg går nå utifra at den er hd klar. Men det jeg syns er rart er at det ikke står noe på tven om at den takler hd, alt som står på fremsiden av tven er "PDP" og "DVI" ikke noe om hd støtte.

Noen som vet hva det kan komme av, syns det var litt merkelig :hmm:

Lenke til kommentar
Aftenposten skriv at den er "klar for 720p/1080i", altså HD Ready. Komplett derimot meiner den berre taklar 480p...

Begge steder står det at skjermens oppløsning er 853 x 480. Men den støtter opptil 1080i så trådstarter bør bruke den oppløsningen han synes ser best ut.

Bruker 720p og er meget fornøyd med det.

Men er tven hd-klar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...