Sirillion Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hei, Jeg plages i nevneverdig grad av Blue Screens. Jeg hadde en "perfekt" Vista installasjon for litt siden der alt fungerte som det skulle, men et ondsinnet MSN virus og en dautrøtt meg på samme tidspunkt var heller uheldig og endte i reinstallasjon...og flere reinstallasjoner skulle det bli. Jeg er vel nå på tredje reinstall siden da og har problemer når jeg spiller. PC'n har en tendens til å crashe til BSOD etter en stund og ymse .sys filer blir sagt til å være årsaken. Saken er at jeg tviler på om det i det hele tatt er programvarens feil, jeg tenker på temperaturer da det ser ut til å variere litt med hvor varme dager det er. Jeg sjekket grafikkortenes temperaturer og de ligger på 74 grader C idle med 100% fanspeed, noe jeg fant mistenkelig høyt. Men da lurer jeg på om temperaturproblemer kan lede til BSOD? Har ikke sett en eneste artifact eller noe som tyder på at det er kortene det er noe galt med, annet enn at det en gang var hintet til grafikkort minnet på en av de BSOD'ene. Tenkte også PSU men den er jo helt ny ... Andre som har problemer med dette eller har tanker rundt hva som kan være årsaken? Hardware følger... ASUS CROSSHAIR nForce 590 AMD SLi AMD Athlon X2 6400 Black Edition 4GB OCZ DDR2 Ram 1KW OCZ PSU Sound Blaster X-Fi Fatal1ty 2X WD Raptor 74GB disker i Raid 1X WD 1TB disk Vista Ultimate 32Bit ( ja den er kjøpt og betalt for ) Håper noen kan hjelpe... Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hva står det på BSODene? Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Hva står det på BSODene? Stort sett det vanlige uforståelige, masse informasjon en vanlig mundan hjerne ikke forstår seg på samt en og annen forståelig frase. Ser ut til å være .sys filer som får smekk av windowsen, men IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL er en gjenganger. Har forsket litt på temperaturer nå, og det viser seg at de verdiene jeg har her er ALT for høye, så jeg tror nok det kan være en årsak, har gitt PC'en litt mer rom rundt seg, satt på en heftig vifte for å blåse luft inn til den og vurderer til gangs å investere i nye heftige kjølere både på CPU og skjermkort. Skal prøve å rive den fra hverandre i morgen tidlig, rengjøre og støvsuge samt legge ny kjølepasta ... så får man se hva det blir til Om ikke ting vil så spørs det om det blir vannkjøling. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Vista har et veldig godt verktøy for feilsøking, det har ikke XP. Gå på Kontrollpanel, Administrative verktøy, og så på ikonet som ser ut som et speedometer(bruker engelsk Vista, derfor vet jeg ikke hva det heter på norsk). Der et det noe som på norsk sannsynligvis heter pålitelighets-monitor. Med den kan du finne ut hvilket program eller driver som forårsaket feilen. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Takk, har sjekket med det programmet, uten å bli så veldig mye klokere, fant ut at windows hadde hatt noen uheldige stanser bare. Men jeg heller faktisk mot min opprinnelige teori om at det er temperaturene som forårsaker dette. Kjørte ett monitor program samtidig som jeg kjørte en burnintest og det var ille greier for å være ærlig, så nå skal det mekkes her Temperaturer på både GPU og CPU på rundt 90 grader ved max load kan umulig være bra!! Satte på en ekstra vifte i form av en stor gulvvifte som blåste luft direkte fra åpen veranda dør og rett på pc'n og da var det veldig stabil. Ingen crash siden. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 heh.... DET problemet hadde jeg også, MEN så kjøpte jeg Antec nine hundred og problemet var borte Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Tror problemet er løst nå, kjørte endel diagnostics i går kveld og ribbet maskinen, rengjorte og satte den sammen igjen i dag. Var en viss CPU kjøler som hadde godt med støv om ribbene skal sies. La nytt lag med AS5 på CPU og tester jeg kjørte akkurat nå viser at CPU ligger på 49 idle og 59 ved load etter burnin test. Jeg mener den er noe høy enda da, så man får se om man investerer i en mer heftig kjøler. Men med tanke på at gårsdagens tortur på CPU resulterte i en max på sinnsyke 97 grader under last så er det ikke så verst forbedring Resulterte også i at temp på GPU'ene falt fra 80ish grader til 68 ved last etter burnin test. Så har forhåpentligvis løst crash problemene hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå