Gå til innhold

Ny nummer 1 på IMDb topp 250.

Dotten

Anbefalte innlegg

Nå har Gudfaren falt enda en plass. Det er trist, da det vitner om at systemet til IMDb ikke helt fanger opp juksestemming. Det ødelegger førsteplassen litt. Tydeligvis mange TDK-fans som ikke helt tok til seg hva filmen prøvde å få frem. Kanskje de har latt seg inspirere av Jokeren fremfor Batman nå som de stemmer Gudfaren ned ...

De burde nok fin justere systemet sitt litt til tror jeg, legge inn et filter som fjernet den type stemmer. Burde jo ikke være et problem, The Godfather er jo en film som har ligget i systemet i mange år så når det plutselig dukker opp 5 000-10 000 1'ere i løpet av en ukes tid, så burde det ikke være noe problem å luke ut de stemmene sånn som de gjør med andre stemmer, selv om de stemmene egentlig skulle telle hvis de fulgte sine egne regler.

Tror det ga litt mening...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har Gudfaren falt enda en plass. Det er trist, da det vitner om at systemet til IMDb ikke helt fanger opp juksestemming.

De burde nok fin justere systemet sitt litt til tror jeg, legge inn et filter som fjernet den type stemmer.

Det er utenfor min fatteevne at over 18000 har gitt Gudfaren karakteren 1 - maken til useriøs stemmegiving. Det er nok liten tvil om at hatstemmene i kjølvannet av TDK har tatt helt av. Merkelig at IMDB ikke har forutsett problematikk av denne typen, men så har da aldri IMDB twofifty gitt seg ut for å være en seriøs liste heller.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Nå har Gudfaren falt enda en plass. Det er trist, da det vitner om at systemet til IMDb ikke helt fanger opp juksestemming.

De burde nok fin justere systemet sitt litt til tror jeg, legge inn et filter som fjernet den type stemmer.

Det er utenfor min fatteevne at over 18000 har gitt Gudfaren karakteren 1 - maken til useriøs stemmegiving. Det er nok liten tvil om at hatstemmene i kjølvannet av TDK har tatt helt av. Merkelig at IMDB ikke har forutsett problematikk av denne typen, men så har da aldri IMDB twofifty gitt seg ut for å være en seriøs liste heller.

Hva som er en seriøs liste og hva som ikke er det blir UANSETT opp til hver enkelt på denne jorda å avgjøre og bestemme for seg selv. Jeg synes f. eks at listen til AFI er full av dritt, mens IMDB lista er jeg godt fornøyd med, dermed blir den lista i mine øyne helt fin til tross for at det enkelte ganger er litt for mye innblanding av fanboyisme.

Lenke til kommentar

Er jo det jeg skal fram til, burde ikke være et problem å luke vekk de stemmene, spessielt når de dukkker opp på et så kort tidsperiode som de har gjort her og på en film som ligget på listen i ørten år.

Så ja det blir mer useriøst når dette skjer, min karakter 8 står der og kommer til å stå der i lang tid. De burde kanskje vurdere å låse stemmene etter en dag eller noe sånn, sånn at folk ikke kan gå inn å forandre stemmen sin etter en stund. Men det ville kanskje ikke ha noe for seg i dette tilfelle, siden de som har stemt 1 den siste uka sikkert aldri har sett filmen men kun stemt 1 kun for å stemme...

Men er jo noe dritt å låse stemmene også, oppfattningen av film forandrer seg gjerne etter som man blir eldre og filmer som man ikke likte når man var yngre kan jo fremstå som mesterverk når

man blir eldre...

Edit:

Hva som er en seriøs liste og hva som ikke er det blir UANSETT opp til hver enkelt på denne jorda å avgjøre og bestemme for seg selv.

Menn å stemme 1 på en film kun for å svekke dens score blir jo direkte latterlig, er jo greit å gi en film 10, men å gi en annen film 1 kun for å gi den andre filmen en fordel, da blir det useriøst...

Endret av Manx
Lenke til kommentar

Gudfaren hadde 10-15k 1'ere lenge før TDK kom. Tror det stammer fra LOTR-tiden. Mange av dem blir nok filtrert vekk og alle som starter nye kontoer og gir den 1 får det ikke registrert i listen.

Har også lest spekulasjoner om at folk som har mange 1'ere og 10'ere, spesielt mange 1'ere for filmer på listen, blir filtrert vekk. Men det er og forblir spekulasjoner da "filteret" holdes hemmelig. Av åpenbare grunner (for å unngå at man omgås det). The Shawshank Redemption har hatt høyere snitt enn Gudfaren siden 2007 (men ikke etter at stemmer er filtrert, da var de lik) så det har vært små marginer her. Men når det kommer noen tusen tapere til løpende og gir Gudfaren 1 grunnet TDK, og noen av dem tydeligvis "regular voters", så var det tungen på vektskålen.

At 3% gir TDK 1'er og 6,3% gir Gudfaren 1'er er nok stort sett ikke ærlige stemmer.

Lenke til kommentar
Eit spm som er litt offtopic.

Kva er definisjonen på ein regular voter? Kor mange stemmer må ein slik brukar ha gjeve?

Sist jeg sjekket så var det hemmelig. Som jeg spøkte med tidligere, for alt vi vet er det en nerd som sitter alene på et innestengt rom og styrer det hele. Han kjeder seg for tiden og derfor slengte han TDK på topp for å skape litt rabalder :)

Lenke til kommentar
Eit spm som er litt offtopic.

Kva er definisjonen på ein regular voter? Kor mange stemmer må ein slik brukar ha gjeve?

Det er det vel ingen som vet, men du må vel ha stemt på noen hundre filmer vil jeg tro.

Men sånn ser regnestykket ut:

The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate:

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

where:

R = average for the movie (mean) = (Rating)

v = number of votes for the movie = (votes)

m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 1300)

C = the mean vote across the whole report (currently 6.7)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...